CARI Infonet

 Forgot password?
 Register

ADVERTISEMENT

Author: Highflyer19

[Politik] Gaji wakil rakyat tidak cukup, dorong terlibat rasuah: Mujahid

  [Copy link]
Post time 5-10-2022 09:59 AM From the mobile phone | Show all posts
axl_bach replied at 5-10-2022 09:07 AM
Mmg dh ada peruntukan khas utk kawasan.

dah tu kenapa perlu gaji tinggi lagi alasan tak cukup dgn elaun yg ada? gaji dia utk kegunaan peribadi bagi gaji minimum sudah, kata nak mewakili suara rakyat, dorang patut paling ke depan merasa gaji minimum baru la ada pengalaman sebenar hidup marhaen. tak nak gaji ciput pegi cari kerja lain. ni masing2 berlumba nak jd wakil rakyat, ujung2 tolong jd wakil menikmati perks yg tak masuk akal. ni nak suruh datang parlimen pon kena bagi elaun berasingan? elaun tak cukup tinggi jugak ke sbb tu ada seko lobai kaki monteng malas datang, tak berbaloi gamaknya elaun berapa ratus tu. padahal 3-4 kali datang dah bersamaan gaji minimum marhaen sebulan.
Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


Post time 5-10-2022 10:20 AM From the mobile phone | Show all posts
bakingsoda replied at 5-10-2022 09:59 AM
dah tu kenapa perlu gaji tinggi lagi alasan tak cukup dgn elaun yg ada? gaji dia utk kegunaan peri ...

Sbb lumrah dh nk kena tabur sbb tu x cukup.

Sbb tu aku lebih suka andai ADUN Dan MP dinilai sbg buat kerja dgn keaktifan dorg hadir Dan berbahas di dewan menyuarakan isu2 rakyat. Tp masalah ya kita dh terbiasa dgn anggapann ADUN atau MP tu baik dgn kerajinan tunjuk muka di kawasan Dan ketebalan sumbangan yg dihulurkan.
Reply

Use magic Report

Post time 5-10-2022 10:21 AM | Show all posts
gaji besar, tapi melawat kawasan time nak PRU je. Waktu-waktu lain?
Reply

Use magic Report

Post time 5-10-2022 10:28 AM | Show all posts
Baik la ko pergi mampus je.
Alasan gaji tak cukup makan rasuah vaviiiii sangat
Habis tu rakyat gaji 1500 ni elok pulak korang suh redha.
Sial betul manusia mcm ni.
Reply

Use magic Report

Post time 5-10-2022 10:31 AM From the mobile phone | Show all posts
Lain kali buat cara PAS. Bagi syurga langsung tak perlu satu sen pun. Proven.
Reply

Use magic Report

Post time 5-10-2022 10:32 AM From the mobile phone | Show all posts
Takde siapa pun yg paksa jadi wakil rakyat.
Reply

Use magic Report

Post time 5-10-2022 10:38 AM From the mobile phone | Show all posts
Nnasda53 replied at 5-10-2022 10:28 AM
Baik la ko pergi mampus je.
Alasan gaji tak cukup makan rasuah vaviiiii sangat
Habis tu raky ...

Setuju sgt dgn komen ni..
Alasan yg duit gaji sendiri digunakan utk rakyat pun tak voley dipakai.. kalau ada peruntukan utk rakyat dan tak mencukupi, patutnya ada cara feedback mechanism utk bantu rakyat. Semua yg voley diaudit..
Tak paham iols dgn org yg sanggup beking pangai lahanat terima rasuah lubuk duit kengkonon nak bantu rakyat.. pikiaq org vodow sgt ka?

Yg tak tau keadaan kawasan dia camne, tak cukup duit, kena la cari jalan.. bkn dgn cara rasuah sbb cara tuh nampak nau nak isi peyut buncit masing2.. bleargh!
Reply

Use magic Report

Post time 5-10-2022 10:42 AM From the mobile phone | Show all posts
Tinot7 replied at 5-10-2022 10:38 AM
Setuju sgt dgn komen ni..
Alasan yg duit gaji sendiri digunakan utk rakyat pun tak voley dipakai.. ...

Sis baca leklok statement Mujahid ni, dia x minta pun naik gaji. Dia bagi rasional kemungkinan kenapa ada politician yg korup.
Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


Post time 5-10-2022 10:46 AM From the mobile phone | Show all posts
axl_bach replied at 5-10-2022 10:42 AM
Sis baca leklok statement Mujahid ni, dia x minta pun naik gaji. Dia bagi rasional kemungkinan ken ...


Alasan yg tak voley diterimapakai. Rasuah tetap salah, dikk ooii.. jgn bg alasan apapun.. sbb itu umpama menghalalkan cara.
Reply

Use magic Report

Post time 5-10-2022 10:50 AM | Show all posts
Tinot7 replied at 5-10-2022 10:38 AM
Setuju sgt dgn komen ni..
Alasan yg duit gaji sendiri digunakan utk rakyat pun tak voley dipakai.. ...

Betul tu chuols depa sibuk nak membuncitkan perut masing2 je.
Dengan rakyat senang je jawab peruntukan tak ada la mcm2 la alasan depa.
Eeee...mmg sial je depa ni.

Reply

Use magic Report

Post time 5-10-2022 10:56 AM From the mobile phone | Show all posts
bynroslan replied at 5-10-2022 10:21 AM
gaji besar, tapi melawat kawasan time nak PRU je. Waktu-waktu lain?

Tugas dan tanggungjawab utama MP dan Adun adalah:

melaksanakan peranan semak dan imbang terhadap kerajaan atau exco negeri
menyertai atau mengambil bahagian di dalam jawatankuasa-jawatankuasa Parlimen atau dewan di dalam merangka dasar dan undang-undang
memantau dan memerhati segala bentuk belanjawan kerajaan
membentang dan membahas rang undang-undang atau enakmen negeri
membentang dan membahaskan dasar-dasar yang sedang atau bakal dilaksanakan oleh kerajaan
menerima dan mengkaji peruntukan dan belanjawan yang dibentangkan oleh kerajaan
memerhati segala perlaksanaan kerajaan agar ianya dapat memberikan manfaat kepada rakyat dengan sepenuhnya.

Kesemua bentuk tugas dan tanggungjawab MP dan Adun pada keseluruhannya hendaklah berdasarkan kepentingan rakyat jelata dan bukannya parti-parti politik yang dianggotai oleh mereka.

Setiap MP dan Adun juga perlu mewajibkan kehadiran mereka pada setiap seesi persidangan Parlimen atau dewan negeri bagi:

mengambil bahagian sepenuhnya di dalam prosiding dalaman seperti pembentangan dan perbahasan dasar
merangka undang-undang
membangkit isu-isu semasa yang berkepentingan umum
menyuarakan keresahan umum terhadap sesuatu dasar atau perlaksanaan, sama ada ianya berkaitan dengan ekonomi, kewangan, pengangkutan, kebajikan ataupun sosial.
Pendek kata, tanggungjawab setiap MP dan Adun di dalam Parlimen dan dewan-dewan negeri adalah merangkumi perkara-perkara berkaitan seni kerajaan atau politik, urus-tadbir negara atau negeri-negeri serta penggubalan dasar awam (public policy).
Reply

Use magic Report

Post time 5-10-2022 10:57 AM From the mobile phone | Show all posts
mojarean_X replied at 5-10-2022 08:51 AM
Iols setuju sbb kt malaysia ni wakil rakyat asyik2 orang minta tolong. Tu semua perlukan duit dan kd ...

X faham statement uols......knp perlu wakil rkyf yg kena suap mulut2 pengundi, bkn ke byk agensi kjn yg dh ditubuhkan utk bantu rkyt, cth jab kebajikan, kem wanita, kem pemb luar bandar, tu blm dgn mara, tekun bla bla bla.....

Yg pelik bila ada bencana knp NGO yg paling byk bg bantuan. Adakah wakil rkyt cuma bg bantuan kt penyokong parti dia shj? Yg bkn parti dia habuk  pun x dpt la gitu?
Reply

Use magic Report

Post time 5-10-2022 10:58 AM From the mobile phone | Show all posts
axl_bach replied at 5-10-2022 08:55 AM
Inilah punca utama, sbb dari awal pengundi dh didoktrinkan yg ADUN atau MP tempat utk berjumpa dan ...

Isu berpunca dari mentaliti rakyat yg semua kena jumpa YB minta tolong. Kalo x tolong, nanti hilang sokongan. Jd YB2 ni terpaksa cari sumber kewangan dgn cara lain. Bila  dh jumpa sumber kewangan baru, mula lah sifat2 tamak muncul dan akhirnya itulah yg berlaku dlm sistem politik negara ni.
Reply

Use magic Report

Post time 5-10-2022 11:00 AM From the mobile phone | Show all posts
Firenzza replied at 5-10-2022 10:57 AM
X faham statement uols......knp perlu wakil rkyf yg kena suap mulut2 pengundi, bkn ke byk agensi k ...

Kalo chuols pernah ke pejabat ahli parlimen dan adun, chuols akan nmpk mcm2 ragam pengundi kawasan tu. Biasanya ini byk terjadi di kawasan luar bandar.
Reply

Use magic Report

Post time 5-10-2022 11:02 AM From the mobile phone | Show all posts
Tinot7 replied at 5-10-2022 10:46 AM
Alasan yg tak voley diterimapakai. Rasuah tetap salah, dikk ooii.. jgn bg alasan apapun.. sbb itu  ...

Aiyyooo sistuh, xder plak dia nk halalkan rasuah. Yg aku faham isu ni dia cuma bagi hujah yg relevant dgn diskusi. Rasuah tetap salah Dan wajib dibanteras, tp kat sini antara langkah yg perlu utk banter as rasuah ni adalah kena tune balik pemahaman masyarakat dgn fungsi sebenar ADUN Dan MP.
Reply

Use magic Report

Post time 5-10-2022 11:09 AM From the mobile phone | Show all posts
axl_bach replied at 5-10-2022 09:07 AM
Mmg dh ada peruntukan khas utk kawasan.

Kena ingat kdg2 tiada peruntukan utk pembangkang. Cuma sejak ada supply and confidence agreement baru ada.
Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


Post time 5-10-2022 11:12 AM From the mobile phone | Show all posts
mojarean_X replied at 5-10-2022 11:09 AM
Kena ingat kdg2 tiada peruntukan utk pembangkang. Cuma sejak ada supply and confidence agreement b ...

Btol, mmg peruntukan utk pembangkang disekat... Part ni mmg aku frust dgn PH sbb dorg gagal ubah sistem. Patut ya lepas dorg naik bagi jer peruntukan kpd ahli Parlimen tanpa kira dari kerajaan atau pembangkang
Reply

Use magic Report

Post time 5-10-2022 11:13 AM From the mobile phone | Show all posts
axl_bach replied at 5-10-2022 11:02 AM
Aiyyooo sistuh, xder plak dia nk halalkan rasuah. Yg aku faham isu ni dia cuma bagi hujah yg relev ...

Dia habaq lagu, sbb gaji ciput.. hang tak prasan ka?
Reply

Use magic Report

Post time 5-10-2022 11:15 AM From the mobile phone | Show all posts
mojarean_X replied at 5-10-2022 11:00 AM
Kalo chuols pernah ke pejabat ahli parlimen dan adun, chuols akan nmpk mcm2 ragam pengundi kawasan ...

Susah nk ubah, tgk komen dlm ni dh la... Masih tebal pemikiran "ADUN or MP prrlu kerap tunjuk muka kat kawasan".... Majoriti x faham fungsi ADUN dgn MP yg sebenar
Reply

Use magic Report

 Author| Post time 5-10-2022 11:16 AM From the mobile phone | Show all posts
Matlamat tdk menghalalkan cara ya mujahid…kenyataan blh makan diri
Reply

Use magic Report

You have to log in before you can reply Login | Register

Points Rules

 

ADVERTISEMENT



 

ADVERTISEMENT


 



ADVERTISEMENT



ADVERTISEMENT


Mobile|Archiver|Mobile*default|CARI Infonet

30-1-2023 06:52 PM GMT+8 , Processed in 0.102219 second(s), 39 queries .

Powered by Discuz! X3.4

Copyright © 2001-2021, Tencent Cloud.

Quick Reply To Top Return to the list