CARI Infonet

 Forgot password?
 Register

ADVERTISEMENT

Search
Carian Terbanyak:
View: 3598|Reply: 11

Teka Berat [Selesai]

[Copy link]
Post time 23-4-2014 03:55 PM | Show all posts |Read mode
Saya mempunyai 4kotak di belah kanan, 3 kotak mempunyai berat yang sama, manakala 1 berat yang berbeza
Di belah kiri saya terdapat 3kotak di mana mempunyai berat yang sama dengan 3kotak belah kanan
Menggunakan penimbang skala (lihat gambar) dan hanya boleh lakukan 2kali timbang sahaja,
saya kena menentukan mana satu dari 4kotak belah kanan mempunyai berat yang berbeza,
dan sama ada lebih berat atau ringan.
Bila saya menimbang saya tidak menggunakan pemberat, dan hanya mempunyai satu skala sahaja.
Bagaimana?




Last edited by Eva_yy_Ellin on 29-4-2014 11:19 AM

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


Post time 23-4-2014 04:10 PM | Show all posts
mula mula timbang

3 kotak dari kiri dengan 3 kotak dari kanan...

jika sama...kotak yang keempat tak ditimbang adalah kotak yang mempunyai berat berbeza...pastu timbang lagi sekali nak tentukan lebih berat atau lebih ringan...

jika tak seimbang, maknanya kotak yg dicari ada diantara 3 kotak disebelah kanan itu...lebih berat atau lebih ringan sudah boleh ditentukan di fasa ini....

so..ambil 2 dari 3 kotak belah kanan itu.... dan timbang satu kotak dengan satu kotak yang lain.
kalau seimbang...satu kotak yg tak ditimbang adalah kotak yang dicari
kalau tak seimbang..kotak yg lebh berat/ringan adalah kotak yang dicari...


Last edited by Elle_mujigae on 23-4-2014 04:20 PM

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 23-4-2014 05:15 PM | Show all posts
Francesca, subjects, swimming, teachers, together


kenapa tag takde kena mengena dengan soalan...lol...
Reply

Use magic Report

 Author| Post time 23-4-2014 07:14 PM | Show all posts
Elle_mujigae posted on 23-4-2014 05:15 PM
kenapa tag takde kena mengena dengan soalan...lol...

Bnyk soalan versi english, malas nk translate tu tukar balik soalan lain
Reply

Use magic Report

Post time 25-4-2014 04:40 PM | Show all posts
Tt.jawapan.i.tu.betul.ke.tak??..motifff..hold..this..question...
Reply

Use magic Report

 Author| Post time 25-4-2014 05:03 PM | Show all posts
Elle_mujigae posted on 25-4-2014 04:40 PM
Tt.jawapan.i.tu.betul.ke.tak??..motifff..hold..this..question...

motif tanya... dh timbang 2kali jer betul lah tu

Labelkan A,B,C dan D dalam 4kotak pertama, dan a,b, dan c yang lagi tiga
Pastu timbang A,B,C dengan a,b, c

Ada 3 kemungkinan:
1.  ABC > abc, jadi timbang A and B
(a) If A > B, then A is heavier than the other three boxes.
(b) If A < B, then B is heavier than the other three boxes.
(c) If A = B, then C is heavier than the other three boxes.

2.  ABC < abc, timbang a and b
(a) If A > B, then B is lighter than the other three boxes.
(b) If A < B, then A is lighter than the other three boxes.
(c) If A = B, then C is lighter than the other three boxes.

3.  If ABC = abc, timbang A dan D
(a) If A > D, then D is lighter than the other three boxes.
(b) If A < D, then D is heavier than the other three boxes.


Reply

Use magic Report

Post time 25-4-2014 05:11 PM | Show all posts
vespa_oren posted on 25-4-2014 05:03 PM
motif tanya... dh timbang 2kali jer betul lah tu

Labelkan A,B,C dan D dalam 4kotak pertam ...

Kalau.betul.napa.tak.beritahu...ish.Molang.Cat.ni.....
Reply

Use magic Report

Post time 25-4-2014 05:12 PM | Show all posts
Your.avvy.the.molang.cat.sgt.cute..kawaiii..desu...
Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


Post time 25-4-2014 05:14 PM | Show all posts
Testing......
Reply

Use magic Report

 Author| Post time 25-4-2014 05:23 PM | Show all posts
Elle_mujigae posted on 25-4-2014 05:11 PM
Kalau.betul.napa.tak.beritahu...ish.Molang.Cat.ni.....

oh nma dia molang cat, plih nie sbb nickname kne dgn avatar jer
Reply

Use magic Report

Post time 29-4-2014 11:01 AM | Show all posts
vespa_oren posted on 25-4-2014 05:23 PM
oh nma dia molang cat, plih nie sbb nickname kne dgn avatar jer

opps sorry..I salah..nama dia bukan molang,tapi Pusheen...hehe..




Molang is a bunny..yang ni ..


Reply

Use magic Report

Post time 29-4-2014 11:02 AM | Show all posts
momod @Eva_yy_Ellin ..thread ni dah ada jawapan..
Reply

Use magic Report

You have to log in before you can reply Login | Register

Points Rules

 

Category: Lawak & Santai


ADVERTISEMENT



 

ADVERTISEMENT


 



ADVERTISEMENT



ADVERTISEMENT


Mobile|Archiver|Mobile*default|CARI Infonet

26-9-2022 12:44 AM GMT+8 , Processed in 0.089316 second(s), 22 queries .

Powered by Discuz! X3.4

Copyright © 2001-2021, Tencent Cloud.

Quick Reply To Top Return to the list