CARI Infonet

 Forgot password?
 Register
Search
Carian Terbanyak:
Author: adm7

Pokok yang sesuai/menarik tanam kat Malaysia

[Copy link]
Post time 19-7-2020 03:53 PM From the mobile phone | Show all posts
adm7 replied at 19-7-2020 03:28 PM
Bunga raya dah macam2 jenis ada. Gardenia pun dah ada. Tapi semua kedekut nak berbunga

Tunjuk la bunga raya uols. Kedekut nak berbunga, uols gunting dia hahaha. Bunga raya ngan gardenia mak meols rajin baja, selalu bunga
Reply

Use magic Report

Post time 19-7-2020 03:54 PM From the mobile phone | Show all posts
adm7 replied at 19-7-2020 03:30 PM
Last week ada beli pokok ceri barbados lat shoppee. Nampak lawa pulak pokok dia.boleh makan ke?p ...

Ceri barbados camne ek rupa dia.
Reply

Use magic Report

Post time 19-7-2020 03:55 PM From the mobile phone | Show all posts
adm7 replied at 19-7-2020 03:35 PM
Ada plan gak nak tanam pokok ni. Tapi hari tu ada beli pokok ceri barbados. Nak tanam kat corner ...

Setau meol yg ni tak kacau. Yang kacau tu jenis bucida tu, habis la akar dia kuat. Tapi pokok bucida lawa, meols suka yg batik tu
Reply

Use magic Report

 Author| Post time 19-7-2020 04:56 PM From the mobile phone | Show all posts
Catpaw replied at 19-7-2020 03:53 PM
Tunjuk la bunga raya uols. Kedekut nak berbunga, uols gunting dia hahaha. Bunga raya ngan gardenia ...

Mak bagi baja apa?pokok bunga raya semua subur,banyak daun tapi jarang berbunga
Reply

Use magic Report

 Author| Post time 19-7-2020 04:59 PM From the mobile phone | Show all posts
Catpaw replied at 19-7-2020 03:54 PM
Ceri barbados camne ek rupa dia.


https://www.nurserykebunbandar.com/blogs/news/11-manfaat-buah-acerola-1

This post contains more resources

You have to Login for download or view attachment(s). No Account? Register

x

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 19-7-2020 05:11 PM From the mobile phone | Show all posts
adm7 replied at 19-7-2020 06:43 AM
Pokok kahwin/hybrid ke?selamat ke?aku mcm sceptical sgt dgn pokok hybrid/kahwin ni

Tak, mmg banyak jenis..hybrid pun ada, cuma yg hybrid ada 2 color dlm 1 bunga..cara  jaga masih sama.
Reply

Use magic Report

Post time 19-7-2020 05:12 PM From the mobile phone | Show all posts
adm7 replied at 19-7-2020 06:44 AM
Alamanda boleh tanam dlm pasu besar atau kna atas tanah?

Tanam pasu boleh, tanah pun boleh. Aku tanam dlm pasu, cepat besar byk kali kena tukar pasu, jenis akar banyak
Reply

Use magic Report

Post time 19-7-2020 05:14 PM From the mobile phone | Show all posts
Catpaw replied at 19-7-2020 07:00 AM
Ye, yg besar dan wangi tu. Rasanya akar dia tak kacau sampai bongkeh pagar. Sesuai tuk landskap

...

Jgn tanam yg kemboja bunga putih, pokoknya besar, boleh memanjat lagi Rumah atuk puluh tahun ada lagi. Yg bunga pink kecik pokoknya.
Reply

Use magic Report

Post time 19-7-2020 05:18 PM From the mobile phone | Show all posts
adm7 replied at 19-7-2020 07:28 AM
Bunga raya dah macam2 jenis ada. Gardenia pun dah ada. Tapi semua kedekut nak berbunga

Bunga raya aku tanam dalam pasu, letak bawah shades, baja 2 minggu skli (bunga+subur), air 2x sehari & selalu cantas, berbunga one after another. Tapi pokok ni susah nak jaga
Reply

Use magic Report

 Author| Post time 19-7-2020 05:50 PM From the mobile phone | Show all posts
nazzse replied at 19-7-2020 05:11 PM
Tak, mmg banyak jenis..hybrid pun ada, cuma yg hybrid ada 2 color dlm 1 bunga..cara  jaga masih sa ...


Tak maksud aku selamat dimakan ke buah2 dr pokok hybrid ni,
Reply

Use magic Report

Post time 19-7-2020 05:51 PM From the mobile phone | Show all posts
Catpaw replied at 19-7-2020 03:00 PM
Ye, yg besar dan wangi tu. Rasanya akar dia tak kacau sampai bongkeh pagar. Sesuai tuk landskap

...

Tak sesuai yg ni chuols. Jiran aiols tanam, takde la dekat sgt ngn umah aiols tp tiap hari daun n bunga dia gugur masuk laman aiols. Tp jiran tu pun bagus la selalu potong dahan ke belah aiols tu, tapi still daun n bunga dr dahan lain tetap masuk. Longkang depan mmg penuh dgn daun dia, jiran tu mmg tiap hari kene sapu laman sapu longkang
Reply

Use magic Report

 Author| Post time 19-7-2020 05:51 PM From the mobile phone | Show all posts
nazzse replied at 19-7-2020 05:14 PM
Jgn tanam yg kemboja bunga putih, pokoknya besar, boleh memanjat lagi Rumah atuk puluh tahun ada l ...

Baru tau. Terima kasih atas info. Pokok kemboja ni ada bau ke?
Reply

Use magic Report

 Author| Post time 19-7-2020 05:54 PM From the mobile phone | Show all posts
nazzse replied at 19-7-2020 05:12 PM
Tanam pasu boleh, tanah pun boleh. Aku tanam dlm pasu, cepat besar byk kali kena tukar pasu, jenis ...

Ok boleh masuk dlm list. Skrg ni senang nak beli pokok. Dari shoppee je. Sebelum ni gigih aku g sg buloh semata-mata nak beli pokok
Tapi pasu seramik kat sana memang murah betul
Reply

Use magic Report

Post time 19-7-2020 06:10 PM | Show all posts
nak senang pokok betik je. Tanam dua tiga pokok. Buah pun banyak.

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 19-7-2020 06:19 PM From the mobile phone | Show all posts
adm7 replied at 19-7-2020 09:54 AM
Ok boleh masuk dlm list. Skrg ni senang nak beli pokok. Dari shoppee je. Sebelum ni gigih aku g sg ...

Betul, sama lah. Harga pun murah. Aku dok kg sebelum ni, berkenan je pokok jiran mintak la sikit.. Dok sini tak dpt la buat gitu. Kadang2 bawak balik dari kampung..
Reply

Use magic Report

Post time 19-7-2020 06:20 PM From the mobile phone | Show all posts
adm7 replied at 19-7-2020 09:51 AM
Baru tau. Terima kasih atas info. Pokok kemboja ni ada bau ke?

Ada. Yg putih kuat sikit baunya & bunga tahan lama compare dgn yg merah. Sbb bau jgk pokok ni banyak tanam kat kubur..hihi
Reply

Use magic Report

Post time 19-7-2020 06:22 PM From the mobile phone | Show all posts
adm7 replied at 19-7-2020 09:50 AM
Tak maksud aku selamat dimakan ke buah2 dr pokok hybrid ni,

Ohh, u maksudkan mangga epal tu ke? Tu pokok mangga sebenarnya, paggil mana epal sbb buahnya bulat & isi rapuh mcm epal.. Sedap sangat..hahaha
Reply

Use magic Report

 Author| Post time 19-7-2020 06:59 PM From the mobile phone | Show all posts
nazzse replied at 19-7-2020 06:19 PM
Betul, sama lah. Harga pun murah. Aku dok kg sebelum ni, berkenan je pokok jiran mintak la sikit.. ...

Dulu puas ronda masuk satu satu kedai. Selalu tak jumpa pun pokok yg kita nak tu. Dpt penat je
Kat shopee byk pilihan. Dah byk pokok beli dr sn je
Reply

Use magic Report

 Author| Post time 19-7-2020 07:01 PM From the mobile phone | Show all posts
nazzse replied at 19-7-2020 06:22 PM
Ohh, u maksudkan mangga epal tu ke? Tu pokok mangga sebenarnya, paggil mana epal sbb buahnya bulat ...

Bukan pokok buah yg tanam tu ada yg jenis hybrid ke?sbb td tengok rambutan rendang. Ingat rendang tu refer to kecik. Selalu pokok2 kecik ni dr jenis hybrid/kahwin kan
Reply

Use magic Report

Post time 19-7-2020 08:05 PM From the mobile phone | Show all posts
Edited by Gomea at 19-7-2020 08:08 PM

Tanam pokok bogok


Pandan bukit


Kat rumah ni ada macam2 jenis pokok bunga. Sebab kat rumah ni ada yang gila dgn pokok bunga. Kalau bukak nursery pon untung gak ni.

*gambar dicilok dari google

This post contains more resources

You have to Login for download or view attachment(s). No Account? Register

x

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

You have to log in before you can reply Login | Register

Points Rules

 

Forum Hot Topic



Mobile|Archiver|Mobile*default|CARI Infonet

22-5-2022 04:03 PM GMT+8 , Processed in 0.082518 second(s), 21 queries .

Powered by Discuz! X3.4

Copyright © 2001-2021, Tencent Cloud.

Quick Reply To Top Return to the list