CARI Infonet

 Forgot password?
 Register
Search
Carian Terbanyak:
View: 3061|Reply: 11

Tanaman ini boleh bersihkan udara dalam rumah anda!

[Copy link]
Post time 5-2-2021 08:12 PM | Show all posts |Read mode
Tanaman ini boleh bersihkan udara dalam rumah anda!

“Nak beli air purifier untuk bersihkan udara dalam rumah tu mahal pulak, tanam pokok jelah…”

7 TANAMAN BERSIHKAN UDARA DALAM RUMAH
Jom kita lihat tanaman penapis udara yang bukan sahaja cantik, tetapi bertindak meningkatkan kualiti udara di sekeliling. Udara kotor yang mengandungi benzena, formaldehyde, ammonia dan sebagainya memberikan impak buruk kepada kesihatan.

Tapi perlu diketahui ada sesetengahnya BERTOKSIK! Bagi mama dan papa yang ingin menanamnya, pastikan ia diletakkan pada tempat yang jauh dari capaian si kecil. Misalnya tempat yang tinggi seperti di atas almari, meja atau kabinet dapur. Kebanyakan tumbuhan ini mudah dijaga walau pun anda memiliki jadual yang sangat padat!

1. SIRIH GADING



Tumbuhan yang turut dikenali dengan nama Devil’s Ivy ini sangat cantik ditanam dalam pasu kecil yang digantung. Ia menyerap formaldehyde dan toksin-toksin berbahaya lain.

2. ALOE VERA



Tumbuhan yang turut dikenali dengan nama lidah buaya ini mampu membunuh kimia berbahaya di udara seperti benzena dan formaldehyde. Elok ditanam dalam pasu kecil dan diletakkan pada sudut-sudut bilik.

3.PAKIS BOSTON



Spesies ini mampu membersihkan dan melembapkan udara. Sesuai diletakkan di dalam kamar tidur agar kulit tidak kering.

4. MONSTERA DELICIOSA




Monstera deliciosa mampu memperbaiki kualiti dengan mererap karbon dioksida dan menghasilkan oksigen pada waktu malam. Ia juga mampu menyerap formaldehyde dalam udara.

Sumber : Tips Hias Rumah/ Pa Ma

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

 Author| Post time 5-2-2021 08:13 PM | Show all posts
5. LIDAH MERTUA



Walau pun namanya agak unik, ia memberikan manfaat yang sangat baik dengan menyerap racun dalam udara. Ia mampu menyerap racun dan menyegarkan udara.

6. DRACAENA



Spesies dracaena (sanderiana dan marginata) menjadi penapis kepada udara yang bekuap. Bagi anda yang tidak berpeluang membuka tingkap dengan kerap, memiliki dracaena di dalam rumah boleh membantu menyegarkan udara dalam rumah.

7. SPIDER PLANT



Salah satu kelebihan spider plant ialah ia memiliki daya serap yang sangat tinggi terhadap racun-racun di udara. Dalam masa dua hari, tanaman ini mampu menyerap racun di udara sehingga 90%.
Reply

Use magic Report

Post time 5-2-2021 08:39 PM From the mobile phone | Show all posts
Baru beli anak spider plant. RM4 satu.
Reply

Use magic Report

Post time 5-2-2021 09:39 PM From the mobile phone | Show all posts
Aku beli pokok spider plant letak kat dapur satu.
monstera adansonii letak kt porch sebab takde pasu lagi.
Ingat nak letak dalam bilir air.
Bimbang si anak letak sabun dlm pasu
Kojol lak kang pokok
Reply

Use magic Report

Post time 5-2-2021 09:40 PM From the mobile phone | Show all posts
Sirih gading pun ada letak kat dapur.
Oksigen
Reply

Use magic Report

Post time 5-2-2021 10:25 PM From the mobile phone | Show all posts
tak kena, matahari blh hidup ke pokok ni?
Reply

Use magic Report

Post time 16-3-2021 07:12 PM From the mobile phone | Show all posts
Nice info..tq
Reply

Use magic Report

Post time 17-3-2021 04:21 PM From the mobile phone | Show all posts
Yaaa ke...bagusnya
Reply

Use magic Report

Post time 18-3-2021 02:14 AM | Show all posts
Menariks... thank you!
Reply

Use magic Report

Post time 13-8-2021 05:13 PM | Show all posts
info yang bagus..
Reply

Use magic Report

Post time 29-9-2021 03:32 PM | Show all posts
jazaa100 replied at 5-2-2021 10:25 PM
tak kena, matahari blh hidup ke pokok ni?

Boleh, ada yg tak perlu direct sunlight pun.
Cahaya lampu dlm rumah pun cukup.
Kalau indoor punya plant.
Reply

Use magic Report

Post time 29-9-2021 09:53 PM From the mobile phone | Show all posts
nellyberry replied at 29-9-2021 03:32 PM
Boleh, ada yg tak perlu direct sunlight pun.
Cahaya lampu dlm rumah pun cukup.
Kalau indoor puny ...

Ooo....terima kasih  nelly
Reply

Use magic Report

You have to log in before you can reply Login | Register

Points Rules

 



Mobile|Archiver|Mobile*default|CARI Infonet

21-5-2022 01:49 PM GMT+8 , Processed in 0.081528 second(s), 22 queries .

Powered by Discuz! X3.4

Copyright © 2001-2021, Tencent Cloud.

Quick Reply To Top Return to the list