CARI Infonet

 Forgot password?
 Register

ADVERTISEMENT

Author: mojarean_X

[Politik] Parlimen bakal bubar? Top 5 UMNO capai sepakat

  [Copy link]
 Author| Post time 3-10-2022 08:47 AM From the mobile phone | Show all posts
X sabar nk tgk perang bendera
Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


Post time 3-10-2022 09:14 AM | Show all posts
jab jab

PH nak jadi kan Tun sebagai next PM lagi ka?
Reply

Use magic Report

 Author| Post time 3-10-2022 09:18 AM From the mobile phone | Show all posts
totokreturn. replied at 3-10-2022 09:14 AM
jab jab

PH nak jadi kan Tun sebagai next PM lagi ka?

Nak ke bang non bg?
Reply

Use magic Report

Post time 3-10-2022 09:25 AM | Show all posts

dengan syarat bagi 2 tahun aje kot....
Reply

Use magic Report

Post time 3-10-2022 09:38 AM | Show all posts
ulamalu replied at 1-10-2022 01:13 PM
Dgr gossip katanya PRU bulan Nov ni.  Byk version date PRU ni.  Tak tahulah yg latest ni sahih ke  ...

ni dah bulan 10,paling awal pun pru boleh diadakan bulan 12
Reply

Use magic Report

Post time 3-10-2022 09:49 AM | Show all posts
ninja9 replied at 2-10-2022 10:42 PM
Kehebatan 1mdb ni cuma gah masa najib jadi pm dan menteri kewangan. report2 waktu itu spt kami boleh ...



memanglah pembangkang ketika itu hanya tahu sebut pasal ..hutang, hutang, hutang berkaitan dengan 1MDB......itu sebagai point utk kerja2 menghasut rakyat ...dan untuk lebih memudahkan lagi menghasut rakyat....perjanjian dengan IPIC walaupun sesuatu yg baik utk negara tapi untuk kepentingan politik mereka, ianya tidak sesuai diteruskan...
Memang ada penyelewengan keatas dana 1MDB tapi itu dibawah tanggungjawab IPIC yg diberi amanah menguruskan Dana 1MDB. sebab itu perjanjian telah dibuat dengan IPIC bagi menuntut balik dana tersebut



Kerajaan boleh dapat semua wang 1MDB jika perjanjian IPIC diteruskanBy
Wartawan MalaysiaGazette -

15 April 2020


KUALA LUMPUR – Datuk Seri Najib Razak menyifatkan jumlah dana sebanyak AS$620 juta yang diterima oleh Kerajaan Malaysia hanya sebahagian kecil daripada AS$4.5 bilion yang sepatutnya dikembalikan kepada 1MDB sebelum 30 Disember 2020 berbanding jika perjanjian penyelesaian dengan IPIC milik Kerajaan Abu Dhabi diteruskan.

Namun, katanya, Kerajaan Pakatan Harapan (PH) telah membatalkan perjanjian penyelesaian yang telah ditandatangani semasa pentadbiran Barisan Nasional (BN)

Malah, bekas Perdana Menteri itu berkata, Kerajaan PH juga menolak tawaran IPIC yang disyorkan oleh Jabatan Kehakiman (DoJ) pada tahun lepas sedang setiap satu sen yang didakwa hilang dari 1MDB telah dibayar atau dijamin oleh syarikat IPIC milik penuh kerajaan Abu Dhabi.

Tegas Najib, kalau niat Kerajaan PH ketika itu untuk mendapatkan kembali wang berkenaan, sewajarnya perjanjian penyelesaian ini dipatuhi.

”Bergantung kepada DoJ Amerika Syarikat untuk kembali wang selepas ianya dibayar dan dijamin oleh IPIC bermaksud kita tak mungkin dapat kembali keseluruhan dana yang didakwa hilang.

”DoJ hanya mampu mendapat kembali sebahagian dari dana tersebut. Itupun dengan cara sedikit demi sedikit,” katanya dalam hantaran di Facebook.

Tetapi, kata Najib, niat Kerajaan PH ketika itu berlainan.

Ini kerana, jika semua wang 1MDB yang didakwa hilang dikembalikan oleh IPIC sebelum akhir tahun 2020 ini, maka itu bermakna Najib tidak rompak apa-apa.

Dan, ia bercanggah dengan propaganda PH sebelum ini.

”Jika perjanjian tak batal maka hanya boleh kata IPIC belum bayar balik dana 1MDB. Wang tak hilang.

”Sebab itu, kerajaan PH dahulu sanggup menerima sebahagian dari wang tersebut melalui DoJ sedikit demi sedikit dan tidak mahu mendapat kembali segala dana didakwa hilang secara sekali gus seperti dalam perjanjian penyelesaian,” tambah Najib lagi sambil memberi tahu penerangan tersebut telah diulang banyak kali dan tidak pernah disangkal oleh PH.

Menurutnya, kerajaan sekarang sepatutnya meneruskan perjanjian penyelesaian dengan IPIC jika mahu mengambil balik semua wang 1MDB yang didakwa hilang secara sekali gus dan bukannya dengan meneruskan cara PH untuk mengambil balik sedikit demi sedikit.

Malah, dalam kenyataan itu, Najib berpandangan dana 1MDB yang masih diterima oleh kerajaan sekarang secara tidak langsung menyangkal tuduhan PH sebelum ini bahawa DoJ tidak akan meneruskan kerjasama atau kerajaan sedia ada tidak akan meneruskan usaha mendapatkan semula semua dana yang didakwa hilang. – MalaysiaGazette







Reply

Use magic Report

Post time 3-10-2022 09:59 AM | Show all posts
copy_paste replied at 3-10-2022 09:38 AM
ni dah bulan 10,paling awal pun pru boleh diadakan bulan 12

jika parlimen dibubarkan 7 Oktober contohnya,
jadi PRU boleh diadakan pada awal November .
cukuplah berkempen selama sebulan.

seperti sebelum ini parlimen dibubarkan pada 7 April 2018,
dan PRU-14 telah diadakan pada 9 Mei 2018.
Reply

Use magic Report

Post time 3-10-2022 09:59 AM From the mobile phone | Show all posts
Politicians bangsat. Takkan ada yang dapat 2/3 pun nanti. Kena gabung2 macam sekarang jugak
Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


Post time 3-10-2022 10:01 AM From the mobile phone | Show all posts
rashiman replied at 3-10-2022 09:59 AM
jika parlimen dibubarkan 7 Oktober contohnya,
jadi PRU boleh diadakan pada awal November .
cukupla ...


Umum je bubar Parliament aku nak seru hujan turun mencurah2 sampai banjir besar satu Malaysia waktu mengundi.  Confirm Melayu ramai x mengundi biar UMNGOK kalah
Reply

Use magic Report

Post time 3-10-2022 10:02 AM | Show all posts
xy_daen replied at 3-10-2022 09:59 AM
Politicians bangsat. Takkan ada yang dapat 2/3 pun nanti. Kena gabung2 macam sekarang jugak

kenalah cuba....manalah tahu boleh dapat 2/3 seperti dlm PRN Negeri Melaka & Johor.
Reply

Use magic Report

Post time 3-10-2022 10:05 AM From the mobile phone | Show all posts
rashiman replied at 3-10-2022 10:02 AM
kenalah cuba....manalah tahu boleh dapat 2/3 seperti dlm PRN Negeri Melaka & Johor.

Melaka dan Johor tu memang kubu kuat UMNGOK pun
Reply

Use magic Report

Post time 3-10-2022 10:05 AM | Show all posts
Edited by rashiman at 3-10-2022 10:11 AM
xy_daen replied at 3-10-2022 10:01 AM
Umum je bubar Parliament aku nak seru hujan turun mencurah2 sampai banjir besar satu Malaysia wakt ...

jika banjir besar....tangguhlah dulu tarikh mengundi....
sebab banjir ini susah nak jangka, awal tahun pun pernah berlaku banjir besar.
Reply

Use magic Report

Post time 3-10-2022 10:10 AM | Show all posts
xy_daen replied at 3-10-2022 10:05 AM
Melaka dan Johor tu memang kubu kuat UMNGOK pun

bukan Melaka dan Johor aje kubu kuat UMNO,  sebelum ini pun seluruh Malaysia adalah kubu kuat UMNO...tapi kali ini dapat balik mandat 2/3 di negeri tersebut, diharap begitulah pada PRU-15 nie, dapat balik mandat 2/3.
Reply

Use magic Report

Post time 3-10-2022 10:14 AM | Show all posts
xy_daen replied at 3-10-2022 10:05 AM
Melaka dan Johor tu memang kubu kuat UMNGOK pun

melaka n johor tu acik2 jah yg ramai mengundi.... ramai org muda x balik ngundi pun... iols org johor pun pada mulanya x kuasa nak balik ngundi sbb undi PH ka undi BN ka PN ka sama jah tak guna... sbb Pejuang jah iols balik ngundi, wlupun tahu akan kalah, undi jua lah sbg tanda sokongan....
Reply

Use magic Report

Post time 3-10-2022 10:16 AM From the mobile phone | Show all posts
rashiman replied at 3-10-2022 10:10 AM
bukan Melaka dan Johor aje kubu kuat UMNO,  sebelum ini pun seluruh Malaysia adalah kubu kuat UMNO ...

Berangan la ko satu Malaysia kubu kuat UMNGOK...
Reply

Use magic Report

Post time 3-10-2022 10:17 AM From the mobile phone | Show all posts
rashiman replied at 3-10-2022 10:05 AM
jika banjir besar....tangguhlah dulu tarikh mengundi....
sebab banjir ini susah nak jangka, awal ta ...


Dah memang musim tengkujuh ni gatal buret nak buat jugak PRU dah kenapa? Dasar UMNGOK bangsat
Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


Post time 3-10-2022 10:20 AM From the mobile phone | Show all posts
Orix replied at 3-10-2022 10:14 AM
melaka n johor tu acik2 jah yg ramai mengundi.... ramai org muda x balik ngundi pun... iols org jo ...

Tau takpe. Ada hati konon seluruh Malaysia sokong UMNGOK...
Reply

Use magic Report

Post time 3-10-2022 10:22 AM | Show all posts
rashiman replied at 3-10-2022 09:59 AM
jika parlimen dibubarkan 7 Oktober contohnya,
jadi PRU boleh diadakan pada awal November .
cukupla ...

pru diadakan 60 hari selepas pembubaran,jd paling awal pun dlm bulan 12
Reply

Use magic Report

Post time 3-10-2022 10:22 AM From the mobile phone | Show all posts
zjen replied at 1-10-2022 08:44 PM
PAS sebelum tu dah sound negeri deols takan ikut bubar ...  rasa nye negeri PH pon takan ikut  ... s ...

Kalau x bubar sama DUN rasanya kos akan double,  better lah buat serentak DUN dan Parlimen.  Kena ambik kira sama faktor kos tu
Reply

Use magic Report

Post time 3-10-2022 10:23 AM From the mobile phone | Show all posts
chanthik replied at 1-10-2022 02:13 PM
Ni I tanya jujur jah

Penyokong/pendukung UMNO ni memang tak nampak ke yang theyols tak kisahkan pun ...

Sbb pikir pasal rakyat lah dorg nk push utk election, utk kestabilan negara. Selagi isu LANGKAH2 POLITIK ni x setel susah nk tarik minat pelabur
Reply

Use magic Report

You have to log in before you can reply Login | Register

Points Rules

 

ADVERTISEMENT



 

ADVERTISEMENT


 



ADVERTISEMENT



ADVERTISEMENT


Mobile|Archiver|Mobile*default|CARI Infonet

5-2-2023 09:51 PM GMT+8 , Processed in 0.103101 second(s), 39 queries .

Powered by Discuz! X3.4

Copyright © 2001-2021, Tencent Cloud.

Quick Reply To Top Return to the list