CARI Infonet

 Forgot password?
 Register

ADVERTISEMENT

12
Return to list New
Author: daiman

Lafaz talak. Tolong

[Copy link]
Post time 20-12-2013 07:55 PM | Show all posts
kudajantan77 posted on 20-12-2013 04:22 PM
masuk terus bagitau lafaz soreh moreh ... aku pun terkejut ...

yang pasal lafaz soreh tu aku berani ckp lepas tanya ustaz aku...
bukannye opinion sendiri...
aku sje share...
menyesatkan ke? sorry ler TT..


Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


Post time 20-12-2013 07:58 PM | Show all posts
vierra_trisya28 posted on 20-12-2013 04:10 PM
yang ko bagi link tu lafaz taklik.....adoiiii...

thanx sebab perbetulkan semula

maaf TT harap xmenyesatkan...
Reply

Use magic Report

Post time 23-12-2013 03:22 PM | Show all posts
aku baru je pi pejabat agama..

nk mengesahkan sms...''ok  keputusan aku mukatamad...aku lepaskan ko..."

pejabat agama kata...ini lapaz kinayah...sbb tak tahu niat suami masa tulis sms tu apa...jika niat dia sememangnya utk becerai..maka jatuhla talak masa itu...jika tidak...tidak la...

actually berdasarkan soal lafaz ni tak boleh main2...aku byk sgt experience talak sms ni...perkahwinan terdahulu sms juga..semua kata..family sedara mara..ustaz ustazah talak dh jatuh...tp bila naik mahlamah utk mengesahkan...jawapannya tak gugur...dn jika hendak bercerai jua...sila buka fail len....

Reply

Use magic Report

Post time 23-12-2013 03:23 PM | Show all posts
kudajantan77 posted on 20-12-2013 03:36 PM
pendapat pejabat agama bahawa talak belum jatuh adalah benar ...

bila suami cakap, "i ceraikan u  ...

setuju ngan statement ni
Reply

Use magic Report

Post time 24-12-2013 10:20 AM | Show all posts
potsshine posted on 23-12-2013 03:22 PM
aku baru je pi pejabat agama..

nk mengesahkan sms...''ok  keputusan aku mukatamad...aku lepaskan  ...

lafaz ini dianggap kinayah kerana tergantung kepada perkataan "lepaskan" ... kalau perkataan "lepaskan" itu diganti dengan "ceraikan" maka tiada syak lagi sudah menjadi lafaz sahih dan gugur talak ...

jadi untuk kes sebegini pejabat agama atau hakim mahkamah akan meminta kepastian suami tentang maksud perkataan "lepaskan" itu ... suami mestilah mengaku dengan jujur apa yang dimaksudkan ... jika maksudnya "ceraikan" maka hakim akan sabitkan talak ... jika suami kata dia hanya bermaksud taknak peduli atau takmau sekat kebebasan isteri, ala-ala merajuk ... maka tidak jatuh talak ...

jika suami menipu di mahkamah ... dia maksud cerai sewaktu lafaz/sms dibuat tetapi tak mengaku depan hakim ... maka dari segi syarie sudah jatuh talak kerana Allah Maha Mengetahui apa yang tersembunyi ... tetapi hakim tidaklah dapat sabitkan cerai kerana hakim hanya bergantung kepada pengakuan dan tidak dapat membaca niat yang sebenar sewaktu lafaz/sms ...

wallahualam ...
Reply

Use magic Report

Post time 24-12-2013 12:25 PM | Show all posts
kudajantan77 posted on 24-12-2013 10:20 AM
lafaz ini dianggap kinayah kerana tergantung kepada perkataan "lepaskan" ... kalau perkataan "lepa ...

biasanya lelaki ada kecenderungan nak menipu tak dlm kes gini?
takutnya kalau laki tu menipu kan
selama2lama la duk berzina gituh
Reply

Use magic Report

Post time 24-12-2013 05:13 PM | Show all posts
beldandy posted on 24-12-2013 12:25 PM
biasanya lelaki ada kecenderungan nak menipu tak dlm kes gini?
takutnya kalau laki tu menipu kan
...

mungkin ada ... kerana belum bersedia nak bercerai betul2 ... ataupun masa lafaz/sms tu tengah marah ... tapi walopun marah lafaz/sms itu terpakai jika niatnya talak ...

jika berlaku begini ... bincanglah dengan isteri untuk rujuk ... biar sama-sama tahu satu talak telah gugur dan telah rujuk ... jika suami tetap rahsiakan, maka hubungan itu jadi zina ...

ada juga mazhab menyatakan bahawa persetubuhan dalam tempoh eddah dianggap sebagai rujuk automatik ... bab ini saya belum belajar secara mendalam ...

wallahualam ...


Reply

Use magic Report

Post time 25-12-2013 01:49 AM | Show all posts
kudajantan77 posted on 24-12-2013 05:13 PM
mungkin ada ... kerana belum bersedia nak bercerai betul2 ... ataupun masa lafaz/sms tu tengah mar ...

Maaf nak Tanya...klu ayat SMS berbunyi mcm nie, mcm mana Pulak.." Susah jugak mcm nie, nanti lah balik KL, I fikir-fikirkan pasal perceraian kita!."




Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


Post time 27-12-2013 10:22 AM | Show all posts
kudajantan77 posted on 24-12-2013 10:20 AM
lafaz ini dianggap kinayah kerana tergantung kepada perkataan "lepaskan" ... kalau perkataan "lepa ...

Terima kasih kudajantan...penjelasan yang sama daripada ustaz...hanya Allah yang Maha Mengetahui..walaupun suami berkata tiada niat...Sesungguhnya yg baik itu datangnya dari Allah...yg buruk itu dr kita sendiri...
Reply

Use magic Report

Post time 27-12-2013 04:59 PM | Show all posts
seri06 posted on 25-12-2013 01:49 AM
Maaf nak Tanya...klu ayat SMS berbunyi mcm nie, mcm mana Pulak.." Susah jugak mcm nie, nanti lah b ...

baru nak fikir mana ade talak nyer ....
Reply

Use magic Report

12
Return to list New
You have to log in before you can reply Login | Register

Points Rules

 

ADVERTISEMENT



 

ADVERTISEMENT


 



ADVERTISEMENT



ADVERTISEMENT


Mobile|Archiver|Mobile*default|CARI Infonet

7-12-2022 08:28 AM GMT+8 , Processed in 0.081809 second(s), 28 queries .

Powered by Discuz! X3.4

Copyright © 2001-2021, Tencent Cloud.

Quick Reply To Top Return to the list