CARI Infonet

 Forgot password?
 Register
Search
Carian Terbanyak:
12Next
Return to list New
View: 2952|Reply: 20

Wanita Zaman Kini Ramai Yang Mati Putik

[Copy link]
Post time 26-11-2021 04:05 PM | Show all posts |Read mode
Kalau kita lihat zaman sekarang, dan banyak kajian sudah di buat, ramai wanita di rantau asean dan malaysia, mengalami masalah mati putik...
https://www.hmetro.com.my/hati/2019/03/434253/rawat-mati-putik-sebelum-terlewat


https://cnalifestyle.channelnewsasia.com/women/sexual-dysfunction-women-singapore-kkh-study-284836

faktor pemakanan, stress kerja menjadi ramai wanita2 di Malaysia mati putik...dan golongan ini akan aktif dlm sosmed membuka pakaian masing2 di sosmed, seksi2 di FB, IG, tiktok, etc...sosmed memberi kepuasan sexual kpd mereka...nampak sahaja tetek besar, dan bontot bulat, tetapi hakikatnya mati putik...



Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 27-11-2021 02:35 AM From the mobile phone | Show all posts
camner tu TT? mati putik tp masih ada nafsu nak tayang tetek besar? mati putik ni bukankah tak berminat / tak bernafsu utk melakukan seks?
Reply

Use magic Report

 Author| Post time 27-11-2021 08:22 AM | Show all posts
Nizam_76 replied at 27-11-2021 02:35 AM
camner tu TT? mati putik tp masih ada nafsu nak tayang tetek besar? mati putik ni bukankah tak bermi ...

mereka berbuat demikian utk memuaskan nafsu zahir mereka, memandangkan nafsu batin mereka sudah mati...dgn berbogel-bogel, berseksi-seksi di sosmed, mereka mencapai kepuasan zahir utk compensate mati putik dalaman...ramai sudah wanita2 mengalami masalah ini

Reply

Use magic Report

Post time 27-11-2021 09:29 AM From the mobile phone | Show all posts
ifanonline replied at 27-11-2021 08:22 AM
mereka berbuat demikian utk memuaskan nafsu zahir mereka, memandangkan nafsu batin mereka sudah ma ...

maksudnya golongan ini kalau tayang teterk or bogel2 sekadar nak rasa bangga dgn aset mereka saja ka? bila diajak seks mereka menolak? Tapi kalau nafsu batin dah x ada, agak2 diaorang ada nafsu jugak ka nak jaga aser2 diaorang tu?
bagi perempuan yg dah berkahwin, golongan mati putik ni kah yg kadangkala orang kata jadi mcm patung masa ML? Tadah saja bagi suami buat semua sampai selesai sesi...
Reply

Use magic Report

Post time 29-11-2021 03:02 PM | Show all posts
Reply

Use magic Report

Post time 29-11-2021 09:08 PM | Show all posts
mati putik??apakah itu....same like mati pucuk ek??
Reply

Use magic Report

Post time 30-11-2021 11:29 AM From the mobile phone | Show all posts
Kalau perempuan yg mati putik ni macam mana pulak nak atasi masalah tu yer? ada solution tak? kalau ada sapa2 ada info tlg share...
Reply

Use magic Report

Post time 30-11-2021 12:11 PM | Show all posts
first time dgr pasal mati putik. selalu dengar mati pucuk je
Reply

Use magic Report

Post time 30-11-2021 12:14 PM | Show all posts
bg aku lah. yg muda2 below 50 ni cepat lesu2 keletihan tu sebenarnya malas bersenam pastu makan lahap. org dulu2 guna physical buat kerja tu yg lek lek john je dah tua tua masih gagah. org skang sendiri malas nak bersenam, asik selfie je mmg la tak fit. ramai org yg suka bersenam aku jumpa perempuan dah 50an pon masih aktif lagi takda sakit2 sendi, lutut dll.
Reply

Use magic Report

Post time 10-12-2021 10:35 AM | Show all posts
Nizam_76 replied at 30-11-2021 11:29 AM
Kalau perempuan yg mati putik ni macam mana pulak nak atasi masalah tu yer? ada solution tak? kalau  ...

bawak wifey jumpa tukang urut yg boleh buat urutan sengkak rahim.

baru la nerves kat clit tu terangsang balik.
Reply

Use magic Report

Post time 10-12-2021 11:18 AM From the mobile phone | Show all posts
bellaa replied at 10-12-2021 10:35 AM
bawak wifey jumpa tukang urut yg boleh buat urutan sengkak rahim.

baru la nerves kat clit tu tera ...

Masalahnya Bellaa,  wife x rasa dia ada masalah tu dan xder usaha nk berubat...I boleh ja nk bawa dia p berurut tu... tp kalau tuan badan xder kemahuan x jd jgk...
Reply

Use magic Report

Post time 10-12-2021 05:12 PM | Show all posts
Nizam_76 replied at 10-12-2021 11:18 AM
Masalahnya Bellaa,  wife x rasa dia ada masalah tu dan xder usaha nk berubat...I boleh ja nk bawa  ...

macam tu u lah buat rawatan kat dia.
Reply

Use magic Report

Post time 10-12-2021 09:00 PM From the mobile phone | Show all posts
I rawat dia jadi macam lain... mula urut lps tu hanyut...  tp mmg perasan la w kurang bernafsu n susah jer nk ajak ML pun... mcm2 alasan... letih la itu la...
Reply

Use magic Report

 Author| Post time 15-4-2022 09:18 AM | Show all posts
KOTA BHARU: Masalah seksual seperti mati putik yang dialami wanita adalah antara penyumbang tertinggi kepada kes perceraian di Kelantan dan Selangor.


Pensyarah Perubatan Jabatan Perubatan Keluarga, Pusat Pengajian Sains Perubatan (PPSP), Universiti Sains Malaysia (USM), Profesor Madya Dr Rosediani Muhamad berkata, tiga daripada 10 wanita pernah atau sedang mengalami masalah mati putik bercerai dengan pasangan masing-masing.


Katanya, mati putik atau nama saintifiknya disfungsi seksual wanita mungkin tidak menjadi masalah besar bagi sebahagian wanita, namun ada sebilangannya pula merana dalam diam disebabkan malu untuk mendapatkan bantuan sedangkan ia boleh dirawat.




Gambar Hiasan




"Wanita yang mengalami disfungsi seksual biasanya merasakan seks tidak lagi menjadi keutamaan dalam kehidupan sedangkan menjaga kesihatan seksual adalah suatu ibadah serta kunci dalam membentuk perhubungan mawaddah dan sakinah dalam rumahtangga.


"erasaan malu dan tabu terus menghantui dan membatasi mereka sehingga masalah yang dibiarkan itu menjadi parah apabila suami juga tidak mempunyai ilmu untuk membantu," katanya dalam kenyataan, di sini.


Mengulas lanjut, Dr Rosediani berkata, kebanyakan wanita di negara ini yang menghadapi masalah mati putik cuba mencari jalan penyelesaian dengan memilih produk berbentuk jus atau minuman bagi meningkatkan keintiman untuk melakukan hubungan seks.


"Selain itu, ada juga yang memilih kaedah berurut atau bertemu bidan bagi menyelesaikan masalah mereka, walau bagaimanapun, keberkesanan yang diperoleh daripada rawatan itu tetap mengecewakan.


"Terdapat tiga punca utama masalah ini berlaku iaitu masalah dalam diri sendiri seperti kesibukan dengan kerja, tekanan berpanjangan, proses kehidupan yang meletihkan seperti proses mengandung, melahirkan, menyusukan, membesarkan anak, mengambil pil perancang, mempunyai penyakit kronik seperti kanser.


"Selain itu, faktor persekitaran dan didikan keluarga juga antara punca masalah mati putik. Kefahaman mengenai seksualiti yang cetek serta kurangnya komunikasi, toleransi, kefahaman berkaitan seks atau hubungan intim turut menyebabkan hubungan suami isteri semakin renggang.


"Dalam hal ini, suami perlu memainkan peranan penting dalam mengemudi rumah tangga dan menjaga perhubungan dengan pasangan.


"Sikap suami yang berang, tidak pandai menunjukkan rasa cinta dan kasih sayang, berat tulang, tidak pandai berkomunikasi, memujuk isteri untuk merasai kenikmatan melakukan hubungan seks juga antara punca masalah ini berlaku," katanya.


Beliau juga berkata, bagi mencegah masalah mati putik, setiap pasangan perlu memperbetulkan niat mereka terhadap hubungan seks dengan menganggap ia sebagai ibadah, meningkatkan komunikasi dan toleransi, mengubah cara hidup yang lebih mesra keluarga dan menzahirkan kasih sayang antara suami isteri.


"Bagi mereka yang mengalami masalah ini, jangan segan atau malu untuk mendapatkan rawatan atau nasihat daripada doktor di mana-mana Klinik Kesihatan, Klinik Kesejahteraan Wanita dan Klinik Rawatan Keluarga.


"Masalah mati putik juga mampu dirawat dan dicegah dari awal sebelum ianya memudaratkan diri dan pasangan masing-masing. Kongsi masalah anda kerana anda juga layak untuk dapatkan hidup yang lebih bermakna serta keluarga yang bahagia," katanya. -CARI


Sumber: Berita Harian
Reply

Use magic Report

Post time 15-4-2022 03:53 PM | Show all posts
dah lama rupanya thread ni dah dibuka
Reply

Use magic Report

 Author| Post time 15-4-2022 04:00 PM | Show all posts
totokreturn. replied at 15-4-2022 03:53 PM
dah lama rupanya thread ni dah dibuka

ya, belum ada awareness di kalangan wanita berbanding mati pucuk...
Reply

Use magic Report

Post time 1-5-2022 02:11 AM | Show all posts
mati putik ni apa benda nya ipan sy tak faham
Reply

Use magic Report

 Author| Post time 1-5-2022 03:05 PM | Show all posts
ipes2 replied at 1-5-2022 02:11 AM
mati putik ni apa benda nya ipan sy tak faham

sama mcm mati pucuk ipes, tapi utk wanita

Reply

Use magic Report

Post time 2-5-2022 01:44 AM | Show all posts
ifanonline replied at 1-5-2022 03:05 PM
sama mcm mati pucuk ipes, tapi utk wanita

oh gitu
dah gugel lepas tanya tapi takde la clear sgt jawapan nya
tak best ah mati putik raya2 gini
selamat hari raya ifan
(dlm loghat kelantan, putik tu tak masak; woh nyo ni putik = buah kelapa ini muda / belum matang)
Reply

Use magic Report

Post time 5-5-2022 02:23 AM From the mobile phone | Show all posts
Nizam_76 replied at 10-12-2021 11:18 AM
Masalahnya Bellaa,  wife x rasa dia ada masalah tu dan xder usaha nk berubat...I boleh ja nk bawa  ...

Memang masalah bro...nasib badan la
Reply

Use magic Report

12Next
Return to list New
You have to log in before you can reply Login | Register

Points Rules

 

Category: Kesihatan

Forum Hot Topic



Mobile|Archiver|Mobile*default|CARI Infonet

20-5-2022 09:59 AM GMT+8 , Processed in 0.106028 second(s), 22 queries .

Powered by Discuz! X3.4

Copyright © 2001-2021, Tencent Cloud.

Quick Reply To Top Return to the list