CARI Infonet

 Forgot password?
 Register


ADVERTISEMENT

CARI Infonet Portal Portal Utama Semasa Lihat artikel

Dua Tentera Indonesia Dipenjara Tujuh Bulan Kerana Seks Sejenis

1-12-2022 07:15 AM| Diterbitkan: bubuk_bearbear| Dilihat: 1535| Komen: 21

Description: JAKARTA, 30 November- Dua askar Indonesia dikenakan hukuman penjara tujuh bulan kerana melakukan hubungan seks sejenis yang merupakan satu kesalahan mengikut undang-undang Tentera Nasional Indonesia ( ...
Kredit foto : detik.com 




JAKARTA, 30 November- Dua askar Indonesia dikenakan hukuman penjara tujuh bulan kerana melakukan hubungan seks sejenis yang merupakan satu kesalahan mengikut undang-undang Tentera Nasional Indonesia (TNI).

Memetik voaindonesia.com, tentera negara itu mengharamkan hubungan homoseksual dan menyifatkan ia sebagai "kelakuan tidak wajar".

Kedua-dua lelaki yang menyertai tentera tahun lalu dan berpangkalan di Jawa, juga telah dipecat daripada perkhidmatan tentera, menurut keputusan mahkamah tentera bertarikh 9 November. 

Walaupun seks sejenis dilarang dalam tentera, ia adalah sah untuk orang awam di negara majoriti Islam terbesar dunia itu, kecuali di wilayah konservatif Aceh.


Seorang lelaki berjalan melalui sepanduk anti-LGBT dengan tulisan "Indonesia darurat LGBT" dan "LGBT adalah penyakit menular, selamatkan generasi muda dari kaum LGBT," di luar markas kelompok Islam konservatif di Jakarta. (Foto: AP)


Menurut laporan, beberapa orang homoseksual di negara itu telah ditangkap kerana kelakuan lucah di bawah undang-undang antipornografi.

"Tindakan defendan melakukan tingkah laku seksual dengan jantina yang sama adalah sangat tidak wajar kerana sebagai tentera, defendan harus menjadi contoh kepada orang ramai di persekitaran defendan," menurut dokumen mahkamah setebal 60 muka surat itu.

"Tindakan defendan sangat bertentangan dengan undang-undang atau mana-mana peruntukan agama."

Mahkamah Agung negara itu menyiarkan keputusan itu minggu lalu tetapi kes tersebut hanya didedahkan pada petang Selasa oleh laman berita tempatan Detik.

Pada 2020, Amnesty International berkata sekurang-kurangnya 15 anggota tentera atau polis Indonesia telah dipecat kerana melakukan hubungan sejenis sejak beberapa tahun kebelakangan ini. - CARI 

Bagus

Marah

Terkejut

Sedih

Lawak

Bosan

ADVERTISEMENT


Anda Mungkin Meminati

Komen di sini | Komen di Forum

Komen Terbaru

Quote mojarean_X 1-12-2022 12:45 AM
Iols x tau pula seks sejenis sah di Indon. Semoga dijauhkan Malaysia dari mengiktiraf seks sejenis juga
Quote BartholomewKuma 1-12-2022 12:57 AM
Negara pengimport hamba abdi terbesaq @Friska
Padan la negara hang selalu kena bala. Dok saja2 pun buleh kena bala kot sana. Rupanya org sebelah dok mein golok sesama depa
Quote akido_kido 1-12-2022 01:11 AM
Tak pedih ke lubang jubo
Quote SonicSiLandak 1-12-2022 01:21 AM

ittew lu kena tanya @Orix @Punat_button @pooh~key


Quote SonicSiLandak 1-12-2022 01:22 AM
bangsa etis gay pondan pedo berkulop
Quote tikusmontok 1-12-2022 02:47 AM
BartholomewKuma replied at 1-12-2022 12:57 AM
Negara pengimport hamba abdi terbesaq @Friska
Padan la negara hang selalu kena bala. Dok saja2 pun b ...

Tu yang friska kena pergi jauh mengabdi diri
Quote zuuu 1-12-2022 03:03 AM
Since when???aq x tahu pulak yg seks sejenis sah untuk org awam di indonesia sampailah baca berita ni...
Quote 3chanceno 1-12-2022 09:50 AM
Bila pulak seks sejenis ok di yindon nie?

Dah susah payah nak masuk tentera, siap pergi class n 'kopi $',  dah masuk buat hal pulak  malu besar wei famili & diri sendiri
Quote Nurdianah 1-12-2022 10:02 AM
Waduhhh karen. Indo bisaaaa


Quote dekmieDandy 1-12-2022 10:22 AM
maksud 'ok' tu sebab kat sana tak kira sebagai jenayah kot

kat malaysia, seks luar tabii ni kira jenayah termasuk anal dengan oral seks
Quote nusaraya 1-12-2022 10:26 AM
Edited by nusaraya at 1-12-2022 10:35 AM
BartholomewKuma replied at 1-12-2022 12:57 AM
Negara pengimport hamba abdi terbesaq @Friska
Padan la negara hang selalu kena bala. Dok saja2 pun b ...

Jika pendapat ko itu benar  ... Tampaknya Malaysia akan mendapatkan bencana lebih teruk kerana dipimpin oleh Anwar yang telah terbukti secara legal sebagai seorang gay (homo) atau penyuka sesama jenis (lelaki)... sesuatu hal yangangat ironic kerana terjadi di negara yang berasaskan islam ...
Quote Supersirap 1-12-2022 10:26 AM
Apa nak jadi dengan mereka ini semua
Quote pooh~key 1-12-2022 12:19 PM
SonicSiLandak replied at 1-12-2022 01:21 AM
ittew lu kena tanya @Orix @Punat_button @pooh~key

Dia pedih2 niaqmat apa yang engkau dustakan sebegituh sister oiiiiii….pendek cerita pedih sedap dek.
Quote Punat_button 1-12-2022 12:22 PM
SonicSiLandak replied at 1-12-2022 01:21 AM
ittew lu kena tanya @Orix @Punat_button @pooh~key

tiber Si Landak pura2 tak tau jawapan siap tag iols padahal sendiri stokis pelincir chehhh...!

Quote Punat_button 1-12-2022 12:23 PM
mojarean_X replied at 1-12-2022 12:45 AM
Iols x tau pula seks sejenis sah di Indon. Semoga dijauhkan Malaysia dari mengiktiraf seks sejenis j ...

maksud sah tu jaringan dikira dek

Top 1 - Botem 0 gitu




Quote Kemaruk-Taikk 1-12-2022 12:26 PM
SonicSiLandak replied at 1-12-2022 01:22 AM
bangsa etis gay pondan pedo berkulop

Speak from experience .. adakah?
Quote Kemaruk-Taikk 1-12-2022 12:29 PM
nusaraya replied at 1-12-2022 10:26 AM
Jika pendapat ko itu benar  ... Tampaknya Malaysia akan mendapatkan bencana lebih teruk kerana dipi ...


Allahai puak x pyh nk jd hipokrit sgt la wey.. yg anak2 teruna korang merogol..membuncit anak dara org buang baby dlm semak tak pulak nak petik bala bagai khuenz?
Quote Decaffeinated 1-12-2022 01:05 PM
dekmieDandy replied at 1-12-2022 10:22 AM
maksud 'ok' tu sebab kat sana tak kira sebagai jenayah kot

kat malaysia, seks luar tabii ni kira je ...

anti sodomy law ni peninggalan British.

Kat indon tak ada undang2 tu so tak boleh prosecute kalau dua2 dah suka. Tapi yang ini tentera kira lain lah kot.

Quote mobalog 1-12-2022 08:23 PM
mojarean_X replied at 1-12-2022 12:45 AM
Iols x tau pula seks sejenis sah di Indon. Semoga dijauhkan Malaysia dari mengiktiraf seks sejenis j ...

hakak rasa  menjubor pon x dilarang langsung sis oleh undang2 tanah air , tiada hukum  apa2 langsung yang dapat mendakwa kaum penjubur tanah air  sedang pm kita sendiri pun gemar menjubur sis

Lihat semua komen(21)

Kategori Berkaitan


ADVERTISEMENT



ADVERTISEMENT


 


 


ADVERTISEMENT



ADVERTISEMENT


Mobile|Archiver|Mobile*default|CARI Infonet

2-2-2023 12:32 AM GMT+8 , Processed in 0.132754 second(s), 51 queries .

Powered by Discuz! X3.4

Copyright © 2001-2021, Tencent Cloud.

To Top