CARI Infonet

 Forgot password?
 Register

ADVERTISEMENT

Search
Carian Terbanyak:
View: 2747|Reply: 19

Keluarga Fugate Berkulit Biru

  [Copy link]
Post time 31-7-2021 11:59 PM From the mobile phone | Show all posts |Read mode
Ceduk drpd mysteriesunsolved.com
Selama hampir dua abad, "orang berkulit biru dari keluarga Fugate" tinggal di kawasan Troublesome Creek dan Ball Creek di perbukitan Kentucky timur. Mereka akhirnya menyerahkan ciri unik mereka dari generasi ke generasi, yang sebahagian besarnya terpencil dari dunia luar. Mereka dikenali sebagai "Orang Biru Kentucky."

Terdapat dua kisah selari mengenai lelaki berkulit biru pertama dalam keluarga Kentucky itu. Namun, kedua-duanya menuntut nama yang sama,"Martin Fugate"menjadi orang berkulit biru pertama dan bahawa dia adalah lelaki kelahiran Perancis yang menjadi yatim piatu ketika kecil dan kemudian menetap keluarganya dekat Hazard, Kentucky, di Amerika Syarikat.

Kisah ini menceritakan bahawa Martin Fugate hidup pada awal abad kesembilan belas yang mengahwini Elizabeth Smith, seorang wanita dari klan berdekatan dengan siapa Fugates berkahwin. Dia dikatakan pucat dan putih seperti laurel gunung yang mekar setiap musim bunga di sekitar lubang anak sungai dan dia juga pembawa penyakit genetik kulit biru ini. Martin dan Elizabeth mendirikan rumah tangga di tebing Troublesome dan memulakan keluarga mereka. Dari tujuh anak mereka, empat dilaporkan berwarna biru.

Kemudian, Fugates berkahwin dengan Fugates yang lain. Kadang kala mereka berkahwin dengan sepupu pertama dan orang yang tinggal berdekatan dengan mereka. Puak itu terus bertambah banyak. Akibatnya, banyak keturunan Fugate dilahirkan dengan kelainan genetik kulit biru ini dan terus tinggal di kawasan sekitar Troublesome Creek dan Ball Creek hingga abad ke-20.

This post contains more resources

You have to Login for download or view attachment(s). No Account? Register

x
Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


 Author| Post time 1-8-2021 12:10 AM From the mobile phone | Show all posts
Edited by mylia at 1-8-2021 08:03 AM

Selain drpd penyakit genetik, keracunan logam juga boleh menyebabkan kulit berwarna biru.
Paul Karason (pic).

This post contains more resources

You have to Login for download or view attachment(s). No Account? Register

x
Reply

Use magic Report

Post time 1-8-2021 12:20 AM From the mobile phone | Show all posts
Mcm sweet potato
Reply

Use magic Report

 Author| Post time 1-8-2021 12:27 AM From the mobile phone | Show all posts
lilac85 replied at 1-8-2021 12:20 AM
Mcm sweet potato

Paul karason tu kata dia mcm Papa Smurf hihu
Reply

Use magic Report

Post time 1-8-2021 12:50 AM From the mobile phone | Show all posts
Kiranya kebanyakan kena kawin ngan clan dia je lah ek
Reply

Use magic Report

Post time 1-8-2021 02:00 AM From the mobile phone | Show all posts
dah mcm mystique pulak
Reply

Use magic Report

 Author| Post time 1-8-2021 07:41 AM From the mobile phone | Show all posts
farhanah_fnd replied at 1-8-2021 12:50 AM
Kiranya kebanyakan kena kawin ngan clan dia je lah ek

Itu yg kekal biru keturunan dia..
Reply

Use magic Report

Post time 1-8-2021 08:02 AM From the mobile phone | Show all posts
mylia replied at 1-8-2021 12:10 AM
Selain drpd penyakit genetik, keracunan logam juga bolrh menyebabkan kulit berwarna biru.
Paul Kar ...

Yelah macam warna Japanese Sweet Potato. Baju pun dah nak sama warna.
Anyway thanks for the info.
Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


 Author| Post time 1-8-2021 08:02 AM From the mobile phone | Show all posts
acikbrown replied at 1-8-2021 08:02 AM
Yelah macam warna Japanese Sweet Potato. Baju pun dah nak sama warna.
Anyway thanks for the info.

Sama-sama..
Reply

Use magic Report

Post time 1-8-2021 08:50 AM From the mobile phone | Show all posts
Masih ada lagi ke keturunan "biru" diorg ni?
Reply

Use magic Report

Post time 1-8-2021 09:59 AM From the mobile phone | Show all posts
Wow, baru tau pasal ni. Tq TT.
Reply

Use magic Report

 Author| Post time 1-8-2021 12:08 PM From the mobile phone | Show all posts
Lolalala replied at 1-8-2021 08:50 AM
Masih ada lagi ke keturunan "biru" diorg ni?

Benjamin Stacy, born in 1975, is the last known descendant of the Fugates to have been born exhibiting the characteristic blue color of the disorder, though he quickly lost his blue skin tone, exhibiting only blue tinges on his lips and fingertips if he was cold, or agitated.

Wikipedia kata Benjamin Stacy ni keturunan last.

Reply

Use magic Report

 Author| Post time 1-8-2021 12:10 PM From the mobile phone | Show all posts
Daily mail kata,
Benjamin Stacy lahir biru2 juga. Tapi, bila dah besar xbiru.

This post contains more resources

You have to Login for download or view attachment(s). No Account? Register

x
Reply

Use magic Report

Post time 1-8-2021 04:00 PM From the mobile phone | Show all posts
Kawin sama2 biru, lahir anak kaler biru juga
Reply

Use magic Report

Post time 1-8-2021 04:53 PM From the mobile phone | Show all posts
Mcm smurfs..
Reply

Use magic Report

 Author| Post time 1-8-2021 05:25 PM From the mobile phone | Show all posts
Edited by mylia at 1-8-2021 05:31 PM

Bila dorg dh tak kawen sesama sendiri, makin luntur kot kulit biru tu hihi..

Pic, tgn biru fugate

This post contains more resources

You have to Login for download or view attachment(s). No Account? Register

x
Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


Post time 1-8-2021 11:37 PM | Show all posts
macam avatar...
Reply

Use magic Report

 Author| Post time 2-8-2021 04:57 PM From the mobile phone | Show all posts
Ayda89 replied at 1-8-2021 11:37 PM
macam avatar...

Kan.. tak sangka kan..
Reply

Use magic Report

Post time 2-8-2021 11:27 PM From the mobile phone | Show all posts
mylia replied at 2-8-2021 04:57 PM
Kan.. tak sangka kan..

Unik sebenarnya. Tapi tak semua orang boleh terima benda2 macamni. Senang jadi mangsa bully
Reply

Use magic Report

 Author| Post time 2-8-2021 11:31 PM From the mobile phone | Show all posts
Ayda89 replied at 2-8-2021 11:27 PM
Unik sebenarnya. Tapi tak semua orang boleh terima benda2 macamni. Senang jadi mangsa bully

Ya kan. Kena ejek smurf, xpun avatar.. hihi
Reply

Use magic Report

You have to log in before you can reply Login | Register

Points Rules

 

ADVERTISEMENT



 

ADVERTISEMENT


 



ADVERTISEMENT



ADVERTISEMENT


Mobile|Archiver|Mobile*default|CARI Infonet

4-10-2022 11:17 AM GMT+8 , Processed in 0.090857 second(s), 22 queries .

Powered by Discuz! X3.4

Copyright © 2001-2021, Tencent Cloud.

Quick Reply To Top Return to the list