CARI Infonet

 Forgot password?
 Register

ADVERTISEMENT

Search
Carian Terbanyak:
Author: DumBell

(koleksi dari pengalaman sebenar)Rezeki

  [Copy link]
 Author| Post time 7-2-2022 04:41 PM | Show all posts
DumBell replied at 25-1-2022 03:02 PM
sambung...

keesokannya kami bersiap2 untuk bergerak ke manir,setelah bersalaman dgn adik beradik  ...

sambungan..

ilmu IBLIS memakan diri...

Setelah mat bertenang..aku duduk dgn kaki mcm bercangkung akibat kepenatan.."istirgfar mat..selawat bayak banyak mat.."jelasku dihadapannya yg ku lihat mcm org talingong(kebingungan).."aaa..Aaaa" itu sahaja yg terkeluar dari mulutnya..aku bingkas bangun dan mengeengeringkan tali kafan guna dapur gas yg kainnya ku lilit guna batang penyapu jenis besi ringan yg ada dirumah adik pak mertua ku itu.."selesai mengeringkannya aku bakar hingga menjadi debu dengan sedikit bantuan ranting ranting kayu untuk mempercepatkan pembakaran di dalam kuali besi di belakang rumah..sesudah selesai aku kaut semua debu dan arang ke dlm plastik yg telah kusediakan dari awal..semasa sesi membakar,didalam rumah kedengaran lolongan dan pekikan dari mat.."ayohhhh...ayohhh...jgn pergiii..ayohh""jerit mat dari dalam rumah..mujur kwsn rumah mereka jauh2 kalau tidak berkampung pulak lah rumah mak cik ku ini..

selesai urusan di belakang rumah,aku bergegas ke surau berdekatan.."Assalamualaikum haji" ucap ku di perkarangan surau yg ku lihat ada 3 org ahli kariah kut..dlm hati alhamdulillah ada org.."waalaikum salam..haa hajat mne mu dtg ?anok sape? terang salah sorang dari mereka.."saya din,bukan org sini tapi ada mak sedara duk sini dan kematian suaminya 8 bulan lepas..dan ada hal sikit berkaitan keluarganya..saya mintak pertolongan haji2 semua utk dtg ke rumah dan membantu saya menguruskn anaknya yg kerasukan.."terangku pada mereka.."huu natang mende pulok jadinya..terang pak cik tu..dan kami berjalan kaki seiringan ke rumah mak cik ku..

Sesampainya kami..tanpa banyak bicara..pakcik bertiga itu terus menguruskan mat,salah seorg membaca talkin dan yg berdua lagi memulihkn semangat mat...dalam hati aku..alhamdulillah REZEKI ALLAH menemukan aku dgn mereka..dan aku membantu apa yg patut dari menghidang air hingga membantu membaringkan mat yg seolah olah kena stroke pula..

bersambung..maaf sibuk anak anak demam kena jadi baby sitter..
Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


 Author| Post time 7-2-2022 04:43 PM | Show all posts
mamichik replied at 4-2-2022 11:19 AM
Ater..sambung la yeop.. udoh bulan due ni.. huhu

assalam..maaf bizi sokmo..
Reply

Use magic Report

 Author| Post time 7-2-2022 04:44 PM | Show all posts
sranua replied at 25-1-2022 04:47 PM
Menarik ni cerita baru..sempoi teruskan tn tanah.

terima kasih dan tahniah diucapkan dari warga MPS buat tuan..moga dilindungi redha dan rahmat ALLAH SWT
Reply

Use magic Report

Post time 7-2-2022 05:04 PM | Show all posts
DumBell replied at 7-2-2022 04:43 PM
assalam..maaf bizi sokmo..

Semoga dipermudahkan segala urusan.. semoga dikurniakan masa yang mencukupi.. tak sabor nak baca cerita miker
Reply

Use magic Report

Post time 23-2-2022 08:06 PM | Show all posts
marathon baca ni
Reply

Use magic Report

Post time 4-3-2022 10:34 PM From the mobile phone | Show all posts
Tak sangka dbell ada update lagi. Terima kasih berkongsi kisah lagi.
Reply

Use magic Report

 Author| Post time 31-8-2022 07:05 PM From the mobile phone | Show all posts
salam.. lama update cerita
Reply

Use magic Report

Post time 8-9-2022 08:33 PM From the mobile phone | Show all posts
DumBell replied at 31-8-2022 07:05 PM
salam.. lama update cerita

Bang, tak dapat baca PM. Boleh tulis lagi skali kt sini tak? Hehehehe
Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


 Author| Post time 8-9-2022 11:45 PM From the mobile phone | Show all posts
Gomea replied at 8-9-2022 08:33 PM
Bang, tak dapat baca PM. Boleh tulis lagi skali kt sini tak? Hehehehe

salam tuan, kalau petua org dedulu, walau xde org sekalipun, buka jugaklah gerainya.. sbb menjual tu salah satu pintu pintu rezeki.. mix kan je jualan online tu dgn beberapa channel mcm tiktok combine dgn pesbuk, buat amal sikit, buat teka silang kata ke, yg betul jawab dpt la hadiah(niat sedekah)
Reply

Use magic Report

Post time 9-9-2022 09:51 AM From the mobile phone | Show all posts
DumBell replied at 8-9-2022 11:45 PM
salam tuan, kalau petua org dedulu, walau xde org sekalipun, buka jugaklah gerainya.. sbb menjual  ...

Ade bacaan doa pape tak bang? Huhuhu
Reply

Use magic Report

 Author| Post time 11-9-2022 11:53 PM From the mobile phone | Show all posts
Gomea replied at 9-9-2022 09:51 AM
Ade bacaan doa pape tak bang? Huhuhu

salam.. amalkn ayat seribu dinar, solat dhuha dan doa dhuha.. amiin
Reply

Use magic Report

 Author| Post time 12-9-2022 12:03 AM From the mobile phone | Show all posts
DumBell replied at 7-2-2022 04:41 PM
sambungan..

ilmu IBLIS memakan diri...

sambungan.. TALBIS (Tabir Iblis)..

setelah selesai semua yg dilakukan pak cik bertiga itu.. aku pun memulakan bicara.. "maaf pak cik semua, tadi saya bakar tali ikatan mayat dkt tepi rumah.. ada dlm bekas besi tu" . sambil aku menunjukkan arah di muka pintu rumah mak cik isteriku.. "hom.. baik ah gitu.. mu kumpul, pastu wakgi ke kite" terang pak cik yang berserban.. kite nok buh dalang kaing cebisan baju arwah yang ade"terangnya lagi sambil tangan mengarahkn ku.. aku pun tanpa basa basi, terus bingkas dan ke luar rumah dan mengumpulkan habuk abu bakaran tadi dan membawanya ke hadapan pakcik itu. yg seorg lagi ku lihat sedang menggunting baju untuk diambil kainnya sebesar 2 tapak tangan lebarnya.. dan sedikit utk dijadikan tali ikatan.. abu abu tersebut diletakkn dalam kain cebisan dan diikay memanjang seperti sebatang kain lilin buat bakar resdung.. chom, bereh doh. moh kite ke tanoh perkuburan"ucap seorang lagi dan mereka bingkas bangun dan diikuti aku di belakang mereka..
sesampainya kami di kawasan tanah perkuburan itu..

sambung jap lagi.. maaf kerja
Reply

Use magic Report

You have to log in before you can reply Login | Register

Points Rules

 

ADVERTISEMENT



 

ADVERTISEMENT


 



ADVERTISEMENT



ADVERTISEMENT


Mobile|Archiver|Mobile*default|CARI Infonet

25-9-2022 05:12 PM GMT+8 , Processed in 0.093523 second(s), 20 queries .

Powered by Discuz! X3.4

Copyright © 2001-2021, Tencent Cloud.

Quick Reply To Top Return to the list