CARI Infonet

 Forgot password?
 Register

ADVERTISEMENT

View: 13252|Reply: 17

Mencari Pokok Dedap

[Copy link]
Post time 6-3-2007 06:21 PM | Show all posts |Read mode
Assalamualiakum semua

Mok Nik ingin meminta bantuan dari rakan rakan untuk mencari pokok dedap. Mok Nik hendak batangnya sahaja, agak2 sebesar betis dan sepanjang sehasta. Jika di tempat anda ada pokok ini, sila pm mok nik dan habuan akan diberi.

Didahului dgn ucapan terimakasih.
Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


Post time 7-3-2007 09:00 AM | Show all posts

Reply #1 mok_nik's post

nak meracun saper mok nik....hehehe..lawak je la..

Erythrina crystagalli

Pengenalan

Famili: Leguminosae

Nama Melayu: Dedap, Dadap

Nama Lain: Coral tree
     

Penerangan

Tumbuhan ini mempunyai duri pada batang dan dahannya. Ia juga mempunyai bunga bewarna merah hati. Daun tumbuhan ini tersusun secara bertiga.

Keracunan

Bahagian Beracun: Biji, akar, batang dan daun

Bahan Aktif:   Erysonine, erysotrine
                 
Eysotrine

Bahan Lain: Erythratidine, a-Erythroidine, b-Erythroidine                     

Kesan Keracunan

Tumbuhan ini memberi kesan toksik kepada sistem saraf pada otot Ia juga menyebabkan rasa mengantuk, merencat sistem pernafasan dan merendahkan tekanan darah.

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 7-3-2007 09:01 AM | Show all posts
kena balik tanya mak ni...
dh tgk gambar, tp x cam la pokok ni lagu mana...
Reply

Use magic Report

Post time 7-3-2007 09:24 AM | Show all posts
moknik,

nanti juju tanya mak juju- rasa kat kg ada ....kat hutan belakang rumah
Reply

Use magic Report

Post time 7-3-2007 12:32 PM | Show all posts
Originally posted by Mas916 at 7-3-2007 09:00 AM
nak meracun saper mok nik....hehehe..lawak je la..

Erythrina crystagalli

Pengenalan

Famili: Leguminosae

Nama Melayu: Dedap, Dadap

Nama Lain: Coral tree
     

Penerangan

T ...


Takut juga dengan bunga dedap ni yer.  Ingat tak peribahasa orang kita "Jangan jadi seperti bunga dedap, cantik tapi tidak berbau".  Tapi rupanya bukan saja tidak berbau beracun pulakan.
Reply

Use magic Report

 Author| Post time 7-3-2007 09:37 PM | Show all posts
Originally posted by Mas916 at 7-3-2007 09:00 AM
nak meracun saper mok nik....hehehe..lawak je la..

  


bukan nak meracun lahh .. ada kegunaan lain
kat tempat mok nik dulu ada , tetapi sejak jalan dilebarkan, pokok tuh semua kena tebang.dah cari merata tempat tapi tal jumpa
Reply

Use magic Report

 Author| Post time 7-3-2007 09:38 PM | Show all posts
Originally posted by Mas916 at 7-3-2007 09:01 AM
kena balik tanya mak ni...
dh tgk gambar, tp x cam la pokok ni lagu mana...

pokok dia爏ekali爐engok
Reply

Use magic Report

 Author| Post time 7-3-2007 09:39 PM | Show all posts
Originally posted by Juju at 7-3-2007 09:24 AM
moknik,

nanti juju tanya mak juju- rasa kat kg ada ....kat hutan belakang rumah


harap2 ada ler Juju , kalau ada pm mok nik iya
Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


 Author| Post time 7-3-2007 09:41 PM | Show all posts
Originally posted by haniman at 7-3-2007 12:32 PM


Takut juga dengan bunga dedap ni yer.牋Ingat tak peribahasa orang kita "Jangan jadi seperti bunga dedap, cantik tapi tidak berbau".牋Tapi rupanya bukan saja tidak berbau beracun pu ...


mok nik juga teringat kat kerja mok nik dulu, ada pompuan yg cantik , ramai staf lelaki panggil dia bunga dedap ... masa tuh tak faham ler kenapa depa dok gelar bunga dedap..last2 tahu ler sebabnya ....
Reply

Use magic Report

Post time 9-3-2007 12:37 PM | Show all posts
Reply

Use magic Report

Post time 9-3-2007 12:39 PM | Show all posts
Bunga dedap  maknanya adalah Orang yang cantik tetapi tidak berbudi bahasa.  
Reply

Use magic Report

Post time 9-3-2007 01:29 PM | Show all posts





Mok nik, ni bunga dedap yang kak iman snap dekat hotel di mersing.  Pokoknya kecik2 sahaja.  Rasanya di KL ni ada nampak.

[ Last edited by  haniman at 9-3-2007 01:31 PM ]

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

 Author| Post time 9-3-2007 03:03 PM | Show all posts

Reply #12 haniman's post

mok nik nak batang dia aje, bunga tak hendak.
ni kat hotel mana ni mersing nie kak iman?
Reply

Use magic Report

Post time 9-3-2007 06:01 PM | Show all posts
Originally posted by mok_nik at 9-3-2007 03:03 PM
mok nik nak batang dia aje, bunga tak hendak.
ni kat hotel mana ni mersing nie kak iman?


Tapi kak iman rasa di KL pernah tengok rasanya.  Mersing jauh sangat Mok Nik.  Dekan hotel Sri Malaysia.
Reply

Use magic Report

 Author| Post time 9-3-2007 06:22 PM | Show all posts
Originally posted by haniman at 9-3-2007 06:01 PM


Tapi kak iman rasa di KL pernah tengok rasanya.牋Mersing jauh sangat Mok Nik.牋Dekan hotel Sri Malaysia.


KL kat jalan apa pokok tu kak iman :hmm:
Reply

Use magic Report

Post time 10-3-2007 09:01 PM | Show all posts
Originally posted by mok_nik at 9-3-2007 06:22 PM


KL kat jalan apa pokok tu kak iman :hmm:


Nok kena ingatlah kat mana.
Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


 Author| Post time 10-3-2007 11:18 PM | Show all posts
Originally posted by haniman at 10-3-2007 09:01 PM


Nok kena ingatlah kat mana.


hehehe menyusahkan kak iman lak jadinya nak kena ingat
Reply

Use magic Report

Post time 28-3-2007 12:35 PM | Show all posts
Mok nik....kat sekolah ifa banyak pokok nie...
Reply

Use magic Report

You have to log in before you can reply Login | Register

Points Rules

 

ADVERTISEMENT



 

ADVERTISEMENT


 



ADVERTISEMENT



ADVERTISEMENT


Mobile|Archiver|Mobile*default|CARI Infonet

9-12-2022 03:46 AM GMT+8 , Processed in 2.199896 second(s), 41 queries .

Powered by Discuz! X3.4

Copyright © 2001-2021, Tencent Cloud.

Quick Reply To Top Return to the list