CARI Infonet

 Forgot password?
 Register

ADVERTISEMENT

Author: Highflyer19

[Tempatan] GST dijangka kembali 2024

  [Copy link]
Post time 28-9-2022 07:54 PM From the mobile phone | Show all posts
Edited by lampor at 28-9-2022 07:55 PM

Hmm... Dulu2 dah elok buat gst... Ditukarnya pada sst.. ni bila buat gst balik.. confirm pembekal2 dan peniaga2 ambik kesempatan naikkan harga barang... Dh la impose sst haritu harga barang tak turun pun... Bodo la mesia ni...
Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


Post time 28-9-2022 09:42 PM | Show all posts
kalu weols semua panjang umur ... lepas 20 tahun sebiji timun jual dgn harga 10 ringgit,  ok tak uols ?   

kang kat 99 dua biji timun dah jual dgn harga 3 ringgit lebih ...  2024 tambah GST mebi naik sampai 4 ringgit
Reply

Use magic Report

Post time 28-9-2022 09:46 PM | Show all posts
soal nye kang nak undi parti mana baru takde GST ni  ...DAP dah offer nak jilat UMNO ... patut la kang macai dah jarang bising DAP

semua parti pon pura pura kesian rakyat padahal deols x janji papepon
Reply

Use magic Report

Post time 28-9-2022 09:48 PM From the mobile phone | Show all posts
lampor replied at 28-9-2022 07:54 PM
Hmm... Dulu2 dah elok buat gst... Ditukarnya pada sst.. ni bila buat gst balik.. confirm pembekal2 d ...

Yg tukar2 cukai lah yg bodo...rakyat2 negara lain aman2 aje ada GST termasuklah jiran2 kita Indonesia Singapore,vietnam filipina dll.
Reply

Use magic Report

Post time 29-9-2022 04:35 AM From the mobile phone | Show all posts
rashiman replied at 28-9-2022 09:48 PM
Yg tukar2 cukai lah yg bodo...rakyat2 negara lain aman2 aje ada GST termasuklah jiran2 kita Indone ...

lunak sekali  ko membandingkan dgn singapore.anak lee kuan yew ada x kes x bayar  cukai sampai  berbillion ,bawak lari offshore  kaa apaa.sbb kat sini..  ank tun razak cilakak  yg bergegar  buat gst  tu tak bayar cukai sekali  oakej menyamun .sembang teori  gst  semua  bayar  cukai tu mungkin  bagus ..tapi  hakikatnya kena tindas jugak kt marhaen  bawah2 ni.
Reply

Use magic Report

Post time 29-9-2022 09:30 AM | Show all posts
mojarean_X replied at 28-9-2022 05:03 PM
Bknkah kesederhanaan itu dianjurkan dlm agama. Ini sambut raya dh mcm sambut CNY

Yang ini sepatutnya dibenarkan bersederhana.. ala kadar pun boleh.. Pagi raya takyah pakai baju Melayu kalau tak kuar rumah tanpa sebarang urusan penting.. Kalau Hari Merdeka dan Hari Malaysia takyah kuar rumah tanpa urusan..

Reply

Use magic Report

Post time 29-9-2022 09:35 AM | Show all posts
saya suka GST berbanding SST
Reply

Use magic Report

Post time 29-9-2022 09:47 AM | Show all posts
alesandra replied at 29-9-2022 04:35 AM
lunak sekali  ko membandingkan dgn singapore.anak lee kuan yew ada x kes x bayar  cukai sampai  be ...



ada atau tidak ada.....itu kena cuba kasi PAP kalah dulu dalam PRU.
Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


Post time 29-9-2022 09:49 AM | Show all posts
aku tgk lepas gst dihapuskan sama jah harga tak turun pun. so ni peniaga saja memanipulasi gst ni ke?
Reply

Use magic Report

Post time 29-9-2022 09:52 AM From the mobile phone | Show all posts
lama2 pkai usd jela nk beli ape2. takyah ade matawang negara sendiri. dah nk naik je sume barang. gaji tang tu jugak. gst n sst digabung bersama kan? yg confirm barang akan naik. kos makin tinggi. org akan less spending sbnrnya. guna duit utk keperluan aja.
Reply

Use magic Report

Post time 29-9-2022 09:54 AM | Show all posts
ninja9 replied at 28-9-2022 07:03 PM
gst dilaksanakan semata-mata untuk pungut cukai lebih dari rakyat. semua alasan lain cuma penipuan k ...

sardin tak payah gst pun skrang ni dah mahal dah uols. tapi sebenarnya masa gst dilaksanakan dulu ada banyak sebenarnya barangan yang dikecualikan gst, macam minyak masak, sayur-sayuran mentah, ikan daging ayam, susu formula baby, beras, tepung. delivery pun sbnrnye 0 gst. so kalau naik harga tu faham-faham jelah ye. lgpun bagus je sardin mahal sebab sardin tu bukannya elok utk kesihatan pun
Reply

Use magic Report

Post time 29-9-2022 09:56 AM | Show all posts
alesandra replied at 29-9-2022 04:35 AM
lunak sekali  ko membandingkan dgn singapore.anak lee kuan yew ada x kes x bayar  cukai sampai  be ...

bagi aku ok je ada GST ni. takdelah nnt M40 T20 kutuk-kutuk B40 tak bayar cukai. kita ada 2 juta pendatang asing tak masuk yang tanpa izin tu lagi, ingat diorg ni bayar cukai ke?  so skrang ni adil suma orang bayar cukai
Reply

Use magic Report

Post time 29-9-2022 09:57 AM From the mobile phone | Show all posts
Whether bn atau ph sama jer menyusahkan ornggg...bapak bnyk kerja aku nk edit system baluk, nk kira balik sma inviices. Babi jah
Reply

Use magic Report

Post time 29-9-2022 09:59 AM From the mobile phone | Show all posts
Boleh je nk impose blk gst cuma part implementation tu kena lah pihak penguasa pantau. Peniaga naik kan harga brg sesuka hati. Maksud i SME ni. Kalo big company biase tk de isu. Kat luar bandar byk bergantung dgn SME.
Reply

Use magic Report

Post time 29-9-2022 10:01 AM | Show all posts
annehuda replied at 29-9-2022 09:54 AM
sardin tak payah gst pun skrang ni dah mahal dah uols. tapi sebenarnya masa gst dilaksanakan dulu  ...

sardin tu contoh sahajalah... untuk tunjuk keperluan suatu keluarga samada kaya atau miskin.


keperluan itu taklah berubah bila berubah sistem cukai, kena bayar jugak.... dan samada guna sst atau gst kena bayar jugak cukai, beza cuma berapa besar kena bayar cukai, gst memang kena bayar lebih, buktinya pendapatan cukai kerajaan bertambah berbillion.... aku rakyat marhaein biasa memang tak mau bayar cukai lebih...


makanan tak bercukai gst itu cuma gimik. pengeluarnya juga manusia yang akan terkesan dengan cukai tinggi gst, maka dia akan naikkan harga jualannya supaya dia boleh menampung keperluan yang lain...kesan rantaian.


...tu belum lagi setiap kali pertukaran cukai, harga barang melambung.


gst ni cuma cara untuk dapat cukai lebih tinggi...cuma dihias dengan kata-kata indah. Entah macam mana, mungkin taktik kerajaan itu berkesan sampai kena bayar cukai lebih pun ada yang gembira..





Reply

Use magic Report

Post time 29-9-2022 10:05 AM | Show all posts
annehuda replied at 29-9-2022 09:49 AM
aku tgk lepas gst dihapuskan sama jah harga tak turun pun. so ni peniaga saja memanipulasi gst ni ke ...

hapuskan gst tu hanya gula2 untuk rakyat aje....pemimpin pembangkang pun tahu GST adalah diantara sistem cukai baik sebab itu hampir seluruh negara didunia melaksanakannya.
Tapi pembangkang ini lebih utamakan sokongan dan undi rakyat untuk menang daripada keutamaan ekonomi negara, jadi rakyat pun termakanlah hasutan kononnya dengan menghapuskan GST dapat mengurangkan harga barang, dapat mengurangkan kos sarahidup.
Hasil dari hasutan dgn berjaya memperbodohkan dan memperdaya rakyat , maka dapatlah merasa jadi kerajaan selama 22 bln.

Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


Post time 29-9-2022 10:18 AM | Show all posts
rashiman replied at 29-9-2022 10:05 AM
hapuskan gst tu hanya gula2 untuk rakyat aje....pemimpin pembangkang pun tahu GST adalah diantara  ...

Tak susah

Harap2 BN dalam manifesto PRU15 , catat dengan jelas akan laksanakan semula GST

Ada bran?


Reply

Use magic Report

Post time 29-9-2022 11:18 AM | Show all posts
annehuda replied at 29-9-2022 09:56 AM
bagi aku ok je ada GST ni. takdelah nnt M40 T20 kutuk-kutuk B40 tak bayar cukai. kita ada 2 juta p ...

ye betul setuju,
kalau sst tokey2 boleh lari bayar cukai, yg byk bayar cukai m40,t20 makan gaji
Reply

Use magic Report

Post time 29-9-2022 11:51 AM | Show all posts
entahlah, yang pasti barang keperluan semakin mahal hari demi hari gitu..

rakyat marhaen ni mana la tau pasal cukai - cukai ni...tahu bayo je la
Reply

Use magic Report

Post time 29-9-2022 12:07 PM | Show all posts
asudau replied at 29-9-2022 11:51 AM
entahlah, yang pasti barang keperluan semakin mahal hari demi hari gitu..

rakyat marhaen ni mana la ...

cukai SST tersorok dlm harga barang.
Reply

Use magic Report

You have to log in before you can reply Login | Register

Points Rules

 

ADVERTISEMENT



 

ADVERTISEMENT


 



ADVERTISEMENT



ADVERTISEMENT


Mobile|Archiver|Mobile*default|CARI Infonet

30-1-2023 02:51 AM GMT+8 , Processed in 0.129879 second(s), 40 queries .

Powered by Discuz! X3.4

Copyright © 2001-2021, Tencent Cloud.

Quick Reply To Top Return to the list