CARI Infonet

 Forgot password?
 Register

ADVERTISEMENT

12Next
Return to list New
View: 29485|Reply: 39

kaki terkejut ketika tidur

[Copy link]
Post time 14-12-2011 09:02 PM | Show all posts |Read mode
salam...

aku ada masalah ni.suami aku ada sejenis penyakit yg bila setiap kali dia tidur kaki dia akan terkejut2.sampai ianya menggangu tidur aku yg membuatkn aku terjaga setiap kali kaki dia terkejut..

mula2 dulu aku buat kiraan setiap 40saat kakinya akan tekejut,sekarang ni makin teruk setiap 10 saat mesti akan jadi.aku dah sampai tahap tak leh sabar dah.bila aku kejut dia cakap mcm2,dia marah n kata mana ada terkejut2.sampai aku cuba suruh dia letak kaki beralaskan bantal.tapi still gegaran tu menggangu tidur aku.bayangkn mcm mana kuat efek nya

nak tanya pada yg pakar,apa sebenarnya penyakit laki aku ni erk..? normal or tak klu mcm ni.kalau baby yg tak dibedung terkejut2 tu normal la aku rasa.tapi mamat ni umurnya dah 36thn.

tq
Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


Post time 14-12-2011 11:34 PM | Show all posts
aku penah gak mengalami situasi mcm tu tp bukan penyakit..org ckp klo terjadi nye mcm tu roh nk kua dr jasad kite..waallahualam
Reply

Use magic Report

 Author| Post time 15-12-2011 12:08 AM | Show all posts
aku penah gak mengalami situasi mcm tu tp bukan penyakit..org ckp klo terjadi nye mcm tu roh  ...
akulahjua Post at 14-12-2011 23:34



    mcm kes laki aku,setiap 10 saat sepanjang2 tido dia terkejut2 kaki tu.nape susah benor roh dia nak kuor aku pun tak taula..

so skang ko alami benda tu lagi tak?
Reply

Use magic Report

Post time 15-12-2011 12:17 AM | Show all posts
aku penah gak mengalami situasi mcm tu tp bukan penyakit..org ckp klo terjadi nye mcm tu roh  ...
akulahjua Post at 14-12-2011 23:34



qt pun dapat rasa kaki qt terkejut masa awal2 tido, lepas tu, qt akan lena...
Reply

Use magic Report

Post time 15-12-2011 09:38 AM | Show all posts
Aku slalu alami kaki terkejut tp aku lebih suka guna ayat kena kejutn letrik. Aku br nk lelapkan mata br beberapa saat guna aku da mimpi jatuh tangga la, terjun dlm air trus kaki tersepak. Kdg2 terkena anak. Xcely skrg ni pon kaki aku rasa mcm nk terkejut. Kaki berdenyut2. Laki ko byk guna kaki x? byk keje berjln?
Reply

Use magic Report

 Author| Post time 15-12-2011 11:51 AM | Show all posts
Aku slalu alami kaki terkejut tp aku lebih suka guna ayat kena kejutn letrik. Aku br nk lelapkan mat ...
din_atos Post at 15-12-2011 09:38



laki aku memang selalu ke site sana sini.sejauh mana n banyak mana dia bejalan tu aku kurang pasti.tapi pada ko,maksudnya sbb banyak bejalan je jadi cenggitu?
Reply

Use magic Report

Post time 15-12-2011 01:29 PM | Show all posts
laki aku memang selalu ke site sana sini.sejauh mana n banyak mana dia bejalan tu aku kurang  ...
daiman Post at 15-12-2011 11:51



   
yup! aku pong gitu jugak.. kadang2 rase cam nak jatuh jer.. lagi2 kalu tido atas sofa..
Reply

Use magic Report

Post time 18-12-2011 12:26 PM | Show all posts
yup, aku pon dulu selalu camni...
tengah lena tido, tetiba kaki cam tersentak kuat gila sampai terjaga
laju gila jantung aku tiap kali jadi camtu
kadang2 1 malam sampai 2-3 kali
tapi sekarang dah x dah...
tak tau nape
Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


Post time 18-12-2011 12:59 PM | Show all posts
lil plak..kkdg ble tdo...then terkejut smp ase mcm kaki tuh mcm jatuh tangga je
Reply

Use magic Report

Post time 18-12-2011 01:26 PM | Show all posts
xde doktor ke dalam nie?   nk thu jgk ape sbb nye..mcm penah kena jek..
Reply

Use magic Report

Post time 18-12-2011 01:55 PM | Show all posts
biasa jd gak...selalunya akibat mimpi nak terjatuh la..tersandung la...dan lain-lain 'ter' lagi...
Reply

Use magic Report

 Author| Post time 18-12-2011 02:34 PM | Show all posts
xde doktor ke dalam nie?   nk thu jgk ape sbb nye..mcm penah kena jek..
none88 Post at 18-12-2011 13:26



    tula..doctor kat dalam ni dah pencen gamaknya..aku pun nak tau jugak penyakit apa sebenrnya erk
Reply

Use magic Report

Post time 18-12-2011 06:22 PM | Show all posts
Hahahah.. dulu aku ada penyakit ni. Nama dia periodic limb movement disorder. Setiap 20-40 sec, kaki ni akan bergetar atau macam nak sepak2. Dulu aku slalu kena marah sebab sepak sesapa yang tdo sebelah aku. Kekeke... cari lah kat ternet info psl PLMD ni. My doc kata, sbb aku kekurang magnesium. Dia sarankan makan yg berwarna hijau byk2 mcm sayur. After 2-3 bulan, terus dah xde lagi dah...
Reply

Use magic Report

 Author| Post time 18-12-2011 07:19 PM | Show all posts
Hahahah.. dulu aku ada penyakit ni. Nama dia periodic limb movement disorder. Setiap 20-40 sec, kaki ...
nafham Post at 18-12-2011 18:22



    wah..akhirnya aku dapat jugak jawapanya..{:4_189:}
mode sila bagi tacang lebih sket kat budak ni...
Reply

Use magic Report

 Author| Post time 18-12-2011 07:26 PM | Show all posts
Sleep Disorders and Periodic Limb Movement Disorder

Periodic limb movement disorder (PLMD) is a sleep disorder characterized by rhythmic movements of the limbs during sleep. The movements typically involve the legs, but upper extremity movements may also occur. Movements occur periodically throughout the night and can fluctuate in severity from one night to the next. They tend to cluster in episodes that last anywhere from a few minutes to several hours. These movements are very different from the normal spasms, called hypnic myoclonia, that we often experience initially while trying to fall asleep.
What Causes PLMD?

The causes of PLMD are unknown. However recent research has shown that people with a variety of medical problems, including Parkinson's disease and narcolepsy, may have frequent periodic limb movements in sleep.

PLMD may be caused by medications, most notably, antidepressants.
What Are the Symptoms of PLMD?

Symptoms of PLMD are usually leg movements with the extension of the big toe in combination with a partial flexing of the ankle, knee, or hip. Movement of the legs is more typical than movement of the arms. It can often cause a partial or full brief awakening resulting in fragmented sleep. Patients are frequently unaware of these movements.
How Is PLMD Diagnosed?

A sleep partner may observe PLMD, which often affect the partner before the patient knows of his or her behavior. In other cases, the diagnosis is made on an overnight polysomnogram (a test that records bodily functions during sleep). This test is often used to assess the cause of daytime sleepiness or recurrent awakenings from sleep. Blood work may be done in order to test iron status, folic acid, vitamin B12, thyroid function, and magnesium levels.
How Is PLMD Treated?

Generally, there are several classes of drugs that are used to treat PLMD. These include the Parkinson's disease drugs, anticonvulsant medications, benzodiazepines, and narcotics. Current treatment recommendations consider the anti-Parkinson's medications as a first line of defense. Medical treatment of PLMD often significantly reduces or eliminates the symptoms of these disorders.

There is no cure for PLMD and medical treatment must be continued to provide relief.
What Should Someone With PLMD Avoid?

The use of caffeine often intensifies PLMD symptoms. Caffeine-containing products such as chocolate, coffee, tea, and soft drinks should be avoided. Also many antidepressants can worsen PLMD.
Reply

Use magic Report

 Author| Post time 18-12-2011 07:27 PM | Show all posts
ni dalam bahasa melayu

  Masalah Pergerakan Anggota Berkala
    (Periodic Limb Movement Disorder (PLMD))
    Oleh : Mohamed Yosri Mohamed Yong

     
    Masalah Pergerakan Anggota Berkala (Periodic Limb Movement Disorder (PLMD)) yang juga dikenali sebagai "nocturnal myoclonus" merujuk kepada pergerakan anggota badan seperti tangan atau kaki yang berlaku diluar kawal yang menyebabkan masalah tidur. Kebanyakan mereka yang mengidap Masalah Pergerakan Anggota Berkala tidak menyedari akan pergerakan tersebut walaupun kadang-kala mereka menyedari anggota mereka yang tersentak di luar kawal yang berlaku ketika mereka dalam keadaan sedar.  Pengidap Masalah Pergerakan Anggota Berkala sering diberitahu oleh pasangan mereka bahawa mereka menendang atau banyak bergerak ketika tidur.

    Pergerakan ketika tidur ini mengganggu tidur pengidap Masalah Pergerakan Anggota Berkala menyebabkan mereka sering tidak dapat tidur yang cukup. Pergerakan tersebut seperti berlunjur, membengkokkan siku, lutut, atau peha secara berkala, kebiasaannya setiap 30 saat dan berlaku pada awal malam. Pergerakan ini menjadikan pengidap Masalah Pergerakan Anggota Berkala sukar tidur dan mudah terjaga. Kadang-kala mereka tidak menyedari pergerakan ketika tidur dan hanya mengadu merasa terlalu mengatuk pada waktu pagi disebabkan waktu terjaga yang kerap tanpa disedari ketika tidur.

    Kebanyakan mereka yang mengidap Sindrom Kaki Resah turut mengidap Masalah Pergerakan Anggota Berkala, sebaliknya mereka yang mempunyai Masalah Pergerakan Anggota Berkala tidak semestinya mempunyai Sindrom Kaki Resah. Masalah Pergerakan Anggota Berkala adalah berbeza dengan sentakan sekali-sekala yang biasa berlaku ketika seseorang itu tidur yang tidak mengganggu mutu tidur mereka.

    Siapa yang menghadapi Masalah Pergerakan Anggota Berkala

    Masalah Pergerakan Anggota Berkala selalunya berlaku kepada mereka yang berusia lebih daripada 30 tahun, dan semakin biasa apabila usia seseorang itu semakin lanjut. Pada usia 30 - 50 tahun, Masalah Pergerakan Anggota Berkala didapati pada peratusan kecil. Pada usia 50 - 65 tahun hampir 30% didapati menghadapi Masalah Pergerakan Anggota Berkala. Dikalangan mereka yang berusia 65 tahun, lebih daripada separuh menghadapi Masalah Pergerakan Anggota Berkala

    Punca Masalah Pergerakan Anggota Berkala

    Punca Masalah Pergerakan Anggota Berkala disebabkan hapir serupa dengan punca Sindrom Kaki Resah (Restless Leg Syndrome (RLS)).

    30% mewarisi keadaan itu. 70% yang lain tidak diketahui puncanya. Bagaimanapun, beberapa keadaan didapati mampu mencetuskan Masalah Pergerakan Anggota Berkala adalah seperti :-

        * aliran darah lemah pada kaki.
        * kekurangan zat besi (kurang darah) "Anemia",
        * masalah saraf,
        * masalah buah pinggang,
        * masalah otot/urat,
        * pemabuk,
        * kekurangan vitamin atau bahan galian.


    Sebab-sebab lain yang mencetuskan Masalah Pergerakan Anggota Berkala termasuk :-

        * Penggunaan kafin (caffeine),
        * merokok,
        * keletihan,
        * berhenti atau mula makan ubat tertentu,
        * suhu panas atau sejuk melampau.


    Rawatan Masalah Pergerakan Anggota Berkala

    Masalah Pergerakan Anggota Berkala boleh dirawat dengan pelbagai cara. Apabila seseorang dikenalpasti sebagai menghadapi Masalah Pergerakan Anggota Berkala, adalah penting bagi memastikan samada ia disebabkan oleh keadaan seperti anemia, kencing manis "diabetes", arthritis, atau pengambilan ubat anti-kemurungan. Diagnosa dan rawatan yang tepat sering menyelesaikan Masalah Pergerakan Anggota Berkala .
Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


Post time 18-12-2011 07:50 PM | Show all posts
'nyetok la tu....
Reply

Use magic Report

Post time 18-12-2011 10:15 PM | Show all posts
Reply 17# eragon


   nyetok tu apa?
Reply

Use magic Report

Post time 19-12-2011 12:36 AM | Show all posts
oh? ni lain daripada hypnic jerk eh?

A hypnic jerk, hypnagogic jerk, sleep start, or night start, is an involuntary myoclonic twitch which occurs during hypnagogia, just as a person is beginning to fall asleep, often causing them to awaken suddenly. Physically, hypnic jerks resemble the "jump" experienced by a person when startled,[1] often accompanied by a falling sensation.[2] A higher occurrence in people with irregular sleep schedules is reported.[3]
Reply

Use magic Report

Post time 19-12-2011 08:19 AM | Show all posts
Aku kadang rasa kaki terkejut macam tergelincir n nak jatuh
Reply

Use magic Report

12Next
Return to list New
You have to log in before you can reply Login | Register

Points Rules

 

Category: Kesihatan


ADVERTISEMENT



 

ADVERTISEMENT


 



ADVERTISEMENT



ADVERTISEMENT


Mobile|Archiver|Mobile*default|CARI Infonet

2-12-2022 05:28 AM GMT+8 , Processed in 0.110082 second(s), 42 queries .

Powered by Discuz! X3.4

Copyright © 2001-2021, Tencent Cloud.

Quick Reply To Top Return to the list