CARI Infonet

 Forgot password?
 Register

ADVERTISEMENT

Search
Carian Terbanyak:
View: 11428|Reply: 14

lagu untuk berpoco-poco...

[Copy link]
Post time 18-5-2009 11:57 PM | Show all posts |Read mode
assalamualaikum sume...

boleh suggest x lagu yang best utk berpoco-poco selain drpd lagu poco2 tu sendiri..
aku jumper satu je yg best...gerenti beres kru tu...
tolong ek
jemu dah  berpoco2 dgn lagu yg sama
tq..

mod kalu dah ader thread gini sori..
Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


Post time 20-5-2009 02:15 PM | Show all posts
ko bleh upload lagu poco2 tu x?
masa aku kursus dulu ada 2 3 lagu poco2..
lirik agak double meaning tapi aku suka la lagu tu..hahaha...
Reply

Use magic Report

Post time 20-5-2009 03:03 PM | Show all posts
poco2 tu apa ?
Reply

Use magic Report

Post time 20-5-2009 05:20 PM | Show all posts
lagu mila af
Reply

Use magic Report

 Author| Post time 20-5-2009 10:37 PM | Show all posts
Originally posted by lebai_WOLRD at 20-5-2009 15:03
poco2 tu apa ?


dier mcm gerakan aerobik tapi lebih santai n x berat sgt..
sume org,saiz bdn,tua muda boleh buat
isteri pm kiter suke ape poco2
Reply

Use magic Report

 Author| Post time 20-5-2009 10:41 PM | Show all posts
Originally posted by zawani88 at 20-5-2009 17:20
lagu mila af


lagu bila cinta ker...
thanks
lagi ader x ??
Reply

Use magic Report

Post time 20-5-2009 11:16 PM | Show all posts
Ade lagu rakyat asal Papua Indonesia, best untuk poco2. Tapi ni lagu buat tari Sajojo asal Papua Indonesia.

[youtube]qquERyjT5nE[/youtube]

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 26-5-2009 09:32 AM | Show all posts
Aku ahli Poco2....
Cikgu Poco2 aku ada mcm2 lagu.
Antaranya Lemon Tree, Senggol2an Cubitan2, Berdua lebih Baik, Angan & Sedar, Mercy,
Ya Maulai....mcm2 lagi
Enjoy Poco

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


Post time 26-5-2009 03:46 PM | Show all posts

Reply #8 juecy's post

ada lagu-lagu tertentu ke
nak buat lagu tarian poco-poco nih

ke nak kena masuk dgn step gak?

mcm mana nak decide?

lagu rancak - step rancak
lagu slow - step ala2 taichi?
Reply

Use magic Report

Post time 26-5-2009 04:47 PM | Show all posts
Poco-poco diminati golongan veteran
Oleh Siti Fatimah Mohamed Anwar
sitifatimahanwar@nstp.com.my


Tarian dari Sulawesi Utara digemari semua peringkat masyarakat

POCO-POCO yang kini menjadi kegilaan rakyat di negara ini membuktikan senaman tarian mendapat tempat di hati masyarakat. Tarian yang asalnya tarian tradisi masyarakat Yospan di daerah Papua dan Wayase di daerah Ambun, Indonesia, kini divariasikan menjadi tarian senaman menghiburkan.

Malah, tarian poco-poco atau maksud lainnya adalah tarian beramai-ramai ini menjadi wadah senaman yang dipertandingkan di kebanyakan agensi kerajaan dan swasta. Bukan saja golongan berusia malah murid tahun satu juga sudah ligat menggelek ala poco-poco.

Hakikatnya, nama poco-poco itu diilhamkan seniman dari Ternete berdarah Ambon iaitu Arie Sapulette, ia bermula apabila beliau menghadiri satu majlis keraian di sebuah daerah berdekatan kampungnya, pada majlis itu beliau melihat seorang gadis gempal menari sejenis tarian dengan bertenaga dan lincah.

Lantas secara tiba-tiba perkataan poco-poco yang membawa maksud gadis yang tubuhnya berisi dan lincah terbit dari mulutnya. Sejak itu, tarian yang ditarikan mengikut rentak gendang itu terus kekal dinamakan poco-poco sehingga ke hari ini.

Arie juga menjadi individu yang bertanggungjawab menggubah lagunya yang turut dinamakan poco-poco sejurus beliau berhijrah ke Jakarta pada 1995, lagu poco-poco popular di seluruh Indonesia dan dinyanyikan semula oleh penyanyi tersohor Yopie Latul.

Pensyarah Fakulti Seni Persembahan, Universiti Teknologi Mara (UiTM) Syed Mustapha Syed Yasin berkata, poco-poco bukan sekadar tarian biasa ia memiliki aura dan kekuatan tersendiri. Tarian yang berasal dari daerah kecil di Ambon di Sulawesi Utara, Indonesia, ini digemari semua peringkat masyarakat tanpa mengenal usia, tambahan pula gerakan tarian ini mudah dipelajari dan menghiburkan.

揗enariknya tarian ini mendapat sambutan menggalakkan malah, pertandingan tarian poco-poco juga diadakan dan menjadi sebahagian pendekatan gaya hidup sihat di agensi kerajaan serta mendapat tempat terutama ketika majlis keraian.

揋erakan asas poco-poco pada dasarnya mudah diikuti. Buat yang baru pertama kali mencubanya, walaupun badan tegak bagaikan tiang lampu, jangan khuatir kerana langkah tarian ini mudah diikuti. Dua langkah kecil ke kanan, kembali semula ke tempat, lalu langkah diundur satu atau dua langkah, seterusnya melangkah ke hadapan sambil berpusing.

揃egitulah seterusnya gerakan ini diulang-ulang, hingga si penari selesai memusingkan tubuh ke arah empat penjuru angin lalu kembali semula ke kedudukan asal,
Reply

Use magic Report

Post time 26-5-2009 10:31 PM | Show all posts
Lagu dangdut Inul tak boleh Poco-Poco ker?
Reply

Use magic Report

Post time 27-5-2009 06:40 AM | Show all posts
yang sesuai mgkin lagu mcm kat spa ala
Reply

Use magic Report

Post time 27-5-2009 10:13 AM | Show all posts
Poco-poco cetus fenomena tari

Oleh NOOR FAZRINA KAMAL


USIA dan status tidak menghalang para peserta untuk turut menarikan tarian poco-poco yang menghibur serta juga menyihatkan.

BARANGKALI pencipta lagu Poco-Poco, Arie Sapulette, tidak pernah terfikir lagu yang diciptanya untuk seorang gadis montel mencetus fenomena bukan saja di tanah airnya sendiri bahkan hampir seluruh nusantara termasuk Malaysia.

Seniman kelahiran Ambon, Indonesia itu, mendapat inspirasi menghasilkan lagu tersebut daripada seorang gadis gempal yang lincah menari di satu pesta. Dek kerana terlalu seronok melihat kelincahan gadis gempal tersebut menari hingga terkeluar perkataan poco-poco dari mulut Arie.

Sejak itu, tarian yang mengikut rentak gendang itu dinamakan poco-poco, perkataan yang dipercayai berasal daripada bahasa Manado.

Setelah Arie berpindah ke Jakarta tahun 1995, lagunya telah dinyanyikan oleh penyanyi terkenal di Indonesia, Yopie Latul dan bermula dari situ rentak tari poco-poco semakin popular di Indonesia hinggalah menular ke seluruh nusantara.

Begitupun, berdasarkan pencarian di beberapa laman sesawang di Internet, terdapat beberapa versi mengenai asal usul tarian tersebut, malah banyak daerah di Indonesia mendakwa tarian tersebut berasal dari daerah mereka.

Di Malaysia, kini tarian poco-poco dianggap sebagai satu medium senaman yang boleh dilakukan oleh semua lapisan masyarakat tanpa mengira peringkat usia mahupun status, daripada majlis korporat hinggalah ke sekolah dan padang-padang senaman.

Keseluruhan lagu itu juga membawa maksud tubuh yang sihat, badan yang tegap dan dilagukan dengan iringan tari yang mudah serta menghiburkan.

Gerak tariannya umpama senaman aerobik, membuatkan badan berpeluh dan berasa lebih sihat.

Jurulatih senaman bertauliah, Adila Idris berkata, tarian poco-poco di Malaysia pada asalnya popular di kalangan golongan VIP termasuk kerabat diraja.

"Sekitar tahun 2001 dulu, tarian poco-poco sering ditarikan untuk bersuka ria pada majlis-majlis kenamaan. Selain untuk tujuan riadah, ia juga adalah sebagai tanda silaturrahim antara wakil Indonesia dan Malaysia. Di samping itu juga untuk memperkenalkan kebudayaan Indonesia kepada Malaysia.

Sejak dari itu, tarian poco-poco mula diajar oleh jurulatih senaman di pusat kesihatan dan tarian poco-poco kini mula dipelajari oleh setiap golongan masyarakat tanpa mengira usia," jelas beliau ketika ditemui selepas sesi pengadilan Pertandingan Poco-Poco di Shah Alam, Selangor, baru-baru ini.

Pertandingan yang julung kali diadakan ini adalah anjuran Persatuan Usahawan Anggerik Mall Shah Alam. Ia bertujuan untuk menggalakkan orang ramai bersenam di samping bergembira.

Menurut Adila, kini tarian poco-poco semakin berkembang dan mempunyai lebih 70 gerakan kesemuanya.

Bahkan menarikan poco-poco juga tidak terlalu sukar malah boleh dikuasai dalam masa yang singkat terutama apabila diiringi muzik yang ceria.

"Poco-poco bukanlah sekadar tarian biasa. Ia menggabungkan langkah mudah yang boleh diikuti sesiapa sahaja tanpa perlu latihan.

"Dua langkah ke kanan, dua langkah ke kiri, satu langkah ke belakang, kemudian ke depan dan ke belakang Begitu seterusnya gerakan itu diulang-ulang.

"Memang menghiburkan apatah lagi jika dibuat beramai-ramai serentak dan secara berkumpulan," katanya.

Bermula daripada gerak asas ini ia berkembang kepada gerak lain seperti Sajojo, poco-poco dangdut, poco-poco reggae, poco-poco cha cha dan sebagainya.

Poco-poco juga boleh ditarikan dengan apa juga lagu yang berentak rancak seperti cha cha, rumba dan beguine, selain dangdut atau inang.

Selain lagu poco-poco, lagu-lagu lain yang biasa dipilih seperti Rindu Lukisan, Juwitaku Sayang dan beberapa lagi lagu nyanyian Tan Sri P. Ramlee.

"Peserta juga tidak perlu bakat untuk menari poco-poco yang penting mereka gembira, rasa ceria, segar dan sihat setelah menari," tambah juri ketiga Datin Mardiah Zin.

Mardiah mencadangkan, untuk berpeluh, lakukan senaman ini selama 20 minit, bagi yang mempunyai sakit sendi tidak perlu khuatir kerana pergerakan tarian senaman poco-poco tidak berisiko tinggi.

Kriteria pengadilan

Sementara itu, pakar senaman dan tarian, Teh Azizah Abdul Rahman berkata, antara kriteria yang menjadi keutamaan peserta pertandingan poco-poco ialah keharmonian gerak tari antara ahli dalam kumpulan.

"Setiap ahli mesti mengikut aturan gerak langkah yang sama pada setiap ahli kumpulan. Markah juga diberikan kepada kumpulan yang berjaya mencipta langkah kreatif dan menarik.

"Bagaimanapun, langkah asal poco-poco mesti ada dalam persembahan sebagai salah satu syarat wajib," jelasnya ketika ditemui di acara yang sama.

Teh yang juga selaku juri pertama berkata, kumpulan peserta mestilah mempunyai ahli minimum lapan dan maksimum 10 orang. Mereka akan dinilai dari aspek kreativiti langkah, keseragaman, pakaian dan persembahan secara keseluruhan.

"Markah bonus juga akan diberikan bergantung kepada keistimewaan atau kelainan yang ditampilkan oleh pasukan," jelas Teh.

Poco-poco menyatukan komuniti

Pada pertandingan ini, ramai peserta yang mengadunkan irama daripada gabungan lagu Hindustan, Thailand, Indonesia dan Malaysia. Masing-masing menggubah semula lagu mengikut kesesuaian rentak tarian mereka.

Pengerusi Persatuan Usahawan Anggerik Mall, Rahman Ismail berkata, penganjuran pertandingan poco-poco ini adalah sebagai satu langkah penyatuan rakyat dalam suasana yang menggembirakan dan menggalakkan kecergasan fizikal.

"Lima tahun dulu tidak semua tahu tentang poco-poco, tetapi kini ia bukan lagi tarian bermusim malah sebagai satu medium senaman yang menghiburkan lagi menyihatkan," tambahnya.

Sementara itu, kumpulan yang mengelar diri mereka Black Pearl telah dinobatkan sebagai juara mengalahkan 11 kumpulan lain yang layak ke peringkat akhir.

Naib juara pula dimenangi kumpulan Permata Biru dan ketiga, kumpulan pasangan suami isteri yang menamakan kumpulan mereka RMAF Couple," tambahnya.

Juara membawa pulang wang tunai berjumlah RM1,000, naib juara, RM500, ketiga, RM300 dan bagi tempat keempat hingga ke-10, RM100 setiap kumpulan.

"Penganjur juga telah mengambil keputusan untuk memberikan dua hadiah khas juri kepada kumpulan termuda, Child Star dan Anggerik Merah B," kata Rahman lagi.
Reply

Use magic Report

Post time 28-5-2009 06:06 PM | Show all posts

lagu mila af5-gila pun bole

lagu mila af5 tajuk gila
Reply

Use magic Report

Post time 29-5-2009 10:17 AM | Show all posts
terbaru kami belajar lagu kumpulan Hujan "pagi yg gelap kini sudah terang....." and Cek Mek Molek by MD Kilau

So Enjoy....gelak2 giler kami
Reply

Use magic Report

You have to log in before you can reply Login | Register

Points Rules

 

ADVERTISEMENT



 

ADVERTISEMENT


 



ADVERTISEMENT



ADVERTISEMENT


Mobile|Archiver|Mobile*default|CARI Infonet

4-10-2022 11:54 AM GMT+8 , Processed in 0.101885 second(s), 22 queries .

Powered by Discuz! X3.4

Copyright © 2001-2021, Tencent Cloud.

Quick Reply To Top Return to the list