CARI Infonet

 Forgot password?
 Register
Search
Carian Terbanyak:
Author: sarah82

Meh kongsi kisah SAKA @ KETURUNAN disini

  [Copy link]
 Author| Post time 4-6-2021 09:46 AM From the mobile phone | Show all posts
adelea replied at 4-6-2021 09:41 AM
Pakcik aku x kayangan pon , tapi saka dia harimau putih ..



Ang kena faham..tak semestinya hidup kena kayangan saka dia baru kayangan.. Saka ni diambil beratus tahun oleh pengasas @ ketua keturunan tu.. Sebab tu penting kena selidik keturunan bila nak buat rawatan buang saka.
Reply

Use magic Report

Post time 4-6-2021 09:50 AM From the mobile phone | Show all posts
sarah82 replied at 4-6-2021 09:46 AM
Ang kena faham..tak semestinya hidup kena kayangan saka dia baru kayangan.. Saka ni diambil beratu ...

Tapi kan sarah saka rimah putih ni bukan ikut keturunan... Ni dari tok guru silat pas kat anak murid yg dia paling percaya ...boleh ke gitu
. ..aku sbnrnya x caya ... Huhuh
Reply

Use magic Report

 Author| Post time 4-6-2021 09:54 AM From the mobile phone | Show all posts
adelea replied at 4-6-2021 09:50 AM
Tapi kan sarah saka rimah putih ni bukan ikut keturunan... Ni dari tok guru silat pas kat anak mur ...

Mungkin rasi dgn pakcik ang....sbb kes aku pun.. Aku bukan keturunan arwah tok aku...
Reply

Use magic Report

Post time 4-6-2021 10:11 AM From the mobile phone | Show all posts
Suka pulak iols baca board ni
Reply

Use magic Report

Post time 4-6-2021 10:22 AM From the mobile phone | Show all posts
sarah82 replied at 4-6-2021 09:54 AM
Mungkin rasi dgn pakcik ang....sbb kes aku pun.. Aku bukan keturunan arwah tok aku...

Ohhh boleh ekkk ...
Ingatkan mesti keturunan
Reply

Use magic Report

 Author| Post time 4-6-2021 10:25 AM From the mobile phone | Show all posts
adelea replied at 4-6-2021 10:22 AM
Ohhh boleh ekkk ...
Ingatkan mesti keturunan

Utk kes aku.. Arwah tok aku ibu susuan mama aku.. Dan aku rapat giler dgn arwah.. Jadi aku rasa sbb tu aku dipilih.
Reply

Use magic Report

 Author| Post time 4-6-2021 10:26 AM From the mobile phone | Show all posts
milafida replied at 4-6-2021 10:11 AM
Suka pulak iols baca board ni

Sila2..bod ni dulu meriah...
Reply

Use magic Report

Post time 4-6-2021 10:35 AM | Show all posts
kongmalikong replied at 3-6-2021 06:40 AM
knp saka ni kena diwarisi eh. maksudnya dr org ni kena bg kt org ni.

Sebab tok moyang korang dah buat perjanjian. Ada yg sanggup ada yg tolak. Mak akak tolak so akak takde saka2 ni sume.
Reply

Use magic Report

Post time 4-6-2021 10:51 AM From the mobile phone | Show all posts
selain dari saka, boleh jadi juga chuols keturunan org yg teroka tanah asal. org dulu bukak tanah ada perjanjian dan jamuan pd makhluk yg dah sedia ada kat situ
Reply

Use magic Report

 Author| Post time 4-6-2021 11:09 AM From the mobile phone | Show all posts
ellejo replied at 4-6-2021 10:51 AM
selain dari saka, boleh jadi juga chuols keturunan org yg teroka tanah asal. org dulu bukak tanah ad ...

Yap.. Betul...
Reply

Use magic Report

Post time 4-6-2021 11:19 AM | Show all posts
ellejo replied at 4-6-2021 10:51 AM
selain dari saka, boleh jadi juga chuols keturunan org yg teroka tanah asal. org dulu bukak tanah ad ...

oohhhhhh i think ini yang referred to my husband la kot.. moyang dia teroka tanah melaka
Reply

Use magic Report

Post time 4-6-2021 12:33 PM From the mobile phone | Show all posts
Nak tanya uols kalau orang panas baran semacam ada saka ke. Iols ada uncle sebelah my mum asyik la nk bergaduh ngan orang. Dia saja betul. Dgn family pun problem. Wife dia masa muda asyik kena pelengkong dia sampai lembam. Dgn Mak I pun dia cari pasal.
Reply

Use magic Report

Post time 4-6-2021 12:38 PM From the mobile phone | Show all posts
Tapi yang I tau sebelah nenek sebelah my father l dulu ada I dgr cerita dari mak cik I klu dia nk mula  buat bendang dia akan masak pulut kucing ngan ayam then dia akan jamu. Esoknya bendang dia siap semua dasyat tak hehe. Tu la sampai dia bolih tinggal harta dia untuk anak cucu. Tapi kita org tak dak plk kena saka
Reply

Use magic Report

Post time 4-6-2021 12:42 PM From the mobile phone | Show all posts
milafida replied at 4-6-2021 12:38 PM
Tapi yang I tau sebelah nenek sebelah my father l dulu ada I dgr cerita dari mak cik I klu dia nk mu ...

Pulut kucing tu mana rupanya pidah? Ke typo.. Iols tgh seram baca semua cerita dlm ni..
Reply

Use magic Report

Post time 4-6-2021 12:57 PM From the mobile phone | Show all posts
Arwah moyang aku dlu tok bidan. Ada org bgtau dia bela saka. Ye la kot. Mlm2 klau ada org nk bersalin sorg2 je dia pegi umah org tu merentas hutan rimba. Xde sapa teman pun.
Reply

Use magic Report

Post time 4-6-2021 02:01 PM From the mobile phone | Show all posts
theotherfriend replied at 4-6-2021 12:42 PM
Pulut kucing tu mana rupanya pidah? Ke typo.. Iols tgh seram baca semua cerita dlm ni..

Sorry pulut kuning haha
Reply

Use magic Report

Post time 4-6-2021 02:14 PM From the mobile phone | Show all posts
Just nak cerita...teman serumah I lah...dia ckp mlm2 dia selalu didatangi makhluk mcm kucing la...kdg2 mcm puteri raja...pernah kami tgh sedap tido..dia ketuk sbb ckp ada perempuan masuk bilik kami...terkejut la masing2...mula2 masing2 mmg takuttttt dah tapi lama2 jadi sakit hati plak sbb kitorg x rasa gangguan nih pun pastu dia je asyik ganggu mandi malam2...basuh bilik air semua..serabut kami..aku plak mcm ye ke ada hantu...x pernah pun rasa seram dalam umah ni...so kami sepakat la bawak dia jumpa doktor... doktor panggil minta buat ujian air kencing...kitorg mcm blurr dah kenapa..mengandung ke...rupanya sbb doktor ckp anak mata dia lain...dan dapat result.... positif dadah hahahhhaha hawau btoi...doktor ckp nih semua dia punya hasil penangan dadahla ni..otak x fungsi...dia masuk wad...kitorg cabut lari cari umah sewa lain...hawau btoi
Reply

Use magic Report

Post time 4-6-2021 02:32 PM | Show all posts
tak tau la saka ke apa.. tp yelah pegi berubat mcm2 pendapat yg kita dengar
sudahnya berubat kt darussyifa, alhamdulillah arwah mak kembali sihat tak lama kemudian

ini kisah arwah mak aku la
lama dahh awal2 tahun 2000. tiba2 disubuh hari dia menari di tengah jalan depan rumah kt kg
dia baling segala jenis brg.. pinggan mangkuk tv abis punah.. pergi hospital doc cakap takde sakit
kenalan abah duk bagi mcm2 contact & org utk dtg ubatkan.. kita takde la menolak bila org dh nk dtg tlg cumanya ada la jgk yg entah apa2... tp tgk je laaa..
dan ramai yg dtg ubatkan tu cakap "dia takmo terima apa yg patut dia terima" "bila dia sihat, dia boleh ubatkan org sakit dll"
arwah mak masatu ada masa dia ok je..penyakit dia dtg tanpa kira waktu
kdg2 jgk kami layan je bila dia sakit cth mcm menyanyi bagai.. siap bukak set karaoke  lg layanlagu pramlee.. padahal arwah mak bkn jenis huha tak tentu pasal

tak lama tu bwk dia pegi darussyifa bangi. mereka takde cakap apa pun, cuma kata "kita manusia lemah semangat" tu jeeee

alhamdulillah tak lama dlm 2 bln gitu la, arwah mak kembali sihat.. dia bertanya jgk apa jd dgn  rumah.. brg byk pecah rosak.. adakala dia igt apa jd..

jd  bila jd gitu, takde la kami ni  nak pikir hal saka ke apa.. walaupun ada yg usik kata itu ini
rumah kami pernah je kena masuk perompak.. 5org lagi.. dlm thn 2006-2007 mcm tu
masa tu arwah mak tgh solat sunat.. org tetua kan suka bgn awal sebelum subuh solat sunat & baca Quran. dia ingat kucing selongkar tudung saji, yelah kekucing rumah kami mmg sejenis pandai bukak tudung saji.. ditolak  tolak sampai terbongkang tudung saji tu.. kerjasama kekucing hahhahaaa. jd arwah mak bgn nak pegi ke dapo. baru je nk masuk koner ke dapo, parang kt tengkuk.. gilaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa.. masatu abah meols takde kt rumah, pegi overthesea. abah meols ni mcm meols kaki jalan hihihiiii.. jd hanya ada adik. abg dh kawen &  tinggal kt kulai

perompak tu kejut adik yg tgh tdo. asalnya adik  melawan. siap dpt keluar rumah. tp dia masuk semula sebab takkan  nak tinggal mak dlm rumah. dan sebab masatu dh ada lg 2 ketul perompak tunggu luar rumah tgk line clear idakkkk. dlm rumah 3 org selongkar barang. luar rumah 2 org jaga line. masatu dh nk masuk subuh dlm 545am mcm tu

abis dorang selongkar rumah.sesambil tunggu arwah mak abis solat sunat, sempat perompak ni kembur gerobok laci kt dapo. abis suratkhabar lama dgn kain2 lap bertaburan.. bongok gila tp bagus lak tak kacau arwah mak solat

meols balik rumah tgk mmg abis bersepah dr dapo sampai ke ruang tamu. bilik lg la takyah cakap
yg kelakarnya, bekas brg kemas tu abis perompak tu hangkut. menangis la dorg bila bukak penuh dgn brooch. brg kemas mak tak simpan dlm tu. tp ada la jgk brg kemas yg mak pakai hari2 kena ambik. dan perompak2 tu dpt ditangkap tp dorang tak ngaku. padahal beg & kotak brg kemas berisi brooch tu ada kt rumah perompak tu. siap cakap tak tau camne brg tu ada kt situ

para perompak tu kenal keluarga kami. kenal rapat abah kami dan salah sorg tu sebaya dgn abg . dh kaki isap dadah..tula kerja dorg.. kena tangkap pun kwn abah yg polis tu ckp cuba kita pegi terjah rumah dorg.. sekali tudiaaa.. mmg benaran belaka

ehh mcm dh melalut pulak cerita aku. amppunnn hahahahaaa

maka kesimpulannya, takde kot saka2 ni

mmg arwah atok nenek dulu bela anjing kt rumah utk jaga kebun dan rumah
tu je la yg ada.. teringat kekecik dlu mmg meols suka hambat anjing balik rumah atau mandikan dorang dgn pancutan air dr kejauhan.. hehheee

keturunan? melayu laaaa
meols pure bugis dr dedua belah. aci gitu?
takde kaitan dgn cerita dan bkn utk rasa bangga
pelik dgn org yg bangga dgn keturunan ni.. bagus berbangga tp man man laaa.. jgn nk rasa kayangan sgt.. kita semua samaaa

sekian...
Reply

Use magic Report

 Author| Post time 4-6-2021 02:40 PM From the mobile phone | Show all posts
belacan_gurl replied at 4-6-2021 02:14 PM
Just nak cerita...teman serumah I lah...dia ckp mlm2 dia selalu didatangi makhluk mcm kucing la...kd ...

Naya sungguh... Muahahaha
Reply

Use magic Report

Post time 4-6-2021 02:43 PM From the mobile phone | Show all posts
sarah82 replied at 4-6-2021 02:40 PM
Naya sungguh... Muahahaha

Naya Sarah oii...kami siap baca yassin tiap penjuru tapi jadi pelik sbb kami x de dikacau pun
Reply

Use magic Report

You have to log in before you can reply Login | Register

Points Rules

 



Mobile|Archiver|Mobile*default|CARI Infonet

20-5-2022 07:58 AM GMT+8 , Processed in 0.088115 second(s), 19 queries .

Powered by Discuz! X3.4

Copyright © 2001-2021, Tencent Cloud.

Quick Reply To Top Return to the list