CARI Infonet

 Forgot password?
 Register

ADVERTISEMENT

View: 1104|Reply: 14

bila nak ban SILAT pulok?

 Close [Copy link]
Post time 23-11-2008 01:58 AM | Show all posts |Read mode
kalau yoga dikatakan ada unsur hinduism. macamana pulok dengan SILAT? ada jugak unsur khurafat jampi serapah bagai

apa kata survey?

Unsur kebatinan dalam silat merupakan satu elemen penting yang tidak dapat dinafikan sumbangannya kepada kesinambungan dunia persilatan dalam alam Melayu. Di Malaysia terdapat banyak aliran kebatinan, samada aliran itu semata-mata mengamalkan kebatinan atau unsur tersebut digarap dengan kaedah fizikal seperti buah dan langkah.
Perkembangan dan pengembangan dunia kebatinan nampaknya semakin pesat dizaman serba canggih dan berteknologi tinggi ini, situasi ini adalah diluar jangkaan. Terdapat beberapa cara atau kaedah kebatinan atau kerohanian dalam dunia persilatan yang kebiasaannya menjadi amalan:
    1. Sebutan jampi, serapah atau zikir tertentu
    2. Amalan bertapa, patigeni atau mandi yang tertentu
    3. Pergerakan buah, langkah, bunga yang dipanggil gerak jurus

http://senisilat.net/panduan.htm

[ Last edited by  komPANGG!!! at 23-11-2008 02:19 AM ]
Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


Post time 23-11-2008 02:00 AM | Show all posts
Originally posted by komPANGG!!! at 23-11-2008 01:58 AM
kalau yoga dikatakan ada unsur hinduism. macamana pulok dengan SILAT? ada jugak unsur khurafat jampi serapah bagai

apa kata survey?


Kalungan bunga kat Tugu?
Reply

Use magic Report

Post time 23-11-2008 02:02 AM | Show all posts
Tapi silat tu dah jadi budaya melayu. Siapa yang taknak amalkan silat pasal haram, maka telah murtad melayu jika berdasarkan perlembagaan dan tidak layak mendapat keistimewaan melayu.
Reply

Use magic Report

Post time 23-11-2008 02:03 AM | Show all posts
silat bukan yoga..
Reply

Use magic Report

Post time 23-11-2008 02:04 AM | Show all posts
Originally posted by Eokboy at 23-11-2008 02:02 AM
Tapi silat tu dah jadi budaya melayu. Siapa yang taknak amalkan silat pasal haram, maka telah murtad melayu jika berdasarkan perlembagaan dan tidak layak mendapat keistimewaan melayu.


Kalau jawa tak makan tempe? Murtad jugak tak?
Reply

Use magic Report

Post time 23-11-2008 02:05 AM | Show all posts
Kalau Silat Diharamkan pasal ade unsur khurafat...

Ketuanan meLAYU Tercabar lagi la...
Reply

Use magic Report

 Author| Post time 23-11-2008 02:23 AM | Show all posts
how about taichi, chikong, ballet, kuda kepang, aerobic, wwe wrestling?
Reply

Use magic Report

Post time 23-11-2008 02:37 AM | Show all posts
Originally posted by komPANGG!!! at 23-11-2008 02:23 AM
how about taichi, chikong, ballet, kuda kepang, aerobic, wwe wrestling?


BAN ALL!
Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


Post time 23-11-2008 02:39 AM | Show all posts
Originally posted by komPANGG!!! at 23-11-2008 02:23
how about taichi, chikong, ballet, kuda kepang, aerobic, wwe wrestling?

kuda kepang aku tak tau laa.... tapi mak yong dah kena haram kat klate.... member bagitau, mmg ada unsur mistik dlm mak yong......
Reply

Use magic Report

Post time 23-11-2008 02:55 AM | Show all posts
ban skali kereta, moto.. itu sume amalan org kafir tu

org isle naik unta ngan kuda jek
Reply

Use magic Report

Post time 23-11-2008 03:00 AM | Show all posts
Haramkan komputer dan internet! Ciptaan kapir untuk menyes
Reply

Use magic Report

Post time 23-11-2008 03:06 AM | Show all posts
lepas ni klu ada org nak pukul guna jek senjata mukmin.. doa.. pastu tawakal..
Reply

Use magic Report

Post time 23-11-2008 03:08 AM | Show all posts
Originally posted by BateriKOng at 23-11-2008 03:06
lepas ni klu ada org nak pukul guna jek senjata mukmin.. doa.. pastu tawakal..

err.......... ingat nak takbirr...... tapi non-muslim haram bertakbirr tak?
Reply

Use magic Report

Post time 23-11-2008 03:35 AM | Show all posts

Reply #9 Acong's post

ni antara sebab aku benci pas, haramkan kesenian ank bangsa sendiri
Reply

Use magic Report

Post time 23-11-2008 05:41 AM | Show all posts
Reply

Use magic Report

You have to log in before you can reply Login | Register

Points Rules

 

ADVERTISEMENT



 

ADVERTISEMENT


 



ADVERTISEMENT



ADVERTISEMENT


Mobile|Archiver|Mobile*default|CARI Infonet

31-1-2023 08:07 AM GMT+8 , Processed in 0.389886 second(s), 37 queries .

Powered by Discuz! X3.4

Copyright © 2001-2021, Tencent Cloud.

Quick Reply To Top Return to the list