CARI Infonet

 Forgot password?
 Register

ADVERTISEMENT

Search
Carian Terbanyak:
View: 80095|Reply: 610

JUVANA

  [Copy link]
Post time 7-4-2011 06:16 PM | Show all posts |Read mode
Post Last Edit by hijau88 at 17-12-2011 20:07

dr BH Online

Juvana didik penonton
Oleh Fatin Farhana Ariffin
bhnews@bharian.com.my
2011/04/05
Kisah remaja dituduh membunuh, jadi mangsa buli

DRAMA tempatan adalah antara medium yang mempunyai pengaruh yang agak besar dalam mendidik minda masyarakat kita. Oleh itu, penggiat seni seharusnya mempunyai daya pemikiran kreatif kerana selain daripada meraih keuntungan, setidak tidaknya hasil karya mereka dapat mendidik penonton supaya sama-sama dapat mencapai kesedaran.

tulah yang ingin disampaikan oleh sutradara, Faisal Ishak, menerusi drama bersiri arahan terbarunya, Juvana. Ia bukan sekadar hiburan semata-mata, malah mahu mendidik penonton di samping ingin menampilkan kelainan dalam memperkenalkan sisi gelap kehidupan masyarakat kita.
Faisal yang banyak bekerjasama dengan pengarah terkenal, Khabir Bhatia ini berkata drama arahannya ini mempunyai moral yang memberi inspirasi kepada sesiapa yang menontonnya.

“Drama Juvana ialah sebuah cereka berdasarkan kehidupan realiti di mana kita lihat kini gejala sosial di kalangan remaja sedang menghantui kehidupan seisi masyarakat. Namun masalah sosial ini bukannya datang daripada keturunan, tapi datangnya dari pelbagai sisi.

“Drama ini mempunyai kekuatan di dalam jalan ceritanya, di mana ia berkisarkan orang tidak bersalah menjadi mangsa tuduhan, seseorang yang ada di suatu tempat pada satu masa yang salah. Menerusi drama ini juga, penonton dapat melihat sisi kehidupan yang jarang digambarkan.

“Bukan semua remaja yang bermasalah mempunyai masa depan yang gelap, apa yang penting adalah keinginan diri sendiri untuk memperbaiki cara hidup. Kita selalu mahu gerak ke hadapan dan bukannya ke belakang, oleh itu drama ini dihasilkan bukan saja untuk penonton yang mahukan kelainan, namun untuk mencabar diri menghasilkan yang terbaik,” katanya.
  Faisal sebelum ini pernah mengarahkan drama Natasha, Rafflesia, Nur Kasih, Tiramisu, Tudung Ekspress, Habil Qabil, Kabir Hero Kabir Zero dan banyak lagi.

Antara pelakon yang terbabit dalam drama ini ialah Bront Palarae, Izreen Azminda, Zahiril Adzim, Irfan Roslan dan Beto Khusairy.

Drama bersiri sebanyak 13 episod yang akan menemui penonton mulai 25 April ini berkisarkan mengenai seorang remaja berusia 17 tahun, Daim Yahya, yang didapati bersalah atas tuduhan membunuh ibu serta teman lelaki ibunya.

Mahkamah menjatuhkan hukuman agar dia dihantar ke Sekolah Pemulihan Akhlak Wira Bakti, iaitu sebuah sekolah Badan Bukan Kerajaan (NGO), sehingga dia cukup umur untuk dibicarakan semula.

Daim menjadi mangsa buli oleh sekumpulan pelajar yang terbabit dengan kes jenayah yang serius. Raja, watak yang dibawa oleh Bront Palarae, warden yang tidak mempunyai perasaan belas kasihan enggan campur tangan dan hanya membiarkan kejadian itu terus berlaku.

Tidak selamanya bernasib malang, Daim mempunyai harapan apabila Cikgu Zakiah (Izreen Azminda), satu-satunya guru wanita di situ, ditugaskan ke sekolah terbabit.

Zahiril banyak bermain emosi

DAIM, watak utama yang dibawakan oleh Zahiril Adzim, 27, seorang yang pendiam, kurang keyakinan diri dan sentiasa ditindas di atas kesalahan yang bukan miliknya. Disebabkan saiz tubuh badannya yang kecil, Zahiril sering membawakan watak remaja, namun kali ini watak yang diterimanya diakui agak berat berbanding sebelum ini.

“Watak Daim satu watak yang menarik dan tanpa berfikir dua kali saya terus setuju untuk melakonkan watak itu, iaitu sebagai seorang budak juvana.

“Ia adalah satu watak yang agak berat dan tidak senang untuk menjayakannya, tapi syukur saya boleh melakukannya. Pada mulanya, saya tidak banyak berdialog, di mana mimik muka banyak memainkan peranan. Bukan senang untuk melahirkan reaksi, seperti perasaan marah melalui muka saja.

“Ini adalah suatu perkara yang saya pelajari di mana jika kita mahu penonton rasa yang ingin kita sampaikan, kita juga sebagai pelakon harus merasainya sendiri di samping mendalami sendiri perasaan terbabit,” katanya yang ditemui di lokasi penggambaran drama berkenaan, di Hulu Langat baru-baru ini.

Tidak ketinggalan beraksi dalam drama ini ialah Izreen Azminda. Mungkin ramai peminat kurang mengenali wanita ini, tapi Izreen sudah menjayakan hampir lebih 20 drama tempatan, antaranya ialah Gelora Di Hati Sarah, Nenek Kebaya, Isabella dan sedang ditayangkan kini, Samson dan Delaila.

“Sebelum ini saya banyak membawa watak kecil, dan sejak kebelakangan ini barulah saya mendapat watak yang menonjolkan diri saya. Begitu juga, dulu saya banyak menjayakan watak antagonis, namun drama Juvana memberikan saya peluang pertama melakonkan watak baik.

“Selain itu, ini juga adalah kali pertama saya memakai tudung dalam sesebuah drama. Saya sering menginginkan watak yang berlainan. Justeru apabila saya ditawarkan untuk berlakon dalam drama ini sebagai Cikgu Zakiah, tanpa rasa ragu, saya menerimanya dengan tangan terbuka,” kata bekas finalis Dewi Remaja 2007 ini.

Ingin menyaksikan cereka yang penuh dengan nilai moral ini menerusi lakonan pelakon pelapis yang tidak kurang hebatnya, jangan lupa nantikan kemunculannya mulai 25 April ini, bersiaran pada setiap Isnin, jam 9 malam, hanya di TV3. Last edited by eddlisa_uyuk on 23-2-2013 12:37 AM

Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


Post time 8-4-2011 09:39 PM | Show all posts
Reply 1# lucero


    ingatkan rncgn cam majalah 3, rupanya drama gak yaaa
Reply

Use magic Report

Post time 10-4-2011 12:24 PM | Show all posts
xcited nak tgu drama nie..macam best..
Reply

Use magic Report

Post time 10-4-2011 07:27 PM | Show all posts
ingatkan mcm kisah benar tadi... semoga tercapai la objektif nak mendidik masyarakat...
Reply

Use magic Report

Post time 13-4-2011 02:26 PM | Show all posts
ada bront palare...musti tonton ni....
Reply

Use magic Report

Post time 13-4-2011 07:43 PM | Show all posts
mcm best..ganti gemilang ker
Reply

Use magic Report

Post time 14-4-2011 01:11 PM | Show all posts
gemilang dah abis erkk...
Reply

Use magic Report

Post time 15-4-2011 02:42 AM | Show all posts
masa tgk teaser smlm aku excited sgt nak tgk cite nih... bront, zahiril, beto... sure la mantap lakonannya.. plus faisal yang direct. mmg aku duk depan tv jah la every monday (ingatkan lepas gemilang nak stop tgk tv.. xleh rupanya... )
Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


Post time 16-4-2011 05:22 AM | Show all posts
drama nguper nyer...
Reply

Use magic Report

Post time 19-4-2011 12:48 PM | Show all posts
best la drama pasal dak skola bmasalah ni..
Reply

Use magic Report

Post time 20-4-2011 12:06 PM | Show all posts
nak tgk juga.. sebab lain dari lain jalan ceritanya.. dah bosan dengan jalan cerita chenta tak abeh2..
Reply

Use magic Report

Post time 20-4-2011 10:19 PM | Show all posts
iklan tgk cam best.......ala2 kisah betul laaaa
Reply

Use magic Report

Post time 21-4-2011 01:48 AM | Show all posts
interesting storyline, jgn plot lemau semacam sudah la
Reply

Use magic Report

Post time 21-4-2011 09:18 AM | Show all posts
adaptasi kisah benar ker??
Reply

Use magic Report

Post time 21-4-2011 11:08 AM | Show all posts
wah promising, ada bront, beto and zahiril......
Reply

Use magic Report

Post time 22-4-2011 10:03 AM | Show all posts
musti tngok!!de zahiril azim..i loike
Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


Post time 25-4-2011 06:57 PM | Show all posts
malam ni dah start rse nk follow
Reply

Use magic Report

Post time 25-4-2011 07:44 PM | Show all posts
mari kita masuk sekolah budak jahat plak.....

asalkan takde citer cinta... aku follow....kalo juvana nie ada cite cinta gak aku tutup tb...
Reply

Use magic Report

Post time 25-4-2011 09:07 PM | Show all posts
jom layan juvana!
Reply

Use magic Report

Post time 25-4-2011 09:54 PM | Show all posts
best jg cite ni..leh lyn..
Reply

Use magic Report

You have to log in before you can reply Login | Register

Points Rules

 

ADVERTISEMENT



 

ADVERTISEMENT


 



ADVERTISEMENT



ADVERTISEMENT


Mobile|Archiver|Mobile*default|CARI Infonet

4-10-2022 10:38 AM GMT+8 , Processed in 0.088906 second(s), 21 queries .

Powered by Discuz! X3.4

Copyright © 2001-2021, Tencent Cloud.

Quick Reply To Top Return to the list