CARI Infonet

 Forgot password?
 Register

ADVERTISEMENT

1234Next
Return to list New
View: 2912|Reply: 63

[Politik] Tak mustahil DAP ‘telan’ UMNO seperti di Singapura – Abdul Hadi

  [Copy link]
Post time 29-11-2022 10:52 AM From the mobile phone | Show all posts |Read mode


ROMPIN: Pas tidak akan ‘membunuh’ UMNO sebaliknya tidak mustahil DAP  ‘menelan’ parti itu seperti mana berlaku seperti di Singapura.

Presidennya, Tan Sri Abdul Hadi Awang berkata, sejarah membuktikan Pas banyak membantu UMNO dan dakwaan akan ‘membunuh’ UMNO jika kerjasama antara dua parti itu dilakukan adalah tidak benar serta mengarut.

“Mana kata Pas nak bunuh UMNO, siapa yang bunuh UMNO di Singapura? PAP (People Action Party)  bukan Pas.

“Masa Singapura dulu tahun 50-an UMNO menang di Singapura, Lee Kuan Yew buat parti PAP ambil orang Melayu letak di depan macam sekarang letak Anwar di depan.

“Yusof Ishak letak di hadapan, letak menteri-menteri Melayu di hadapan, lepas itu UMNO ditelan, habis UMNO di Singapura oleh PAP,” katanya ketika menyampaikan ceramah umum sempena kempen Pilihan Raya Umum Ke-15 (PRU15) Dewan Undangan Negeri (DUN) Tioman di Kampung Mentara di sini semalam.

Abdul Hadi berkata, apabila PAP masuk ke Semenanjung Malaysia, cawangan parti itu ditukarkan kepada DAP yang berasaskan perjuangan PAP sehingga Tuanku Abdul Rahman mengambil keputusan mengeluarkan Singapura dari Malaysia.

Justeru katanya, UMNO harus sedar percaturan dibuat mereka dengan bekerjasama dengan DAP akan merugikan orang Melayu dan Islam.

Beliau berkata, meskipun pernah bekerjasama dengan DAP sebelum ini tetapi Pas menolak kerjasama kali ini kerana parti itu menentang perjuangan Islam dibawa Pas.

Beliau memberitahu, antara penentangan dilakukan oleh DAP termasuklah menghalang dan mengkritik usaha Pas untuk mengharamkan arak di negara ini.         

“Ada orang kata mengapa dulu Pas berkawan dengan DAP, dulu kita berkawan dengan DAP tahaluf siyasi membolehkan menentang kezaliman, penyelewengan, tetapi DAP menentang Islam menentang dasar-dasar kita, menentang perjuangan kita,” kata beliau. – UTUSAN


https://www.utusan.com.my/berita/2022/11/tak-mustahil-dap-telan-umno-seperti-di-singapura-abdul-hadi/

This post contains more resources

You have to Login for download or view attachment(s). No Account? Register

x
Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


Post time 29-11-2022 10:53 AM From the mobile phone | Show all posts
This guy is just too much.....about time dia diheret for questioning.....

Reply

Use magic Report

Post time 29-11-2022 10:55 AM From the mobile phone | Show all posts
Ko jgn disini tak kena tindakheun apo apo...ko pulak dapat sapena dari kerajaan jiran sebelah kita....



Reply

Use magic Report

Post time 29-11-2022 12:23 PM | Show all posts
Edited by Nurdianah at 29-11-2022 12:46 PM

Meroyan-royan sejak dua menjak ni..lagi..lagi


This post contains more resources

You have to Login for download or view attachment(s). No Account? Register

x
Reply

Use magic Report

Post time 29-11-2022 12:25 PM | Show all posts
Cukup2lah cakap pasal politik rakyat pun dah muak awal sangat tu nak berkempen utk GE yang seterusnya.
Reply

Use magic Report

Post time 29-11-2022 12:28 PM From the mobile phone | Show all posts
bitter sangat dah ni....nnt x pasal2 dpt anxiety disorder
Reply

Use magic Report

Post time 29-11-2022 12:33 PM | Show all posts
tak habis2 main perkauman la dia ni..
Reply

Use magic Report

Post time 29-11-2022 12:34 PM From the mobile phone | Show all posts
Telan jangan tak telan
Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


Post time 29-11-2022 12:38 PM | Show all posts
Edited by lurkingaround at 29-11-2022 12:47 PM

.
Mustahil untuk DAP telan UMNO sekarang sebagaimana PAP "membunuh"/benamkan UMNO di Singapura pada 1960an kerana Malaysia negara majoriti kaum Melayu/bumi berbanding Singapura negara majoriti kaum Cina+India+dll.
....... Tapi UMNO mungkin "terbunuh diri"/lupus kalau kerajaan PH dan PM10 Anwar tak perform baik dari segi ekonomi atau DAP buat hal untuk menyinggung/menyakiti kaum Melayu/bumi, untuk masa depan 5 tahun ini = hampir semua kaum Melayu/bumi akan undi PN (= PAS+Bersatu) di PRU16.

Ini bukan ujaran anak jiran saya berumur 3 tahun.

.
P S - Di PRU15, UMNO hanya dapat 33% undian, PH hanya dapat 11% undian tapi PN dapat 54% undian dari kaum Melayu.

P P S - Kerajaan PH jatuh pada Feb 2020 kerana perbuatan2 "salah/jahat" DAP, spt oleh AG Tommy Thomas dan Menteri Kewangan LGE.

.
Reply

Use magic Report

Post time 29-11-2022 12:43 PM | Show all posts
sian chief lobai tak abis2 lagi menggelupor tak dapat jadi kjaan
Reply

Use magic Report

Post time 29-11-2022 12:45 PM From the mobile phone | Show all posts
Malunya. Kenapa nak buruk2 kan negara jiran. Kenapa xabes2 kaitkan dgn perkauman. X reti2 ke nk jaga hati rakyat Singapura
Reply

Use magic Report

Post time 29-11-2022 12:46 PM From the mobile phone | Show all posts
tripleid replied at 29-11-2022 12:43 PM
sian chief lobai tak abis2 lagi menggelupor tak dapat jadi kjaan

Lama tak nampak tepek pic2 BN/UMNO perasuah, kluster mahkamah etc .
Reply

Use magic Report

Post time 29-11-2022 12:57 PM | Show all posts
kau dulu kat Selangor pun kena telan dengan dap tak cebok ni

tahan sepenggal je la lepas tu gaduh ngn mat sabu g string merah

datang rumah sembang dap tak paham Islam

mmg la bangsa tak cebok berak tu tak nak paham pun Islam ni

elok2 2008 UMNO ajak kerjasama kat Selangor

kau tolak

sbb perangai kau dengan nik aziz la jahanam Selangor sekarang

ptuuuuuuuuuuuuuuihhhh

gth

elok2 banyak kerusi tapi bagi mudin jadi PM

cukup2 la strategi nak menguntakan parti lain

dah sekarang kau membebel banyak

Reply

Use magic Report

Post time 29-11-2022 12:59 PM | Show all posts
Edited by lurkingaround at 29-11-2022 01:01 PM
tripleid replied at 29-11-2022 12:43 PM
sian chief lobai tak abis2 lagi menggelupor tak dapat jadi kjaan

.
Biasa la untuk politik, iaitu PAS main peranannya sebagai pembangkang = cuba memecah belah gabungan PH+BN+GPS+GRS, jadi penghalang/"obstructionists", buat huru-hara di Parlimen, buat perhimpunan bantahan/"protest", dll. Dulu, PH pun berkelakuan sama semasa jadi pembangkang kepada kerajaan BN/UMNO selama 24 tahun, spt perhimpunan Bersih atau anti-rasuah, perhimpunan Reformasi, dll.

Peniaga2 rugi bila ada perhimpunan2 anti-kerajaan oleh pembangkang kerana isu2 yang tak berasas.

.


Reply

Use magic Report

Post time 29-11-2022 01:02 PM | Show all posts
Haji Hadi ni cukup2lah tu, Agung dah pilih DSAI sbg PM. Kita tunggu prestasinya. Cuma apa yang Haji Hadi bagitau tentang Singapura memang betul pun. Sejarahnya memang begitu. Tapi tak perlulah ditangisi lagi perkara yang dah lepas.
Reply

Use magic Report

Post time 29-11-2022 01:15 PM | Show all posts
adoi sore loser betul hj hadi ni..udah2 la can we moveon. kita kan negara raja berperlembagaan apake hal nk jd mcm Spore pulak.
Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


Post time 29-11-2022 01:34 PM From the mobile phone | Show all posts
Umno masih wujud di singapore lah pok lobai, siap boleh bertanding pru lagi
Reply

Use magic Report

Post time 29-11-2022 01:53 PM From the mobile phone | Show all posts
Mustahil.. mustahil.. spore tak pernah lg tebuk atap buat2 muka tebal!
Reply

Use magic Report

Post time 29-11-2022 02:05 PM | Show all posts
tak habis lebai ni
Reply

Use magic Report

Post time 29-11-2022 02:14 PM | Show all posts
tak abis2 main kaum, agama
ko la pemecah-belah masyarakat, penghasut
Reply

Use magic Report

You have to log in before you can reply Login | Register

Points Rules

 

ADVERTISEMENT



 

ADVERTISEMENT


 



ADVERTISEMENT



ADVERTISEMENT


Mobile|Archiver|Mobile*default|CARI Infonet

1-2-2023 10:05 AM GMT+8 , Processed in 0.129243 second(s), 43 queries .

Powered by Discuz! X3.4

Copyright © 2001-2021, Tencent Cloud.

Quick Reply To Top Return to the list