CARI Infonet

 Forgot password?
 Register
Search
Carian Terbanyak:
12Next
Return to list New
View: 2807|Reply: 28

[Dunia] Pintu Kabaah Terbuka, Tapi Tiada Siapa Di Dalam. Netizen Dakwa Muncul Entiti Tak Di Kenali Sedang Solat. Pihak Berwajib Tampil Beri Penjelasan

[Copy link]
Post time 21-5-2022 01:50 PM From the mobile phone | Show all posts |Read mode
Edited by YgBenar at 21-5-2022 01:57 PM


Sekarang ini sebuah video yang tersebar luas di media sosial mendakwa bahawa pada hari Jumaat lalu, pintu Kaabah dibuka tetapi “tiada apa yang kelihatan di dalam,” dan muncul entiti ghaib sedang menunaikan solat.

Melalui rakman tersebut, kelihatan jemaah sedang merakam kejadian tersebut dengan menggunakan telefon bimbit masing-masing

Kelihatan juga sosok tubuh berpakian puteh dalam Kabaah tersebut

Berikut lagi rakmaan dan keterangan dari video yang di muat naik ke youtube beserta keterangan berikut

“Door of kaabah opened but nothing was seen inside.The prayer performed by unseen (jins and angels)”

” Miracle in Kaabah today. The Muslim call to prayer was heard and 2 rakkah prayers observed while the imam and azan were present. The door of the kaabah was opened but nothing was seen inside. The Muslims present were seen recording the prayer being performed by unseen Muslims (jinns and angels)”

Bagi mengelak kekeliruan yang berlaku, pihak pengurusan Masjidil Haram telah membuat semakan dan mendapati rakaman tersebut ialah pada bulan ramadahan beberapa minggu yang lalu

Menurut mereka, pintu masuk ke Kabaah di sediakan oleh pekerja untuk delegasi politik ketika solat Tahjjud.

Pihak masjidil haram juga memohon orang ramai berhenti dari menyiarkan rakaman dengan penerangan yang p4lsu seperti itu

Semakan Fakta:

“Rakaman itu, yang diambil semasa #Ramadan beberapa minggu lalu, menunjukkan pekerja menyediakan pintu masuk ke Kaabah untuk delegasi politik semasa solat Tahajjud (malam). Kapsyen yang diedarkan bersama video itu adalah palsu sepenuhnya dan pengguna harus mengelak daripada berkongsinya.”

Berikut posting penuh dan penjelasan dari pihak pengurusan masjidil haram di halaman facebook rasmi Haramain

Di harapkan dengan penjelasan ini, kita tidak mudah percaya dengan penyebaran maklumat yang tidak betul seperti ini tanpa menyemak terlebih dahulu fakta dengan pihak berwajib

kredit: FB Haramain



This post contains more resources

You have to Login for download or view attachment(s). No Account? Register

x

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 21-5-2022 02:09 PM | Show all posts

Jakunnye

Takkan la tak tau, VVVIIPP donia ney sume boley masok dalam tu.  Kat Mesia ney kalo ko sotan ke muntri ke, ko boley je masok.  Then ko bawak masok entourage ko sekali.  Happened to my kazen sebab hasben dia ikot sotan..

Lagipon tak elok memuje sebongkah batu.  Kalo yang dipuje tu batu instead of tuhan, kire kensel je le tawaf ko.  Kita pusen2 kat situ sebab ikot arahan je.  Bukannye sembah batu oii..  Batu tu penande je.


Reply

Use magic Report

Post time 21-5-2022 02:47 PM | Show all posts
apa yg nak pelik nya kalau nampak org pakai serba putih dlm kaabah sampai libatkan malaikat dan jin pula. bukan ke dlm kaabah tu mmg tempat solat pon. nabi-nabi terdahulu pon mmg solat dlm kaabah. i pulak yg pelik dengan mereka2 yg mcm tak menghayati sejarah ke buta sejarah
Reply

Use magic Report

Post time 21-5-2022 03:21 PM | Show all posts
Kalo ikut sejarah

Kaabah tu batu sbg tanda arah kiblat shj
Reply

Use magic Report

Post time 21-5-2022 03:24 PM From the mobile phone | Show all posts
aku bersyukur sebab dah lama hp tak berjahit kat tangan sebab buruk ghupenya
Reply

Use magic Report

Post time 21-5-2022 04:52 PM | Show all posts
Org zaman la ni saja yg agak terkejut bila pintu kaabah terbuka ni. Zaman dulu2 sebelum 80an tiap2 minggu depa bukak pintu kaabah ni utk org awam masuk tgk dan solat kat dalam... Rasanya sejak peristiwa penaklukan berdarah masjidil haram 1979 tu baru kerajaan saudi sekat dan hadkan ogr masuk, VVIP saja yg boleh nak masuk tgk pun...

Isu keselamatan lah maklumlah umat makin ramai... Jenuh la kalau 10 ribu org beratur nak masuk tgk dgn campur trafik org tawaf lagi... Kalau depa buka balik pintu exit tu ok la sikit.. Ada pintu masuk dan pintu keluar...
Reply

Use magic Report

Post time 21-5-2022 05:20 PM From the mobile phone | Show all posts
satgi aku nk nengok youtuber indon 'ckp apa'...
Reply

Use magic Report

Post time 21-5-2022 05:26 PM From the mobile phone | Show all posts
Aku repeat ek, masa aku pegi tahun 2009 zaman MBS tak ada, depa tak bagi snap picca. Bila MBS took over, boleh snap picca, timbullah fitnah cenggini, termasuk lah video si Sajjad & Tokti yang kekonon seluruh rakyat Mesia hadap sangat nak bergambo dengan dia, puiih!!
Reply

Use magic Report

Post time 21-5-2022 05:28 PM | Show all posts
Terlalu taksub kerana itu terciptanya agama dan kisah kisah …..

Tetapi nasib baik dah ada teknologi modern!
Reply

Use magic Report

Post time 21-5-2022 05:38 PM | Show all posts
botok replied at 21-5-2022 04:52 PM
Org zaman la ni saja yg agak terkejut bila pintu kaabah terbuka ni. Zaman dulu2 sebelum 80an tiap2 m ...



Usahkan nak solat di dlm Ka'abah, nak solat di ruang Hijr Ismail pun bersesak2, tak boleh lama2, kena halau dgn pengawal kat situ.
Reply

Use magic Report

Post time 21-5-2022 05:47 PM From the mobile phone | Show all posts
Sebenarnya delegasi vvip itulah entitinya.

Reply

Use magic Report

Post time 21-5-2022 05:48 PM From the mobile phone | Show all posts
botok replied at 21-5-2022 04:52 PM
Org zaman la ni saja yg agak terkejut bila pintu kaabah terbuka ni. Zaman dulu2 sebelum 80an tiap2 m ...

Tahun 1979 tu masa masjidilharam kena tawan sampai kena panggil komando perancis tu ke?

Reply

Use magic Report

Post time 21-5-2022 05:49 PM From the mobile phone | Show all posts
Nenasketum replied at 21-5-2022 05:26 PM
Aku repeat ek, masa aku pegi tahun 2009 zaman MBS tak ada, depa tak bagi snap picca. Bila MBS took o ...

MBS tu apa sis?

Reply

Use magic Report

Post time 21-5-2022 05:52 PM From the mobile phone | Show all posts
Seram tgk skrg ni ke mekah ala2 melancong sajork. Patut ibadah focus 100% tp sibuk merakam. Yg balik dari sana perangai makin teruk pon ado smpai kdg2 i x rasa nk pegi ke sana.
Reply

Use magic Report

Post time 21-5-2022 06:52 PM | Show all posts
sharlenetexas replied at 21-5-2022 05:48 PM
Tahun 1979 tu masa masjidilharam kena tawan sampai kena panggil komando perancis tu ke?

Haah. Penasihat taktikal perancis kot... Team taktikal dari pakistan yg serbu masuk.

Reply

Use magic Report

Post time 21-5-2022 07:01 PM | Show all posts
nolya replied at 21-5-2022 05:38 PM
Usahkan nak solat di dlm Ka'abah, nak solat di ruang Hijr Ismail pun bersesak2, tak boleh lama2, ...

Alhamdulillah dah tu dapat solat hijr ismail, kira solat dalam kaabah juga lah tu... Kan asalnya kaabah binaan ibrahim as sampai meliputi sempadan hatim (Lengkuk separa circle tu)

Semasa peristiwa fathul makkah kan rasullulah nak bina balik sepertimana binaan asal ibrahim. Tapi disebabkan tauhid org mekah masih lemah, ditangguhkan dulu. Sampai lah baginda wafat.

Semasa abdullah ibn zubair berperang dgn khalifah yazid, tentera yazid kepung dan catapult kota mekah sampai rosak kaabah. Lepas tu ibn zubair bina balik kaabah sepertimana hasrat nabi dengan binaan ibrahim. Tapi lepas ibn zubair mati, khalifah umayyah yg baru al malik robohkan dan bina balik...


Reply

Use magic Report

Post time 21-5-2022 09:53 PM | Show all posts
Edited by nolya at 21-5-2022 09:56 PM
anony-mous replied at 21-5-2022 05:52 PM
Seram tgk skrg ni ke mekah ala2 melancong sajork. Patut ibadah focus 100% tp sibuk merakam. Yg balik ...



Begitulah, payah nak cakap ttng umrah orang2 muda zaman ini. Orang pergi umrah, dia pun nak pergi umrah semata2 untuk membukti 'ko mampu, aku pun mampu'.  Ada sesetengah tu menganggap kalau ke tanah suci ibarat melancong tanpa menitikberatkan erti dn makna ibadah umrah itu sendiri.

Ibadah umrah seharusnya diawali dgn niat untuk beribadah setulus ikhlas kerana Allah semata2.  Niat itu amat penting kerana apa yg diniatkan sebelum berangkat ke sana, maka itulah yg akan dijalani. Sedangkan ibadah umrah mengajak ummahnya menyaksikan sendiri 'Rumah Allah'/Baitullah, merasai auranya, serta lakukan tawaf-sai, mengajuk peristiwa Siti Hajr, sewaktu mencari air untuk anaknya Ibrahim as. Hentakan kaki kecil (nabi) Ibrahim itu menyebabkan semburan air zam-zam yg kemudian dijadikan telaga shnga kekal ke hari ini.  

Hadhir sujud di hdpn Ka'abah, membuat  hati kecil terketuk untuk menginsafi diri.  Sesungguhnya manusia sekalian tidak ada apa2 sebenarnya di sisi DIA, waima sebesar zarah sekalipun.  Penyerahan diri secara total di bawah kebesaranNya, ketika kekerdilan diri mengetuk sanubari, maka hemburan air mata melimpah ruah bagaikan empangan pecah. Bukan mengada2 atau dipaksa2, ttpi tak juga dpt disebutkan sebab kenapa. Baru sedar dn tau bahawa kita ini hanyalah hambaNya: tak ada apa2, tak perlu mengada2, berlagak sombong dgn pangkat dn harta, sementara hidup pun atas ehsan DIA meminjamkannya. Kesedaran itulah yg membahagiakan dn kemudian membentuk kerinduan, rindu kpd suasana damai mencari taqwa dn berhasrat untuk datang lagi dn lagi.
Bagi yg sudah pergi, bagaimanakah yg telah kalian rasai?

Labaikallah hum ma labaik,  Labaikala syari kalaka labaik
Innal hamda,  wan nik mata,  laka wal mulk
La syari ka lak
Reply

Use magic Report

Post time 21-5-2022 10:03 PM From the mobile phone | Show all posts
Amboiiii jemaah pon hp melekattt kat tangan... Jari....
Reply

Use magic Report

Post time 21-5-2022 11:52 PM | Show all posts

Mohammed bin Salman kot
Reply

Use magic Report

Post time 22-5-2022 12:20 AM From the mobile phone | Show all posts
Pulun pakat angkat hp
igtkan beribadat tu tggal segala hp tu
Reply

Use magic Report

12Next
Return to list New
You have to log in before you can reply Login | Register

Points Rules

 



Mobile|Archiver|Mobile*default|CARI Infonet

26-6-2022 06:37 AM GMT+8 , Processed in 0.344021 second(s), 26 queries .

Powered by Discuz! X3.4

Copyright © 2001-2021, Tencent Cloud.

Quick Reply To Top Return to the list