CARI Infonet

 Forgot password?
 Register

ADVERTISEMENT

Search
Carian Terbanyak:
1234Next
Return to list New
View: 34378|Reply: 75

Istilah 'Keteguran'

[Copy link]
Post time 19-12-2008 09:43 AM | Show all posts |Read mode
Salam,

Saja nak kongsi, masa kecik2 dulu opah & makcik aku suka guna istilah kene 'keteguran' kalau main kat luar masa time2 nak Maghrib. Keteguran sebab kene tegur ngan makhluk ghaib.
Kalau keteguran tuh...badan rasa macam tak sihat, letih2 atau kekedang rasa sakit kepala, etc.

Org dulu2 ada cara nak ubat keteguran nih, depa panggil Balik Kunyit or Balik Bawang. Caranya guna bawang or kunyit yg dibelah dua, pastu ada la bacaan tertentu...depa bole detect kalau kene keteguran atau tak. Opah aku pandai buat...tapi tak pulak aku tanya apa yg dibaca

Pastu Opah aku kata ilmu tu boleh diberikan pada org2 tertentu je...yg dipilih oleh org yg pandai ilmu ni la....criteria2 nya tak pulak aku tanya detail. Opah dah lama meninggal.

Skang  yg aku tau, 2 org makcik aku  pandai buat balik kunyit nih, makcik2 & pakcik2 yg lain tak pulak pandai. may be depa dpt from arwah opah.


Korang ade pengalaman tak pasal 'keteguran' ni?

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


Post time 19-12-2008 09:49 AM | Show all posts
akibat 'keteguran' yg brupa jelmaan wajah2 yg mnyeramkan tu leh pensan kita dbuatnye kan klu lemah semangat tu...mau demam smigu
Reply

Use magic Report

 Author| Post time 19-12-2008 09:54 AM | Show all posts
aku pernah la rasa letih2 & sakit kepala ...masa kecik & opah ubat kan guna teknik Balik Bawang....bila buat Balik Bawang tuh...betul la aku kene tegur ( kata opah aku)....pastu dia buat la calit2 bawang kat kepala & bahagian2 badan yg lain....then buang bawang tuh...nak buang kesan kene tegur tuh...lepas buat tuh....aku beransur sihat dengan izin Allah la....

tapi aku musykil ngan Balik Bawang & Balik kunyit tuh...apa yg dibaca??
Reply

Use magic Report

Post time 19-12-2008 09:58 AM | Show all posts
dah lama tak dengar istilah keteguran nih. dolu2 ade sorang kawan aku dari limbang sarawak selalu sebut perkataan nih. kalo jumpe bende pelik jgn tegur sebarangan kalo tak takut nnti "keteguran"
Reply

Use magic Report

Post time 19-12-2008 10:11 AM | Show all posts
aku tau sangat klu dah keteguran....
klu megren... minum panadol dan tidur... pas terjaga mesti dah okay...
klu keteguran sakit tu laen sket.... walau dah minom panadol pun still saket...

biase kene jmpe org tua2 gak arr.... mnta tolong ubat...
klu laling balik kampung msti keteguran...
arwah nenek n atok yang tegur katanye............
Reply

Use magic Report

Post time 19-12-2008 10:17 AM | Show all posts
kat kg aku ramai ada org tua2 yg pandai jampi bila tetegur ne..
kadang2 memang betul..
nak kalu budak2 kecik yg suka nangis time magrib..
depa ne guna kunyit yang di belah 2
letak atas belakang tapak tangan pusing2 kan sambil mulut membaca sesuatau ( aku x tau le baca ape )
pas tu jatuh kan kunyiit tu tgk sama ada sama2 terbalik atau salah satu yg terbalik
pas tu dgn kunyit tu nanati sapu le kat badan
tu le yg aku tau
kalu kg aku ckp jampi 'tetemas'
Reply

Use magic Report

Post time 19-12-2008 10:22 AM | Show all posts
nenek aku selalu gak wat balik kunyit tu klu aku adik beradik demam..
atau sapa2x yg dtg berubat la klu anak2x dorg nangis mlm ke apa ker..
klu betul kena keteguran, dia calit2x gak la kunyit tu tp sebelum tu
dia sapu kapur sireh sket kt kunyit tu..pastu dia akan calit kt sendi2x
kitorg tp apa yg dibaca oleh nenek aku tu takde aku tau pun tp ayat2 atau surah2x Al-Quran la gamaknyer..
Reply

Use magic Report

Post time 19-12-2008 10:25 AM | Show all posts
mmg ada kebenarannya 'keteguran' ni...even myself dulu pernah demam xmo sembuh!!dh 2 klinik p, ubat dh abis telan, xmo sembuh gak..at last my mum kata may be keteguran..so dia pun tlg jampi, sok trus ok jer....
Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


Post time 19-12-2008 10:31 AM | Show all posts
aku bab jampi ni tolak tepi la guna setan   ..tapi klo guna ayat al-Quran ok
Reply

Use magic Report

Post time 19-12-2008 10:42 AM | Show all posts
anak kq (yg babylah) selalu jugak keteguran.. menangis jer... wat cara kampung jer... pakcikkq wat air tawar bagi mandi jer.... alhamdulillah ok...

bergantung ngan semanagt jugak kot nih... kengkadang yg lemah semangat nih senang kena keteguran.. yg degil ermmmm...
Reply

Use magic Report

 Author| Post time 19-12-2008 11:05 AM | Show all posts
yg balik2 kunyit & bawang tuh...camana hukum dari segi syarak?

pastu siap boleh turunkan plak tu...pada yg yg dipilih
Reply

Use magic Report

Post time 19-12-2008 11:53 AM | Show all posts
keteguran nie apa sbnrnya

kene tegur ke sergah ke mcmana
Reply

Use magic Report

Post time 19-12-2008 12:10 PM | Show all posts

Reply #12 sosimple's post

lain kawasan lain takrifannye
Reply

Use magic Report

Post time 19-12-2008 12:11 PM | Show all posts

Reply #12 sosimple's post

Orang yang nampak hantu dan dia tegur hantu tu, siap tanya kat kawan, "wei! aku nampak hantu, korang nampak tak?!"
Reply

Use magic Report

Post time 19-12-2008 02:42 PM | Show all posts
owh... da faham skrg... mcm kene sampok ke
Reply

Use magic Report

Post time 19-12-2008 02:49 PM | Show all posts
Istilah "KETEGURAN" di gunakan oleh orang2 di sebelah Borneo (Sabah, Sarawak & Brunei).. untuk orang brunei, di panggil kataguran.. kalau sebelah Semenanjung guna perkataan disampok..


Contohnya kes kejadian, selalunya berlaku waktu tengahari dan waktu hujan gerimis (hujan barai2 - bhs brunei , kalau Semenanjung barai tu dah lain jadinye ) pastu selalu berlaku berdekatan dengan kawasan perkuburan..

P/S : Petua orang Brunei, kalau watu tenghari hujan gerimis (hujan panas), seeloknya pakai payang lepas tu diselitkan daun kodok2 di tepi telinga.. ni petua orang tua2 tau, jangan cakap aku plak yang memandai..
Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


Post time 19-12-2008 02:51 PM | Show all posts

Reply #4 obelisk's post

Orang Limbang berbangsa Brunei/Kadayan..   bukan sebut keteguran tapi KATAGURAN..   buang urup E, bahasa brunei x guna hurup E..
Reply

Use magic Report

Post time 19-12-2008 02:51 PM | Show all posts
payang tu ape barang lak pb???
Reply

Use magic Report

Post time 19-12-2008 03:14 PM | Show all posts

Reply #18 LaLing69's post

Payung la laling..   typo berjaya dikesan..
Reply

Use magic Report

Post time 19-12-2008 03:41 PM | Show all posts

Reply #17 princebrunei's post

hehe ye ke...ntah la...maybe kawan aku tu dah belajar sebut perkataan ade "E"
Reply

Use magic Report

You have to log in before you can reply Login | Register

Points Rules

 

ADVERTISEMENT



 

ADVERTISEMENT


 



ADVERTISEMENT



ADVERTISEMENT


Mobile|Archiver|Mobile*default|CARI Infonet

28-9-2022 05:41 AM GMT+8 , Processed in 0.086120 second(s), 22 queries .

Powered by Discuz! X3.4

Copyright © 2001-2021, Tencent Cloud.

Quick Reply To Top Return to the list