CARI Infonet

 Forgot password?
 Register

ADVERTISEMENT

12Next
Return to list New
View: 3733|Reply: 22

Perihal Tanah Pusaka

[Copy link]
Post time 18-7-2013 12:45 PM | Show all posts |Read mode
Assalamualaikum semua...

Kami ada salah satu tanah puasaka yang belum diteroka. Selepas pemergian alahyarham bapa penghujung tahun lalu, status tanah tu masih di bawah nama bapa. Belum di bahagi2kan kepada 7 penama (adik bradik). Jadi baru2 ni mama di kampung call..katanya abang( sulung ) nak tanam getah dekat tanah tu. Kalau tak silap, tanah tu 7-8 ekar. Kalau kami adi bradik yang lain tak hulur duit dekat dia nak beli pagar, racun, gaji orang nak bersihkan kawasan tanah tu..automatik tanah tu jatuh ke tangan dia. Dalam fikiran saya, seolah olah dia nak konker seorang2 tanah tu. Yelah, mana adil dia nak buat macam tu?

Kalau nak di ikutkan hati sy ni, nak saja saya suruh dia ambil sorang2 tanah tu. Sebab kata2 dia sangat mengguris hati. Dan juga seolah-olah mengugut. Kalau begini, begitu kamu dapat. Saya bukan hadap sangat dengan tanah tu. Saya lebih sakit hati dengan apa dia dia cakap. DAN kalaupun saya tidak hulur duit sekali pun dekat dia? apa juga masalahnya? Bahagikan saja sama rata tanah tu dan pandai2 kami2 yang lain uruskan sendiri. Kecewa sangat.

Dan saya tidak harap sangat dia uruskan tanah2 tu. Memandangkan ada pernah sekali dia jual salah satu tanah tanpa pengetahuan kami dengan harga 5k saja dekat org.
Sekarang ni, kalau dia setuju..saya nak bahagikan tanah tu saja dan pandai2 lah urus. Kalau dia tak setuju, malas lah nak bergaduh pasal tanah ni. Tidak juga boleh dibawa mati harta2 ni

p/s: melepas geram



Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


Post time 18-7-2013 01:10 PM | Show all posts
org melayu bab tanah ni lah boleh bersengketa sesama adik beradik..mmg tak boleh dibawa mati.  


pengalaman dalam keluarga aku sendiri..Arwah nenek aku banyak tanah bagi waris pd 3 org anaknya (2L 1P), setiap anak dapat 10 ekar tanah sawit, lom masuk 10 ekar tanah yang ditanam kelapa dan 8 ekar dia wakafkan untuk sekolah. pak ngah aku yg uruskan semua utk mak aku (anak sulung) dan paksu aku. tapi Paksu nampak mcm tak puas hati sbb walaupun setiap bulan dia diberi hasil dari tanah dia..tp perasaan tamak tu mungkin membuak2..tu yg dok panas je dgn abang dia ...sbb mungkin dia rasa dia boleh dapat lebih dari apa yg diberi..kot.

mcm kes ayah aku plak walaupun masa dia meninggal dia tak sempat tukar nama pada nama kami anak2nya (3 orang)..dia mmg dah bagitau verbally berapa ekar seorang dia bg pada anak2..so skrg aku adalah tanah diwarisi dari arwah ayah aku 5 ekar yang diuruskan oleh kakak aku suami isteri. aku tak amik tau pun pasal tanah tu..sbb aku duk KL mana nak g tengok tanah tu sume, wajib jadi hutan belantara semak samun kalau tak siapa uruskan..silap2 ada pendatang asing buat rumah dalam tanah aku..lagi haru..uhuhu
Reply

Use magic Report

Post time 18-7-2013 01:11 PM | Show all posts
Waalaikumussalam w.b.t

Pendapat saya, rujuk pejabat agama bahagikan ikut faraid lebih senang..

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 18-7-2013 01:14 PM | Show all posts
yang dia jual tanah harga 5k tu kira bp luas? adik beradik lain tak berbunyi? kat sini lah sbnrnya fungsi seorang ibu, sbb patutnya selagi ibu ada patutnya kena amik kira pandangan dia..takleh lah abg sulung tu pandai2 aje..

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

 Author| Post time 18-7-2013 01:17 PM | Show all posts
niniekartini posted on 18-7-2013 01:11 PM
Waalaikumussalam w.b.t

Pendapat saya, rujuk pejabat agama bahagikan ikut faraid lebih senang..

keluarga kami non muslim. Mahkamah anak negeri yang uruskan. Kalau diikutkan, bulan 12 ni barulah kami berkumpul semua dan urus. Tapi abang sulung ni dia kata, anak getah tu nak kering dah. Jadi dia minta kepada saya, abang kedua dan kakak pertama hulur duit dekat dia. Kalau tak, tanah tu dia yang ambil semua. siapa tak sakit hati dia kata macam tu?
Reply

Use magic Report

 Author| Post time 18-7-2013 01:19 PM | Show all posts
sumimanis posted on 18-7-2013 01:14 PM
yang dia jual tanah harga 5k tu kira bp luas? adik beradik lain tak berbunyi? kat sini lah sbnrnya f ...

seekar lebih tu dia jual 5k saja. sayang sangat! sebelum ni mama pernah jual tanah seekar lebih juga 6k saja sebab perlu duit masa abang sulung kami tu nak kawen.

Mama ikut saja cakap dia. Entahlah...hati ibu kan, mudah cair. dipujuk sikiit dia lepas lah tangan. Biar abang urus.
Actually, saya ada 2 orang abang..2 orang kakak, 2 orang adik lelaki dan perempuan. Dia minta duit denagn saya, kakak seorang dan abang seorang..yang 2 orang adik tu masih sekolah.
Kakak saya seorang tu minta tangguh, tapi katanya abang, anak getah tu dah nak kering. Nak jugak duit. Kalau tak hulur duit, tanah tu automatik jatuh ke tangan dia. Mama pun ikut saja lah...

entah lah, bila dia kata macam tu. tak Pula dia segan selama ini dia turut serta makan duit yang saya kirim utk mama. Ni bila bab tanah, dia berkira sangat. Last edited by darkness on 18-7-2013 01:27 PM

Reply

Use magic Report

Post time 18-7-2013 01:30 PM | Show all posts
tanah pusaka slalu jadi rebutan adikbradik

sya pulak,ayah sihat walafiat lagi.tp abg ipar dok sibuk tnya pasal tanah2 ayah.siap ckp lagi nak kat sekian2 tmpt.
kitorg adik bradik xkisah,dia plak yg lebih2


rasa nak bunuh je abg ipar aku tu
Reply

Use magic Report

Post time 18-7-2013 01:36 PM | Show all posts
kamu sendiri kata harta x bawa ke mati..kalau mcm tu, kamu redha jek la dgn tanah tu..abg ugut2 mintak duit tu pun da mcm x kena jek..kalau dia nk konker sorang2, biarla dia kongker sorang2..kamu ada adik beradik ramai lagi..cian kt adik2 yg masih skolah tu..jgn smpai hal tanah ni kamu adik beradik berenggang..saya kira kalau abg kata nk kaut semua, ntah kan lepas atau x..patutnya harta pusaka ni utk menyenangkan anak2..tp kalau makin jadi gaduh, baik xpayah ada..

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


Post time 18-7-2013 01:37 PM | Show all posts
darkness posted on 18-7-2013 01:17 PM
keluarga kami non muslim. Mahkamah anak negeri yang uruskan. Kalau diikutkan, bulan 12 ni barulah  ...

err..so u ni muallaf ye?

kalau kata dah serah pada mahkamah anak negeri, tunggu je la masanya, ugutan tu pedulilkan je, keputusan u dapat ke tidak tanah tu bukan pada tangan dia.. no worries k?
Reply

Use magic Report

 Author| Post time 18-7-2013 01:56 PM | Show all posts
amal12bh posted on 18-7-2013 01:36 PM
kamu sendiri kata harta x bawa ke mati..kalau mcm tu, kamu redha jek la dgn tanah tu..abg ugut2 mint ...

aaa betul la apa awk ckp tu. xdelah, kecewa je dgr dia ckp mcmtu.
Reply

Use magic Report

 Author| Post time 18-7-2013 02:01 PM | Show all posts
sebenarnya sy dah ckp, klu xsabar..potong jer la nama sy dlm bahagian tu. Tp xda pula dia ckp apa2..
Reply

Use magic Report

 Author| Post time 18-7-2013 02:02 PM | Show all posts
niniekartini posted on 18-7-2013 01:37 PM
err..so u ni muallaf ye?

kalau kata dah serah pada mahkamah anak negeri, tunggu je la masanya,  ...

tula kena tunggu abang kedua balik. Tp dia dah ugut2 mcmni malasla pula bertekak..masa tu jg sy ckp padam saja nama sy dlm list tu.
Reply

Use magic Report

Post time 18-7-2013 09:04 PM | Show all posts
cadangan aku...buat kampeni....sher tanah tu bersama..nama masing2 ada bahagian..nak tanam getah..ok bisneskan getah...lepas tu syer untung sama2 rasa..amacam???

tanah jangan pindah pada kampeni..karang hangus...kampeni tu kuar duit sewa la konon2 tanah tu...jaga2 la..make sure ada legal advisor..takut karang jadi isu kampeni beli saham kampeni sndiri..ok...

ni kalau nk bangunkan tanah..kalau tk nk bangunkan tanah..tak nk kuar modall..bahagi2kan tanah tu..pagarkan...suka hati masing2 la nk buat apa..sapa yg laju..leh la bangunkan kondo sbuah..kalau projek lulus..hehehhe
Reply

Use magic Report

Post time 19-7-2013 02:44 PM | Show all posts
persoalan saya.. dah buat Surat Kuasa Mentadbir pohon dari Mahkamah atau Pejabat Tanah
cemana bleh jual buta 5k tanah satu lg tu.. pasti lepas ayah meningalkan..so nama tanah tu atas nama siapa?
dia jual ada persetujuan semua waris ke?
mcmana boleh dia jual kalo takde apa2 perintah dr mahkamah whatsoever.. berapa luas tanah tu?
ada buat Trust Deed ke kalo tk cukup seekar..

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 19-7-2013 02:48 PM | Show all posts
yups..sila ke jabatan agama,dorang leh uruskan
Reply

Use magic Report

Post time 20-7-2013 02:40 PM | Show all posts
kalau i, mmg i tggu keputusan mahkamah laa. ape hak dia nak ckp camtu. dahlaa mintak tolong, pastu nak diugutnya pula.
Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


Post time 3-8-2013 04:38 PM From the mobile phone | Show all posts
Aku punya prob lebih kurang la tp parahnya sbb abang ipar sulung. Abang ipar sulung aku ni jenis gila harta gak la, aku tengok sejak kawin ni byk gak ka duit pak mertua aku dia "pinjam" utk beli aset dia. Adik beradik yg lain x de pun camtu termasuk hubby aku. Hubby aku jenis cool and steady wp tak puas hati... skang pak mertua aku masih idop, klu meninggal org tua tu aku jamin harta harta dia je bolot... kitaorg diam je sbb dia ni jenis baran tahap gaban... suami aku kata klu dia nak bolot semua biarlah, malas nak gaduh gaduh. Anggap la x de rezeki. Tu dia jawab sediri dgn ALLAH. Tp sian la suami aku x merasa dia skang ni... tp ALLAH tu adil, anak anak dia semuanya skolah tak pandai...
Reply

Use magic Report

Post time 4-8-2013 04:31 PM | Show all posts
babablec posted on 18-7-2013 01:30 PM
tanah pusaka slalu jadi rebutan adikbradik

sya pulak,ayah sihat walafiat lagi.tp abg ipar  ...

bhy if org luar lebih sudu dr kuah..minta ayah buat wasiat cpt2 kt amanah raya ..tu plg sng
Reply

Use magic Report

Post time 4-8-2013 04:52 PM | Show all posts
berebut lah ..tanah pusako ...sompit nanti lobang kubur ...Din sondiri dah nampak ....mak eh .....takut
Reply

Use magic Report

Post time 4-8-2013 06:21 PM | Show all posts
kerana harta tak seberapa boleh terputus hubungan kekeluargaan.....didik la diri dan anak2 dengan nilai keagamaan...insyaallah selagi ikut landasan agama semuanya selamat dunia akhirat....kpd tt sabar banyak2 dengan karenah adik beradik
Reply

Use magic Report

12Next
Return to list New
You have to log in before you can reply Login | Register

Points Rules

 

Category: Cinta & Perhubungan


ADVERTISEMENT



 

ADVERTISEMENT


 



ADVERTISEMENT



ADVERTISEMENT


Mobile|Archiver|Mobile*default|CARI Infonet

6-12-2022 07:52 PM GMT+8 , Processed in 0.152300 second(s), 43 queries .

Powered by Discuz! X3.4

Copyright © 2001-2021, Tencent Cloud.

Quick Reply To Top Return to the list