CARI Infonet

 Forgot password?
 Register

ADVERTISEMENT

12Next
Return to list New
View: 1202|Reply: 26

[Tempatan] Mesti faham dinamik ekonomi semasa, tugas berat menanti Menteri Kewangan

  [Copy link]
Post time 2-12-2022 08:33 AM | Show all posts |Read mode
Edited by JoyahMengayah at 2-12-2022 12:56 PM

PETALING JAYA: Seorang ahli ekonomi menggesa Perdana Menteri Anwar Ibrahim menamakan menteri kewangan yang boleh menjadikan ekonomi berfungsi serta memiliki pengetahuan melangkaui bidang perakaunan dan kewangan.

Carmelo Ferlito dari Pusat Pendidikan Pasaran berkata, ini kerana perkara itu tidak berlaku ketika pelantikan dua menteri kewangan sebelum ini.

Beliau berkata, masa sukar semakin menghampiri dan Malaysia memerlukan “CEO untuk ekonomi Malaysia, dengan menteri-menteri sebagai pengurusnya”.

“Jadi ketua pegawai eksekutif ini mesti menyediakan rangka kerja institusi yang betul dan berfungsi yang akan membolehkan keusahawanan dan daya saing berkembang maju,” katanya kepada FMT.

Ferlito berkata, menteri kewangan mesti dapat memahami dinamik ekonomi dan memastikan kementerian seperti Kementerian Perdagangan Antarabangsa dan Industri serta Kementerian Sumber Manusia tidak menghalang.

“Kementerian perlu memahami bagaimana tindakan mereka boleh memupuk keusahawanan dan bukannya melemaskannya seperti yang kita lihat beberapa tahun kebelakangan ini,” katanya.

Beliau berkata, ekonomi dan iklim pelaburan Malaysia terkesan akibat dasar terpisah seperti peraturan buruh yang ketat dan kawalan harga.

Seorang lagi ahli ekonomi, Shankaran Nambiar dari Institut Penyelidikan Ekonomi Malaysia, berkata menteri kewangan akan datang mesti memahami cara dasar berfungsi dan bagaimana ia mempengaruhi pasaran dan bahagian populasi yang berbeza.

Mengulas mengenai spekulasi bahawa Anwar boleh mengambil portfolio kewangan, Nambiar berkata ini mungkin bukan idea yang baik.

“Atas sebab tadbir urus yang baik dan juga kerana cabaran yang mungkin timbul tahun depan, mungkin tidak sesuai untuk perdana menteri menjadi menteri kewangan walaupun saya tidak meragui kecekapan Anwar,” katanya.

Anwar, yang merupakan menteri kewangan antara 1991 dan 1998, dijangka menamakan barisan Jemaah Menteri tidak lama lagi.

https://www.freemalaysiatoday.com/category/bahasa/tempatan/2022/12/02/bakal-menteri-kewangan-perlu-tahu-gerakkan-ekonomi-kata-pakar/

This post contains more resources

You have to Login for download or view attachment(s). No Account? Register

x
Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


Post time 2-12-2022 08:44 AM | Show all posts


Tengku Zafrul : "Dengar-dengar mcm nama saya naik utk dilantik MK semula di bawah PM10"
Reply

Use magic Report

Post time 2-12-2022 08:47 AM From the mobile phone | Show all posts
Edited by pu3_rania at 2-12-2022 08:56 AM
totokreturn. replied at 2-12-2022 08:44 AM
Tengku Zafrul : "Dengar-dengar mcm nama saya naik utk dilantik MK semula di bawah PM10"


Kalau si giler glamour ni di lantik kali ke 3 sebagai Menteri Kewangan semoga pendeklah jangka hayat pemerintahan kerajaan gabungan sekarang ni yang di kepalai oleh si Anwar Ibrahim
Si TZ yang giler glamour lagi childish ni kalau di lantik lagi sekali so memang membazir duit bayar gaji dia coz masa jadi Menteri hari tu siap dok ugut2 nak letak jawatan kalau di teruskan membenarkan tuntutan pengeluaran KWSP
Tak lama lepas ugutan tolol lagi bangang si TZ ni tup2 meletup skandal kebankrapan Genting Hong Kong (GHK)
https://www.google.com/amp/s/www.sinarharian.com.my/ampArticle/185216
Reply

Use magic Report

Post time 2-12-2022 08:49 AM From the mobile phone | Show all posts
totokreturn. replied at 2-12-2022 08:44 AM
Tengku Zafrul : "Dengar-dengar mcm nama saya naik utk dilantik MK semula di bawah PM10"

Ewwww tak layak
Reply

Use magic Report

Post time 2-12-2022 08:50 AM | Show all posts
Edited by stingergrumpy at 2-12-2022 08:52 AM

Utk acik acik dari gerombolan pelusuk kampong  Dwdrums, makadekz, tinot7, edaylidi,kakarosipinki yg yerlalu stress dan tertekan utk hadam jargon jargon yg digunakheun seperti dinamik dan selainnya...cukupler fahamkheun istilah

Dinamik yg berikut ini....yg penting biar putih tulang jgn putih mata...

Enjoice..

Reply

Use magic Report

Post time 2-12-2022 08:55 AM | Show all posts
ini lah salah satu punca yg memeningkan kepala bang non
Reply

Use magic Report

Post time 2-12-2022 09:00 AM | Show all posts
pu3_rania replied at 2-12-2022 08:47 AM
Kalau si giler glamour ni di lantik kali ke 3 sebagai Menteri Kewangan semoga pendeklah jangka hay ...



Pu3 tak stim keww?

Aku macam nak stim...

Kalau @mbhscf terus kuyup ....

Anyway have you seen mbhcfs around? Dia sejak perlantikheun anwar sebagai piyem...teeus kejong dari keudara...

Wisau pulak aku
Reply

Use magic Report

Post time 2-12-2022 09:01 AM | Show all posts
totokreturn. replied at 2-12-2022 08:55 AM
ini lah salah satu punca yg memeningkan kepala bang non

Dengar citer agong dah dekat qatar? World cup?
Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


Post time 2-12-2022 09:03 AM From the mobile phone | Show all posts
stingergrumpy replied at 2-12-2022 09:00 AM
Pu3 tak stim keww?

Aku macam nak stim...

Hahaha
Tak stim pun
Doa kan yang baiki untuk @mbhscf semoga dia aktif muncul kembali berforum
Reply

Use magic Report

Post time 2-12-2022 09:10 AM From the mobile phone | Show all posts
Note: Thread has been banned by manager
Reply

Use magic Report

Post time 2-12-2022 10:54 AM From the mobile phone | Show all posts
totokreturn. replied at 2-12-2022 08:55 AM
ini lah salah satu punca yg memeningkan kepala bang non

Dah tak ada candidate lain yang sesuai ke sampai sanggup pening kepala dengan nak hadap sangat si TZ ni
Reply

Use magic Report

Post time 2-12-2022 10:57 AM From the mobile phone | Show all posts
TZ ni ada kabel besor agaknya...
Reply

Use magic Report

Post time 2-12-2022 10:58 AM | Show all posts
creep_bite replied at 2-12-2022 10:57 AM
TZ ni ada kabel besor agaknya...

binggooooo, tepat pilihan anda
Reply

Use magic Report

Post time 2-12-2022 11:01 AM From the mobile phone | Show all posts
creep_bite replied at 2-12-2022 10:57 AM
TZ ni ada kabel besor agaknya...

Tengok background dia pun dah cukup.
Reply

Use magic Report

Post time 2-12-2022 11:03 AM | Show all posts
totokreturn. replied at 2-12-2022 08:44 AM
Tengku Zafrul : "Dengar-dengar mcm nama saya naik utk dilantik MK semula di bawah PM10"

banker semua ni jangan lantiklah...


ada kefahaman yang dia akan utamakan bank dan golongan korporat dengan alasan orang lain tak mengerti ekonomi... garbenur negara dulu pernah kata turunya duit kita ada bagus, sebab ada sektor yang akan untung, begitulah lebih kruang .. mungkin betul tetapi kuasa membeli rakyat akan jadik kecik, kita nak jual produk pun dapat sikit, yang untung negara luar beli murah....


oleh itu, orang bank jangan dilantik jadi menteri kewangan... orang bank jangan dlantik jadi menteri kewangan...orang bank jangan dlantik jadi menteri kewangan...orang bank jangan dlantik jadi menteri kewangan...orang bank jangan dlantik jadi menteri kewangan...orang bank jangan dlantik jadi menteri kewangan...orang bank jangan dlantik jadi menteri kewangan...

Reply

Use magic Report

Post time 2-12-2022 11:08 AM | Show all posts
We want Lapiji!!!...
Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


Post time 2-12-2022 11:08 AM | Show all posts
nanti orang bank ni kata kdnk naik, yang menunjukkan ekonomi malaysia katanya bagus.... tetapi ini tak membantu pun pasal sara hidup... rakyat nak sara hidup mereka bertambah payah.. orang-orang bank ni semua mana peduli semua tu.. aku anti dengan orang bank ni.. kapitalis tersohor...kalau kurang untung dikatanya rugi..
Reply

Use magic Report

Post time 2-12-2022 01:39 PM From the mobile phone | Show all posts
insulin replied at 2-12-2022 11:01 AM
Tengok background dia pun dah cukup.

Mak dia larrrr yang kabel optik tu
Reply

Use magic Report

Post time 2-12-2022 02:29 PM From the mobile phone | Show all posts
Bila nak pikul beban tiba2 Nuart tak nak jadi Menteri Kewangan.... Bukan ko menteri kewangan terpaling ajaib ke?
Reply

Use magic Report

Post time 2-12-2022 10:05 PM | Show all posts
Reply

Use magic Report

12Next
Return to list New
You have to log in before you can reply Login | Register

Points Rules

 

ADVERTISEMENT



 

ADVERTISEMENT


 



ADVERTISEMENT



ADVERTISEMENT


Mobile|Archiver|Mobile*default|CARI Infonet

29-1-2023 09:27 PM GMT+8 , Processed in 0.115296 second(s), 44 queries .

Powered by Discuz! X3.4

Copyright © 2001-2021, Tencent Cloud.

Quick Reply To Top Return to the list