CARI Infonet

 Forgot password?
 Register

ADVERTISEMENT

Search
Carian Terbanyak:
12Next
Return to list New
View: 5105|Reply: 32

[Tempatan] TM WauFi – Internet Jalur Lebar Di Pedalaman Menggunakan Wau

[Copy link]
Post time 1-4-2014 03:28 PM | Show all posts |Read mode
Telekom Malaysia hari ini mengumumkan perkhidmatan jalur lebar luar bandar TM WauFi kepada umum. Melalui WauFi, khidmat jalur lebar yang selama ini terhad kepada pengguna urban kini boleh dinikmati oleh penduduk luar bandar. Wau tradisional gergasi  yang dilengkapi panel solar akan terbang di udara dan menjadi sistem pemancar WauFi.

Sistem wau dipilih kerana ianya murah, mudah dikendalikan serta memang sinonim sebagai budaya asli Malaysia. Telekom Malaysia bekerjasama dengan pereka wau bulan ternama Pak Kasim Misrun bagi menghasilkan struktur WauFi yang tahan lasak tetapi masih setia kepada rekaan wau bulan asli,



Buat masa ini WauFi akan memulakan ujian di pantai timur sebelum kawasan ujian diperkembangkan ke pedalaman Sabah dan Sarawak. Dalam ujian yang dilakukan setiap WauFi yang terbang di udara mampu memberikan khidmat internet kepada kawasan bersaiz 10 kilometer persegi apabila diterbangkan pada ketinggian 60 meter. Menurut Pengurus Besar TM WauFi Dato’ Alyaa Ramlan ,projek WauFi adalah antara inisiatif Telekom Malaysia untuk menghasilkan sinergi budaya turun temurun Malaysia dengan teknologi terkini abad ke-21.

“Kami ada beberapa lagi projek gabungan teknologi lama dan baru dalam perancangan tahun ini. WauFi akan menjadi layang-layan loncatan pertama pihak kami bagi memperkasakan budaya dengan bantuan teknologi. Jika tiada aral melintang bulan pada 1 April tahun hadapan  kami akan melancarkan WiFi Hotspot Kuda Kepang pula kepada orang ramai di Johor”

Di dalam majlis pelancaran WauFi, pihak turut mengumumkan program latihan menerbangkan WauFi kepada penganggur. Ianya terbuka kepada lepasan SPM dan mengajar mereka selok belok operasi penerbangan WauFi.



-techtroll- http://amanz.my/2014/04/tm-waufi ... an-menggunakan-wau/

Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


Post time 1-4-2014 03:29 PM | Show all posts
bolehlah kita ajak rakan2 kita di pedalaman berforum
Reply

Use magic Report

Post time 1-4-2014 03:33 PM | Show all posts
April Fool punya cerita
Reply

Use magic Report

Post time 1-4-2014 03:33 PM | Show all posts
woooow
Reply

Use magic Report

 Author| Post time 1-4-2014 03:36 PM | Show all posts
TM BRINGS NEW MEANING TO WOW WITH WAUFI. IT IS UNREAL.

TMWAUFI
Just when you thought Google and Facebook are leading the innovation behind bringing Internet access to rural areas with radical ideas that may just work, local operator Telekom Malaysia seems to have found the ideal solution. Merging technology and tradition together, the company has just announced TM WauFi, its first initiative to blend local traditional culture with modern innovation.

While both Google and the Internet.org partnership are looking at providing wireless Internet access via low-orbit satellites, solar-powered drones or even hot air balloons, TM is looking at something more related with Malaysia: the wau bulan, a traditional kite synonymous to the Malay culture. Of course, TM is modifying the wau bulan with a twist: the WauFi, which is designed with renowned wau bulan designer Pak Kasim Misrun, will be fitted with solar panels and feature a reinforced structure.

For now, TM is still testing out the WauFi in the Malaysian East Coast, before moving on to Sabah and Sarawak. According to Malay-language portal Amanz.my, the WauFi has capable of providing wireless Internet access to a 60kmsq area when it is deployed at a height of 60m. As part of the WauFi project as well, TM has also announced a training program for the unemployed to be trained WauFi Flight Engineers.
That’s not all. TM’s work in synergising local culture with 21st century technology will also see the company launch a WiFi Hotspot modeled after another Malaysian cultural icon, the kuda kepang, on April 1 next year in Johor
Reply

Use magic Report

Post time 1-4-2014 03:36 PM | Show all posts
Aku ingat betul2... sebab facebook pun tengah buat wireless internet - Drones internet ke hapa. Jadi, sesaper kat pedalaman pun boleh akses internet
Reply

Use magic Report

Post time 1-4-2014 03:43 PM | Show all posts
betul ke ni
kawan aku main wau dulu dia punya benang dah belas2 gulung,aku agak sampai ke orbit dah wau dia
Reply

Use magic Report

Post time 1-4-2014 04:17 PM | Show all posts
sekngucing posted on 1-4-2014 03:43 PM
betul ke ni
kawan aku main wau dulu dia punya benang dah belas2 gulung,aku agak sampai ke orbit dah ...

Orbit? Orbit bulan?

Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


Post time 1-4-2014 04:20 PM | Show all posts
lau betul2 ada Waufi ni x takut kena sambar petir ke nanti
Reply

Use magic Report

Post time 1-4-2014 04:20 PM | Show all posts
kau serius ke ni??aku tahu arini 1 april...kau cakap tm nak buat 100 mb dekat kuantan pun aku rasa sangsi
Reply

Use magic Report

 Author| Post time 1-4-2014 04:54 PM | Show all posts
kucingTomey posted on 1-4-2014 04:20 PM
kau serius ke ni??aku tahu arini 1 april...kau cakap tm nak buat 100 mb dekat kuantan pun aku rasa ...

ko nak suro aku bgi peringatan sejarah april fool k, di masa zaman islam di sepanyol?















Reply

Use magic Report

Post time 1-4-2014 05:11 PM | Show all posts
vespa_oren posted on 1-4-2014 04:54 PM
ko nak suro aku bgi peringatan sejarah april fool k, di masa zaman islam di sepanyol?

sibuk cari tulang rusuk....tulang rusuk mu gi ane dey??
Reply

Use magic Report

Post time 1-4-2014 05:16 PM | Show all posts
PostBanhammer posted on 1-4-2014 04:17 PM
Orbit? Orbit bulan?

bulan mana ada orbit. awak tidak tahukah?
Reply

Use magic Report

 Author| Post time 1-4-2014 05:24 PM | Show all posts
kucingTomey posted on 1-4-2014 05:11 PM
sibuk cari tulang rusuk....tulang rusuk mu gi ane dey??

tulung rusuk ada satu jer, lgi satu blm temui
Reply

Use magic Report

 Author| Post time 1-4-2014 05:25 PM | Show all posts
jonkunyit posted on 1-4-2014 03:29 PM
bolehlah kita ajak rakan2 kita di pedalaman berforum

yeap pas nie leh vvebcam dgn @chazey
Reply

Use magic Report

Post time 1-4-2014 05:28 PM | Show all posts
vespa_oren posted on 1-4-2014 05:24 PM
tulung rusuk ada satu jer, lgi satu blm temui

aku jumpa tulang rusuk tadi mase gi pasor tadi...mu punye ke??

Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


Post time 1-4-2014 05:29 PM | Show all posts
jonkunyit posted on 1-4-2014 05:16 PM
bulan mana ada orbit. awak tidak tahukah?

Makna kata bulan bergerak secara bebas lah di angkasa?

Reply

Use magic Report

 Author| Post time 1-4-2014 05:29 PM | Show all posts
kucingTomey posted on 1-4-2014 05:28 PM
aku jumpa tulang rusuk tadi mase gi pasor tadi...mu punye ke??

selagi belum dapat pengesahan, belum tentu aku punya lagi
Reply

Use magic Report

Post time 1-4-2014 05:29 PM | Show all posts
you can fooled kelantanese people.. but you cannot fooled the world

Reply

Use magic Report

Post time 1-4-2014 05:31 PM | Show all posts
PostBanhammer posted on 1-4-2014 05:29 PM
Makna kata bulan bergerak secara bebas lah di angkasa?

bagaimana wau mahu mengelilingi bulan? bulan ada orbit?
Reply

Use magic Report

12Next
Return to list New
You have to log in before you can reply Login | Register

Points Rules

 

ADVERTISEMENT



 

ADVERTISEMENT


 



ADVERTISEMENT



ADVERTISEMENT


Mobile|Archiver|Mobile*default|CARI Infonet

26-9-2022 02:39 AM GMT+8 , Processed in 0.105281 second(s), 25 queries .

Powered by Discuz! X3.4

Copyright © 2001-2021, Tencent Cloud.

Quick Reply To Top Return to the list