CARI Infonet

 Forgot password?
 Register

ADVERTISEMENT

12Next
Return to list New
View: 2457|Reply: 34

[Dunia] Penduduk Aceh gesa UNHCR pindahkan pelarian Rohingya

  [Copy link]
Post time 10-12-2022 01:15 PM From the mobile phone | Show all posts |Read mode


PENDUDUK Desa Ulee Blang Mee membantah penempatan pelarian Rohingya di bekas pejabat Imigresen Bandar Lhokseumawe di Aceh kelmarin.-AGENSI

BANDA ACEH: Penduduk di Desa Ulee Blang Mee di wilayah Blang Mangat di Aceh membuat bantahan terhadap kebanjiran pelarian Rohingya di hadapan bekas pejabat Imigresen Bandar Lhokseumawe semalam.

Penduduk kampung itu menggesa Suruhanjaya Tinggi Bangsa-Bangsa Bersatu Untuk Pelarian (UNHCR)  memindahkan 229 pelarian Rohingya yang ditempatkan sementara di pejabat berkenaan.

Penyelaras tindakan, Beni Murdani dalam ucapannya menggesa UNHCR segera keluar meninggalkan kampung mereka bersama semua pelarian Rohingya itu.

Mereka juga mengemukakan petisyen dan memberi tempoh tiga hari kepada UNHCR untuk memindahkan ratusan pelarian Rohingya itu ke lokasi lain.

“Kehadiran mereka di bekas pejabat imigresen Lhokseumawe, baik lelaki mahupun wanita, sangat mengganggu aktiviti penduduk. Mereka tidak menghormati adab penduduk tempatan dan bertentangan dengan penerapan hukum Islam di Aceh.  

“Sekiranya dalam tempoh tiga hari tuntutan itu tidak dipenuhi, maka kita akan melakukan satu lagi protes dengan jumlah peserta yang lebih ramai,” katanya.

Beliau turut meminta Pemangku Datuk Bandar Lhokseumawe, Imran menjadi pengantara untuk menghantar tuntutan mereka kepada kerajaan pusat dan UNHCR.

Kakitangan UNHCR, Hendrik C Therik, tampil menjawab pertanyaan penunjuk perasaan dan wartawan di lokasi berkenaan.

“Mengenai pengendalian pelarian Rohingya bukan sahaja tugas UNHCR, tetapi Kerajaan dan Agensi Kemanusiaan Antarabangsa dan tempatan,” katanya.

Seramai 229 pelarian Rohingya kini ditempatkan sementara di bekas pejabat imigresen itu selepas mendapat kebenaran daripada Ketua Pengarah Imigresen Indonesia.

Beberapa minggu lalu, lebih 110 pelarian Rohingya dilaporkan terkandas di perairan Kampung Meunasah Lhok, di Daerah Muara Batu sementara 119 lagi terkandas di perairan Kampung Bluka Teubai di Daerah Dewantara di Aceh Utara.-AGENSI

https://www.utusan.com.my/luar-negara/2022/12/penduduk-aceh-gesa-unhcr-pindahkan-pelarian-rohingya/

This post contains more resources

You have to Login for download or view attachment(s). No Account? Register

x
Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


Post time 10-12-2022 01:24 PM From the mobile phone | Show all posts
Bagus org2 acheh ni tegas ..tak macam malaysian siap buat lagu lagi...
Yg tak bestnya bila acheh buat camni, unhcr anto ke malaysia pula...
Reply

Use magic Report

Post time 10-12-2022 01:25 PM | Show all posts
aceh pun dah terkena.. kahkahkah... baru korang tau.. dulu kutuk2 malaysia bila memekak pasal rohingya.
Reply

Use magic Report

Post time 10-12-2022 01:33 PM From the mobile phone | Show all posts
dlu acheh terbuke menerime. ni bru brp ratus dh bising2. ha rasain loooo

nmpk sgt unhcr ni takde function. dh jd cenggini ko nk heret byk pihak. sbb tu unhcr kt sini naik lemak. sbb gomen kite sendiri tak tegas.

kabonye kt laut tu ade beratus dh otw menuju ke sini..moge karam kt tgh laut tu. tgh musim ujan ni kan. mati pn toksah slhkan org lain. ko yg gatal nk masok negara org sesuke hati. mati nye geng korg, byk pihak merase senang. dh tayah ceramah bab agama dosa pahala. realitinye mmg ramai pihak tarik napas lega je
Reply

Use magic Report

Post time 10-12-2022 01:54 PM | Show all posts
namieamuro replied at 10-12-2022 01:33 PM
dlu acheh terbuke menerime. ni bru brp ratus dh bising2. ha rasain loooo

nmpk sgt unhcr ni tak ...

meols nak aminkan doa chuols, walaupun rasa berdosa Aminnnnnnnnnnn
Reply

Use magic Report

Post time 10-12-2022 01:56 PM | Show all posts
hantar je dekat papua new guinea....baru best
Reply

Use magic Report

Post time 10-12-2022 02:24 PM From the mobile phone | Show all posts
JunkMail replied at 10-12-2022 01:25 PM
aceh pun dah terkena.. kahkahkah... baru korang tau.. dulu kutuk2 malaysia bila memekak pasal rohing ...

serius ar Acheh penah kutuk malaysia psl rohingya ni? padan muka..diorg pun dulu lepas Tsunami acheh tu berduyun dtg malaysia guna kad pelarian jugak kan? smpi bleh buka bisnes kat malaysia ni..
Reply

Use magic Report

Post time 10-12-2022 02:25 PM From the mobile phone | Show all posts
Lots of mix. Acheh mix rohingya.

Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


Post time 10-12-2022 02:59 PM From the mobile phone | Show all posts
Xpe..... msia terima dgn tgn trbuka
Reply

Use magic Report

Post time 10-12-2022 03:02 PM From the mobile phone | Show all posts
namieamuro replied at 10-12-2022 01:33 PM
dlu acheh terbuke menerime. ni bru brp ratus dh bising2. ha rasain loooo

nmpk sgt unhcr ni tak ...

Aamiin...biar mereput puak2 pemalas ni

X pyh membiak.lg
Reply

Use magic Report

Post time 10-12-2022 03:18 PM From the mobile phone | Show all posts
Ha mlysia bila lagi??
Reply

Use magic Report

Post time 10-12-2022 04:38 PM | Show all posts
Edited by nusaraya at 10-12-2022 04:45 PM

Sebaiknya UNHCR hantar semua Rohingya itu ke Malaysia untok kemudian dirubah menjadi melayu  .... win win solution kerana semua happy..

Bukankah semakin ramai orang melayu di Malaysia maka pahaman ketuanan melayu akan terus  kekal abadi..
Reply

Use magic Report

Post time 10-12-2022 04:43 PM From the mobile phone | Show all posts
Haaa..baru ko sedar kan aceh
Masa mula² diorg tersadai kat sana kemain korg welcome diorg seolah² msia ni teruk sgt
Baru berapa ratus je diorg kat sana pun korg dh merempan..msia ni beribu rohongya, beribu pati aceh indon bangla paki...watlek watpis je gomen kami
Reply

Use magic Report

Post time 10-12-2022 04:45 PM From the mobile phone | Show all posts
sharlenetexas replied at 10-12-2022 02:25 PM
Lots of mix. Acheh mix rohingya.

Harap² ada anakdara aceh yg dh kawin dgn rohinya ni.
Kat msia, aku tgk kat tiktok kemain duk tayang kebahgiaan versuamikan rohingya...yg tukang komen pun puji melambung.
Reply

Use magic Report

Post time 10-12-2022 04:46 PM From the mobile phone | Show all posts
namieamuro replied at 10-12-2022 01:33 PM
dlu acheh terbuke menerime. ni bru brp ratus dh bising2. ha rasain loooo

nmpk sgt unhcr ni tak ...

Aku baru tgk berita puak rohingya, diaorg sedang bergembira, navy malaysia ke laut andaman nak pegi tolong puak diaorg yg stranded kononnya bot rosak.. pdhal bot tu kwsn thai dan india. Thai dan india pun mls amik tahu.. kalau betul lah navy kita tgh pegi sana mmg bodoh lah.. sanggup merentas swmpadan org lain tu.. los ni bw lah ramai2 lagi.. biar beranak pinak dkt sini… umno dan ph kan mmg syg puak rohingay ni…
Reply

Use magic Report

Post time 10-12-2022 04:48 PM | Show all posts
krustykrab replied at 10-12-2022 04:43 PM
Haaa..baru ko sedar kan aceh
Masa mula² diorg tersadai kat sana kemain korg welcome diorg seol ...

Orang Malaysia  seharusnya bangga dan berbahagia kerana Tanah Melayu Malaysia itu adalah TANAH SYURGA....Jadi X hairanlah jika orang luar negara beramai-ramai nak ingin menjadi warga negara malaysia...
Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


Post time 10-12-2022 05:14 PM | Show all posts
krustykrab replied at 10-12-2022 04:45 PM
Harap² ada anakdara aceh yg dh kawin dgn rohinya ni.
Kat msia, aku tgk kat tiktok kemain duk taya ...

Amin, meramaikan ummah Acehingya
Reply

Use magic Report

Post time 10-12-2022 05:40 PM | Show all posts
malaysia ni dah berapa kali dok suruh unhcr tu buat something... haram diorang nak layan... buat derk je lagi offer kad pelarian yang lagi power dari ic biru malaysia ni. buat jenayah tunjuk je kad unhcr tu..kebal katanya tak boleh didakwa.

ni aceh setakat demo suruh keluar? lambertttt lagi unhcr nak layan.
Reply

Use magic Report

Post time 10-12-2022 06:11 PM From the mobile phone | Show all posts
anakkerengga replied at 10-12-2022 04:46 PM
Aku baru tgk berita puak rohingya, diaorg sedang bergembira, navy malaysia ke laut andaman nak peg ...

Lps repair depa tow ke bangladedh kot
Reply

Use magic Report

Post time 10-12-2022 07:28 PM From the mobile phone | Show all posts
krustykrab replied at 10-12-2022 06:11 PM
Lps repair depa tow ke bangladedh kot

Ph dr dulu syg rohingya ni.. tak mustahil saje nak tunjuk baik demi nama.. walaupun rkyt malaysia dah muak dgn rohingya ni… parasit
Reply

Use magic Report

12Next
Return to list New
You have to log in before you can reply Login | Register

Points Rules

 

ADVERTISEMENT



 

ADVERTISEMENT


 



ADVERTISEMENT



ADVERTISEMENT


Mobile|Archiver|Mobile*default|CARI Infonet

3-2-2023 11:31 AM GMT+8 , Processed in 0.137338 second(s), 43 queries .

Powered by Discuz! X3.4

Copyright © 2001-2021, Tencent Cloud.

Quick Reply To Top Return to the list