CARI Infonet

 Forgot password?
 Register

ADVERTISEMENT

Search
Carian Terbanyak:
12Next
Return to list New
View: 1074|Reply: 21

[Tempatan] Susah nak nampak mat rempit di Sabah

  [Copy link]
Post time 9-8-2022 09:38 PM From the mobile phone | Show all posts |Read mode
Edited by YgBenar at 9-8-2022 09:39 PM

ANDAI anda menjejakkan kaki ke Negeri Di Bawah Bayu, Sabah pastinya mata akan tertumpu kepada keindahan negeri pelancongan itu.

Pemerhatian kali ini tertumpu kepada gelagat anak-anak mudanya saban hari bagi mengisi masa lapang.

Jarang sekali kita dapat melihat anak-anak mudanya hanya melepak tanpa berbuat apa-apa.

Sebagai contoh, ketika berada di Pasar Filipina yang terkenal dengan jualan kerongsang mutiara dan ikan segar dari lautan, ramai anak muda sekitar usia tujuh hingga 20-an berada di sana.

Mereka tidak hanya duduk di tembok sebaliknya ada sahaja kerja hendak dilakukan. Ada yang memunggah ikan, ada yang mencuci lantai pasar, ada yang memanggil-manggil pelanggan.

Kita yang asalnya tidak mahu membeli terus 'terbeli' dua tiga kilogram ikan. Sebaik membeli ikan, ada pula anak-anak kecil yang menawarkan diri untuk menjinjing plastik yang penuh makanan laut dengan kadar upah sangat minimum iaitu RM1.

Itu bila waktu siang, apabila malam menjelma, sebahagian besar anak muda Sabah berniaga. Dari sekecil-kecil perniagaan seperti menjual kepak ayam sehinggalah mengusahakan restoran.

Amat jarang sekali kita lihat warga emas masih di luar rumah sama ada berniaga ataupun berjalan-jalan. Ada bukan tiada langsung namun bilangannya amat kecil sekali.

Kalau di tempat kita, pantang hari hujung minggu, aktiviti lumba motosikal oleh mat rempit begitu kerap berlaku sehingga mengganggu pengguna jalan raya yang lain.

Terbit rasa kagum dalam diri kepada rakyat Sabah. Mereka begitu rajin bekerja dan berusaha mencari rezeki untuk sesuap nasi.

Tapi pemimpin mereka pula bagaimana ya? Hendak mengurus jalan rosak dan berlubang juga mengambil masa amat lama!


https://www.google.com/amp/s/www.sinarharian.com.my/ampArticle/215449

This post contains more resources

You have to Login for download or view attachment(s). No Account? Register

x
Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


Post time 9-8-2022 09:45 PM From the mobile phone | Show all posts
I tak suka lalu dekat pasar pinoy depan hotel le meridien KK tu.. busuk sangat2 i cant stand the smell..
Reply

Use magic Report

Post time 9-8-2022 10:28 PM From the mobile phone | Show all posts
green~tea replied at 9-8-2022 09:45 PM
I tak suka lalu dekat pasar pinoy depan hotel le meridien KK tu.. busuk sangat2 i cant stand the sme ...

Bau tikus ke?

Reply

Use magic Report

Post time 9-8-2022 10:37 PM From the mobile phone | Show all posts
Sebagai contoh, ketika berada di Pasar Filipina yang terkenal dengan jualan kerongsang mutiara dan ikan segar dari lautan, ramai anak muda sekitar usia tujuh hingga 20-an berada di sana.

Mereka tidak hanya duduk di tembok sebaliknya ada sahaja kerja hendak dilakukan. Ada yang memunggah ikan, ada yang mencuci lantai pasar, ada yang memanggil-manggil pelanggan.

Kita yang asalnya tidak mahu membeli terus 'terbeli' dua tiga kilogram ikan. Sebaik membeli ikan, ada pula anak-anak kecil yang menawarkan diri untuk menjinjing plastik yang penuh makanan laut dengan kadar upah sangat minimum iaitu RM1

yg dia ckp tu semua pilipin, tu bukan anak sabah. Yih
Reply

Use magic Report

Post time 9-8-2022 10:42 PM From the mobile phone | Show all posts
Atata replied at 9-8-2022 10:37 PM
Sebagai contoh, ketika berada di Pasar Filipina yang terkenal dengan jualan kerongsang mutiara dan i ...

BWN?
Stateless?


Reply

Use magic Report

Post time 9-8-2022 10:44 PM From the mobile phone | Show all posts
Tak ada duit nak beli motosikal kah?
Reply

Use magic Report

Post time 9-8-2022 10:55 PM | Show all posts

bau ikan kering ke apa entah.. tp busuk nau.. sbb tak bersih kot
Reply

Use magic Report

Post time 9-8-2022 10:59 PM From the mobile phone | Show all posts
white_musk replied at 9-8-2022 10:44 PM
Tak ada duit nak beli motosikal kah?

klue dah diberi kt ayat terakhir.. jalan berlopak2 sbb tu takleh nk merempit
Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


Post time 9-8-2022 11:17 PM | Show all posts
sabah sarawak memang tk ramai rempit

dekat MASJA kuching tu yang ramai budak2 yang makpak dia asal semenanjung yang bawak budaya rempit dekat kuching.. orang melayu sarawak, iban bidayuh jarang yang merempit.. lebih suka lepak main gitar atau ngirup langkau je..
Reply

Use magic Report

Post time 9-8-2022 11:33 PM From the mobile phone | Show all posts
Kt cameron highland pun tak prnh nmpk mat rempit ke mat lajak ...baik2 org cameron
Reply

Use magic Report

Post time 9-8-2022 11:40 PM From the mobile phone | Show all posts
kemaruk replied at 9-8-2022 11:17 PM
sabah sarawak memang tk ramai rempit

dekat MASJA kuching tu yang ramai budak2 yang makpak dia asal  ...

Tak mabuk ke?


Reply

Use magic Report

Post time 9-8-2022 11:50 PM | Show all posts

langkau (arak paling femes kat sarawak selain tuak) mengandungi 60% alcohol

minum sikit je dah palau (mabuk)


This post contains more resources

You have to Login for download or view attachment(s). No Account? Register

x
Reply

Use magic Report

Post time 10-8-2022 01:20 AM From the mobile phone | Show all posts
kemaruk replied at 9-8-2022 03:50 PM
langkau (arak paling femes kat sarawak selain tuak) mengandungi 60% alcohol

minum sikit je dah pa ...

Sambil nyirup sambil makan ini bikin pusas. Nyamai~

Reply

Use magic Report

Post time 10-8-2022 11:09 AM From the mobile phone | Show all posts
sharlenetexas replied at 9-8-2022 10:42 PM
BWN?
Stateless?

Rasanya kalau yg d KK, itu warga pelipin, means mmg mak ayah dia datang dari negara filipina n berumah tangga kat KK. Kalau ada polis buat checking, dorang ni akan kena hantar balik filipina.

Yg stateless tu yang bangsa pelauh kat laut semporna, yg itu negara pelipin pun takmau claim dorang sebab dorang duduk atas air. Sabah pun bukan, filipina pun bukan. Lebih kurang gtu lah yg i paham. Tp kalau nak info yg betul2 tepat, maybe kat penyelidik2 UMS
Reply

Use magic Report

Post time 10-8-2022 11:52 AM | Show all posts
sebab kat sana takde org melayu barangkali???
Reply

Use magic Report

Post time 10-8-2022 12:06 PM From the mobile phone | Show all posts
tripleid replied at 10-8-2022 11:52 AM
sebab kat sana takde org melayu barangkali???

Kat sabah ni bukan pengguna motor sgt mcm kat semenanjung malaysia atau kat Kuching Sarawak. Tak tahu lah kalau skrg dah mula ramai pakai
motor tp setakat 10 - 20 thn sebelum ni, mmg tak ramai bermotor kat sabah, ada tu mmg lah tp tak seramai sebanyak gila mcm kat semenanjung. So mcmana nak ada mat rempit.
Kalau ckp pasal budaya berlumba ni, kat KK apa kurangnya, malam2 minggu kat sesetengah highway d KK tu diguna utk berlumba. Lumba kereta lah. Budak2 muda sama je mana2 tempat pon. Takde tempat sesuci lebaran.
Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


Post time 10-8-2022 12:11 PM From the mobile phone | Show all posts
Nampak sangat lu katak tempurung
Reply

Use magic Report

Post time 10-8-2022 12:28 PM From the mobile phone | Show all posts
dua_chzy replied at 10-8-2022 01:20 AM
Sambil nyirup sambil makan ini bikin pusas. Nyamai~

Dapmye masak taucho
Reply

Use magic Report

Post time 10-8-2022 12:38 PM | Show all posts
Merempit tak hina. Yang hina ialah datang semenanjung jual apam masing masing
Reply

Use magic Report

Post time 10-8-2022 12:52 PM | Show all posts
krustykrab replied at 9-8-2022 03:33 PM
Kt cameron highland pun tak prnh nmpk mat rempit ke mat lajak ...baik2 org cameron

Jalan berbelit belit. Kalau ada rempit pun cepat mati
Reply

Use magic Report

12Next
Return to list New
You have to log in before you can reply Login | Register

Points Rules

 

ADVERTISEMENT



 

ADVERTISEMENT


 



ADVERTISEMENT



ADVERTISEMENT


Mobile|Archiver|Mobile*default|CARI Infonet

29-9-2022 12:04 AM GMT+8 , Processed in 0.097828 second(s), 22 queries .

Powered by Discuz! X3.4

Copyright © 2001-2021, Tencent Cloud.

Quick Reply To Top Return to the list