CARI Infonet

 Forgot password?
 Register

ADVERTISEMENT

Author: mojarean_X

[Politik] Parlimen bakal bubar? Top 5 UMNO capai sepakat

  [Copy link]
Post time 1-10-2022 11:42 PM | Show all posts
rashiman replied at 1-10-2022 11:38 PM
Sumber maklumat daripada Tun M,
Jadi bolehlah kau kata Tun M nie Goblok...

2 trillion saving bukan start zaman najib. yang goblok rashiman. kaka tiada sebut tun? kau orang yang khianat tun sampai tun keluar umno. tun pun tahu umno dipenuhi penyamun sebab tu dia tubuhkan parti politik baru.

bila tiada hujah sebut tun. bila kena kes mahkamah 1mdb marahkan tun. begitulah permainan politik kenapa ye tun keluar umno? nak tahu juga



Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


Post time 1-10-2022 11:46 PM | Show all posts
CiliPadiSedap replied at 1-10-2022 11:16 PM
Yang gaduh orang umno dengan umno. Pm orang umno pun masih xstabil. Pelik betul

Muafakan nasional ...



Walaupun PM orang umno tapi menteri2 yg berkerja dengan PM sebahagian besarnya bukan orang umno.
jadi susah jugak PM nak buat kerja.
Reply

Use magic Report

Post time 1-10-2022 11:57 PM | Show all posts
CiliPadiSedap replied at 1-10-2022 11:42 PM
2 trillion saving bukan start zaman najib. yang goblok rashiman. kaka tiada sebut tun? kau o ...


Tiada sebut Tun, tapi mempertikaikan sumber dari Tun...macam tak percaya Malaysia ada duit bertrillion..

Sebahagian besarnya pada zaman najib..



Reply

Use magic Report

Post time 2-10-2022 12:14 AM | Show all posts
rashiman replied at 1-10-2022 11:06 PM
Bukan pembangkang aje yg punca tak stabil, dlm kerajaan PN sekarang pun tak stabil. Bersatu & BN m ...

ceit,  semua negara demokrasi pon camtu,  rebutan kuasa dlm parti,  pihak yg kalah akan keluar parti dan tubuh parti baru,  dlm PRU bersaing dgn parti lama,  byk yg ok je
Reply

Use magic Report

Post time 2-10-2022 12:19 AM | Show all posts
CiliPadiSedap replied at 1-10-2022 11:29 PM
Bila tengok komen rashiman baru kaka perasan kenapa umno di tolak golongan educated especially di se ...


yg mengaku golongan educated.....
jangan hanya tengok hutang 1MDB aje.....kena tengok jugak keseluruhannya termasuklah aset2 1MDB....
kalau tengok hutang aje...nanti orang nampak mcm bodoh walaupun sebaliknya dari golongan enducated.

Dana2 yg dikembalikan, jika  rm20billion itu digunakan untuk membayar hutang, lebih daripada separuh hutang 1MDB boleh dilangsaikan.





Aset dana 1MDB RM20.5 bilion dipulangkan kepada kerajaan MalaysiaOleh ADRIANA NABILLA MOHD ANUAR19 November 2021 1

SHAH ALAM - [DIKEMAS KINI] Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) dengan kerjasama dan bantuan agensi-agensi penguatkuasaan antarabangsa berjaya memulangkan aset dana 1Malaysia Development Berhad (1MDB) berjumlah RM20,530,433,626.97 kepada kerajaan Malaysia.
Menurut satu kenyataan, SPRM memaklumkan, pihaknya sedang giat meneruskan pemulihan aset dana 1MDB di dalam dan luar negara seperti Amerika Syarikat, Emiriah Arab Bersatu (UAE), Taiwan serta Singapura.
“Commercial Affairs Department (CAD) Singapura telah membuat pemulangan wang milik bekas Ketua Pegawai Eksekutif (CEO) SRC International Sdn Bhd, Nik Faisal Ariff Kamil kepada kerajaan Malaysia pada 12 November 2021.
“Pemulangan wang tersebut telah diserahkan menerusi Akaun Amanah Mendapatkan Kembali Aset (Assets Recovery Trust Account) milik Kementerian Kewangan Malaysia berjumlah AS$864, 813.27.
“Sebelum ini, kerajaan Singapura juga telah membantu dalam pemulangan aset sebanyak AS$15.4 juta kepada Malaysia melibatkan akaun Cutting Edge Industries Ltd milik Datuk Tawfiq Ayman dan Samuel Goh.
"Selain itu, SPRM juga sedang dalam usaha untuk pemulihan aset bagi negara-negara seperti Switzerland, Kuwait, Mauritius, Cyprus, Hong Kong yang melibatkan individu yang mempunyai kaitan dengan kes 1MDB," kata kenyataan itu pada Jumaat.
Pada 12 Mei 2021, Kementerian Kewangan memaklumkan bahawa kira-kira RM1.9 bilion (AS$452.36 juta) telah didepositkan ke dalam Akaun Amanah Mendapatkan Kembali Aset oleh Jabatan Keadilan Amerika Syarikat dan wang berkenaan adalah sebahagian daripada dana 1MDB yang telah disita.
Sehingga kini, Akaun Amanah tersebut di bawah seliaan Jabatan Akauntan Negara dan telah menerima sebanyak RM16.05 bilion dana yang disita serta dipulangkan berkaitan 1MDB.



Reply

Use magic Report

Post time 2-10-2022 12:27 AM | Show all posts
rashiman replied at 2-10-2022 12:19 AM
yg mengaku golongan educated.....
jangan hanya tengok hutang 1MDB aje.....kena tengok jugak keselu ...



banyak juga hutang bersih 41.36 billion
Reply

Use magic Report

Post time 2-10-2022 12:42 AM From the mobile phone | Show all posts
rashiman replied at 2-10-2022 12:19 AM
yg mengaku golongan educated.....
jangan hanya tengok hutang 1MDB aje.....kena tengok jugak keselu ...

https://en.m.wikipedia.org/wiki/1Malaysia_Development_Berhad_scandal

Penuh maklumat skandal 1mdb. Rashiman malas baca.
Reply

Use magic Report

Post time 2-10-2022 12:44 AM From the mobile phone | Show all posts
CiliPadiSedap replied at 2-10-2022 12:27 AM
banyak juga hutang bersih 41.36 billion

Oklah tu....tak banyak mana ..
dana 1MDB yg dikembalikan pun rm20billion, dah separuh drpd hutang.....
Aset 1MDB pun dah melebihi drpd hutang...
1MDB boleh meñguruskan hutangnya tanpa perlu menggunakan duit lain.
Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


Post time 2-10-2022 12:45 AM From the mobile phone | Show all posts
rashiman replied at 2-10-2022 12:19 AM
yg mengaku golongan educated.....
jangan hanya tengok hutang 1MDB aje.....kena tengok jugak keselu ...

https://rafiziramli.com/2018/03/harga-tanah-1mdb-yang-dijual-kepada-mulia-group-berbeza-sebanyak-rm261-juta-dari-yang-diumumkan/

Rashiman malas baca kasi putar roda impian.
Reply

Use magic Report

Post time 2-10-2022 12:49 AM From the mobile phone | Show all posts
rashiman replied at 2-10-2022 12:44 AM
Oklah tu....tak banyak mana ..
dana 1MDB yg dikembalikan pun rm20billion, dah separuh drpd hutang. ...

https://www.freemalaysiatoday.com/category/bahasa/tempatan/2022/03/14/kerajaan-perlu-tampung-rm17-bilion-lagi-baki-hutang-1mdb-kata-zafrul/

Kenapa kerajaan kena tampung hutang 1mdb? Kata 1mdb mampu bayar. Penipu rashiman
Reply

Use magic Report

Post time 2-10-2022 12:50 AM From the mobile phone | Show all posts
https://www.freemalaysiatoday.com/category/bahasa/tempatan/2022/03/14/kerajaan-perlu-tampung-rm17-bilion-lagi-baki-hutang-1mdb-kata-zafrul/

Bukti  menipu. Baca artikel dan hadamkan kes 1mdb
Reply

Use magic Report

Post time 2-10-2022 12:52 AM From the mobile phone | Show all posts
Kalau lah 1mdb tu tiada hutang dan untung boleh joli buat filem masuk offshore akaun beli kapal.

Dah tentu amerika negara lain bagi duit invest kt 1mdb sebab masyuk kut.

Sebab benda tu banyak tak betul dan scandal lah kes ni 1 dunia tahu. Kita percaya cakap menteri kewangan jangan percaya rashiman tu
Reply

Use magic Report

Post time 2-10-2022 01:02 AM From the mobile phone | Show all posts
Pelik betul kalau lah 1mdb tu untung kenapa 1 dunia sibuk pulangkan duit? Sibuk dakwa kes sana sini? Mesti ada skandal salah laku yang menyebabkan negara luar trigger
Reply

Use magic Report

Post time 2-10-2022 01:08 AM From the mobile phone | Show all posts
CiliPadiSedap replied at 2-10-2022 12:49 AM
https://www.freemalaysiatoday.com/category/bahasa/tempatan/2022/03/14/kerajaan-perlu-tampung-rm17- ...

Kerajaan tampung hutang 1MDB sebab dana2 yg dikembalikan , kerajaan yg ambil dan aset2 1MDB kerajaan yg ambilalih dan uruskan.
Reply

Use magic Report

Post time 2-10-2022 01:25 AM From the mobile phone | Show all posts
CiliPadiSedap replied at 2-10-2022 01:02 AM
Pelik betul kalau lah 1mdb tu untung kenapa 1 dunia sibuk pulangkan duit? Sibuk dakwa kes sana sini? ...

Tapi data2 & fakta2 yg diberikan tidak menunjukkan yg 1mdb itu rugi,
Jika kita melihat daripada
jumlah hutang 1mdb...rm41.26b
Dana 1mdb yg dikembalikan..rm20.5b
Nilai aset TRX 1mdb....rm40b

Kalau kita kira bodoh, aset 1mdb itu dijual, jadi kerajaan dapat ( rm40b + rm20.5b ) - rm41.26b hutang..
Masih ada untung rm19.24b.

Itu belum masuk nilai2 aset yg lain seperti Bandar Malaysia dll .

Pendakwaan yg dibuat disana sini bukan kerana 1mdb itu rugi, tapi ada penyelewengan dana 1mdb dari sykt atau egen2 yg diberi amanah menguruskan pelaburan dana 1mdb.

Reply

Use magic Report

Post time 2-10-2022 07:47 AM From the mobile phone | Show all posts
Umngok mana nak kesah susah perit raykat marhaen, semua duk fikir pasal tembolok kuasa masing2! Sbb tu pru15 ni kena ajar humban umngok smpai ke lautan China Selatan!
Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


Post time 2-10-2022 07:49 AM From the mobile phone | Show all posts
rashiman replied at 1-10-2022 07:01 PM
Top 5 boleh arahkan ahli2 parlimennya tarik sokongan  keatas PN.  Jadi kerajaan PN akan jatuh dan  ...

Kalau tarik sokongan lgi nampak lah desperate nya puak2 umngok kluster mahkamah ni nak kuasa. Kahkahkah
Reply

Use magic Report

Post time 2-10-2022 08:10 AM From the mobile phone | Show all posts
Takde makna nya bubar this year... wish list je kot
Reply

Use magic Report

Post time 2-10-2022 08:59 AM From the mobile phone | Show all posts
green~tea replied at 2-10-2022 08:10 AM
Takde makna nya bubar this year... wish list je kot

Jumaat, 07/10/22 : Pembentangan budget di Parlimen
Rabu, 12/10/22 : Parlimen dibubarkan
Sabtu, 12/11/22 : PRU

Logic x?
Reply

Use magic Report

Post time 2-10-2022 09:23 AM | Show all posts
rashiman replied at 1-10-2022 08:14 PM
Takut lagi huru-hara dan lagi menyusahkan rakyat jika sistem raja berperlembagaan dimansuhkan/dibu ...

sejumlah besar cukai rakyat digunakan utk maintain/menghidupkan sistem monarki di malaysia...duit tersebut boleh digunakan utk pembinaan sekolah, masjid, surau, jalanraya dan tandas awam...duit tersebut dpt menyenangkan rakyat...
Reply

Use magic Report

You have to log in before you can reply Login | Register

Points Rules

 

ADVERTISEMENT



 

ADVERTISEMENT


 



ADVERTISEMENT



ADVERTISEMENT


Mobile|Archiver|Mobile*default|CARI Infonet

27-1-2023 09:48 PM GMT+8 , Processed in 0.102148 second(s), 39 queries .

Powered by Discuz! X3.4

Copyright © 2001-2021, Tencent Cloud.

Quick Reply To Top Return to the list