CARI Infonet

 Forgot password?
 Register

ADVERTISEMENT

Search
Carian Terbanyak:
View: 2478|Reply: 16

Teka Berat II [Selesai]

[Copy link]
Post time 23-4-2014 09:41 PM | Show all posts |Read mode
Menggunakan penimbang yang sama, di mana saya mempunyai lapan daripada sembilan kotak berat yang sama

manakala satu daripada sembilan agak lebih ringan daripada yang lain.

Berapa kali saya perlu timbang untuk mengetahui kotak mana yang lebih ringan?




Last edited by Eva_yy_Ellin on 25-4-2014 09:23 AM

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


Post time 24-4-2014 10:49 AM | Show all posts
minimum timbang sekali...maximum timbang empat kali...


boleh ke jawab macam ni..
Reply

Use magic Report

Post time 24-4-2014 11:56 AM | Show all posts
4 kali.........
Reply

Use magic Report

 Author| Post time 24-4-2014 12:28 PM | Show all posts
Elle_mujigae posted on 24-4-2014 10:49 AM
minimum timbang sekali...maximum timbang empat kali...

bagilah jalan kerja macam mana, @lulu2
Reply

Use magic Report

Post time 24-4-2014 01:04 PM | Show all posts
vespa_oren posted on 24-4-2014 12:28 PM
bagilah jalan kerja macam mana, @lulu2

soalannye berapa kali..
bukan bagaimana...
Reply

Use magic Report

 Author| Post time 24-4-2014 01:06 PM | Show all posts
Lula2 posted on 24-4-2014 01:04 PM
soalannye berapa kali..
bukan bagaimana...

yelah berapa kali tu mcm mana
Reply

Use magic Report

Post time 24-4-2014 01:06 PM | Show all posts
Lula2 posted on 24-4-2014 01:04 PM
soalannye berapa kali..
bukan bagaimana...

kalau ada tag [math] kena tunjuk jalan kerja...
Reply

Use magic Report

Post time 24-4-2014 01:10 PM | Show all posts
jawapan I dua kali....

jalan kerja...



bahagi kan sembilan kotak kepada 3 kumpulan... 3..3..3

Langkah 1.
timbang dua kumpulan kotak..kalau seimbang..kotak yang ringan ada pada kumpulan kotak ketiga..

Langkah 2.
timbang dua kotak dari kumpulan ketiga..kalau seimbang..kotak yang dicari adalah kotak yg tak ditimbang...

jika pada Langkah 1, neraca tak seimbang..makanya kotak yg ringan itu ada pada salah satu kumpulan kotak itu..
so timbang dua kotak dari kumpulan tersebut..jika seimbang kotak yg dicari adalah kotak yg tak ditimbang..




Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


Post time 24-4-2014 01:17 PM | Show all posts
Elle_mujigae posted on 24-4-2014 01:06 PM
kalau ada tag [math] kena tunjuk jalan kerja...

buiyaaaaa!

1) Timbang 4-4, kalau sama berat amik lagi 1 buang 1..
2) Timbang 4-4 jugak
3)Yg ringan timbang 2-2
4)yg plg ringan timbang 1-1



Reply

Use magic Report

Post time 24-4-2014 01:21 PM | Show all posts
Elle_mujigae posted on 24-4-2014 01:10 PM
jawapan I dua kali....

jalan kerja...

aku punye 4 kali jln keje pnjg so kena dpt mrkh lebih kot....
Reply

Use magic Report

Post time 24-4-2014 01:23 PM | Show all posts
Lula2 posted on 24-4-2014 01:21 PM
aku punye 4 kali jln keje pnjg so kena dpt mrkh lebih kot....

tapi jalan kerja i bergambar...lebih patut dapat tachangs lebih....
Reply

Use magic Report

Post time 24-4-2014 07:19 PM From the mobile phone | Show all posts
aku update sikit..

1)Timbang 4-4..kalau sama berat so yg lg 1 tu la yg kita cari...
2)kalau xsama, yg berat tu kte amik timbang 2-2..and amik yg plg berat..
3)timbang 1-1..

So 3 jwpn dia..
Sy kunci jwpn sy..
Reply

Use magic Report

Post time 25-4-2014 08:37 AM | Show all posts
1) timbang 1 dengan 1
2)kalau sama,timbang yang lain 1 dengan 1 juga
3)sampai jumpa yang tak sama
4)minimum sekali timbang.maksimum 5 kali timbang
Reply

Use magic Report

Post time 25-4-2014 08:38 AM | Show all posts
Elle_mujigae posted on 24-4-2014 01:10 PM
jawapan I dua kali....

jalan kerja...

apsal complicated sangat,pening ai,haha

Reply

Use magic Report

 Author| Post time 25-4-2014 09:07 AM | Show all posts
Bahagikan 9 kotak pada 3, katakan A,B,C
(i) timbang A dan B. Jika A<B jadi A lebih ringan. Jika A>B maka B lebih ringan. Jika A=B
maka C lebih ringan.
maka javvapan dia minimun sekali, paling banyak 2 kali  
Reply

Use magic Report

Post time 25-4-2014 09:09 AM | Show all posts
vespa_oren posted on 25-4-2014 09:07 AM
Bahagikan 9 kotak pada 3, katakan A,B,C
(i) timbang A dan B. Jika AB maka B lebih ringan. Jika A=B
...




Jadinya? Siapa yang betul?
Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


 Author| Post time 25-4-2014 09:16 AM | Show all posts
Eva_yy_Ellin posted on 25-4-2014 09:09 AM
Jadinya? Siapa yang betul?

@elle_mujige
Reply

Use magic Report

You have to log in before you can reply Login | Register

Points Rules

 

Category: Lawak & Santai


ADVERTISEMENT



 

ADVERTISEMENT


 



ADVERTISEMENT



ADVERTISEMENT


Mobile|Archiver|Mobile*default|CARI Infonet

26-9-2022 01:41 AM GMT+8 , Processed in 0.126073 second(s), 26 queries .

Powered by Discuz! X3.4

Copyright © 2001-2021, Tencent Cloud.

Quick Reply To Top Return to the list