CARI Infonet

 Forgot password?
 Register

ADVERTISEMENT

Search
Carian Terbanyak:
View: 5505|Reply: 16

Fakta Menarik, Kepulauan Natuna: 'Bergeografikan Malaysia' Berdaulatkan Indonesi

[Copy link]
Post time 18-6-2019 09:56 AM | Show all posts |Read mode
  • Kepulauan Natuna merupakan gugusan kepulauan yang berselerakan ditengah-tengah Laut China Selatan yang memisahkan Semenanjung Malaysia dan Sabahserta Sarawak.

  • Ia terletak lebih kurang 450km di utara pulau Singapura dan pulauterbesar di dalam gugusan kepulauan Natuna adalah Pulau Serindit atau namalainnya, Pulau Bunguran.

  • Nama antarabangsa yang diiktiraf bagi Pulau Bunguran ialah ‘Natuna’. Walaupun dikatakan terpencil, Kepulauan Natuna terletak di kawasan laluan utamaperdagangan antara Asia Timur dan Asia Barat.Berpusatkan kota Ranai sebagai ibu negerinya, Kepulauan Natuna terdiridaripada 272 buah pulau yang terletak di barat laut Pulau Borneo. Mungkin terdapat sebahagian daripada kita yang bertanya; kenapakah kepulauan Natuna yang terletak di tengah-tengah Malaysia, bukan milik MALAYSIA? Sebab utama pada tahun 1963, Konfrontasi Malaysia-Indonesia yang berlaku pada tahun 1962-1966 berkemungkinan telah mengalih pandangan pemerintah Malaysia pada ketika itu yang lebih menumpukan untuk menamatkan konflik dengan Indonesia.



Penduduk

Sehingga tahun 2010, dianggarkan penduduk di Kabupaten (Regency) Natuna adalahsebanyak 69,003 orang, yang terdiri daripada 35,741 orang lelaki dan 33,262perempuan. Lebih kurang 85% penduduk di sana 85.27% adalah berketurunan Melayudan selainnya adalah berketurunan Jawa, Sumatera dan Cina.

Yang menariknya…Bahasa pertuturan utama adalah BahasaMelayu dielek negeri TERENGGANU dan ISLAM adalah agama utama penduduk diKabupaten Natuna.


sumber: mstar.com

This post contains more resources

You have to Login for download or view attachment(s). No Account? Register

x

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


Post time 18-6-2019 10:14 AM | Show all posts
china mesti geram nak makan pulau natuna
kalau china dpt lagi dahsyat dari singapore
Reply

Use magic Report

 Author| Post time 18-6-2019 10:23 AM | Show all posts
AbukRokok replied at 18-6-2019 10:14 AM
china mesti geram nak makan pulau natuna
kalau china dpt lagi dahsyat dari singapore

china dah bina pulau dikepulauan Paracel dkt laut cina selatan dipercayai untuk kegunaan pihak tentera.

china dapat pulau natuna ni pun habis la. Sebb claim laut china selatan depa punya.

indon lak nak tukar nama laut china selatan kepada Laut Natuna Utara.

singapore-malaysia gigit jari

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 18-6-2019 10:26 AM From the mobile phone | Show all posts
Indonesia pantas membesarkan jajahan.. Adakah kepimpinan malaysia ni lembut & tak strategik?
Kita mmg memilih utk mengeratkan tali silaturrahim persaudaraan tapi banyak yg mengambil kesempatan, meremehkan malaysia
Reply

Use magic Report

 Author| Post time 18-6-2019 10:40 AM | Show all posts
Beribear replied at 18-6-2019 10:26 AM
Indonesia pantas membesarkan jajahan.. Adakah kepimpinan malaysia ni lembut & tak strategik?
Kita  ...

budi bahasa budaya kita.....
Reply

Use magic Report

Post time 18-6-2019 01:32 PM From the mobile phone | Show all posts
Baru tahu... Dok tgh tgh kat situ..
Reply

Use magic Report

 Author| Post time 18-6-2019 02:40 PM | Show all posts
umbut replied at 18-6-2019 01:32 PM
Baru tahu... Dok tgh tgh kat situ..

kedudukan pualu tu sejajar dengan terenganu.
Reply

Use magic Report

Post time 18-6-2019 03:28 PM From the mobile phone | Show all posts
MFR_IN replied at 18-6-2019 10:23 AM
china dah bina pulau dikepulauan Paracel dkt laut cina selatan dipercayai untuk kegunaan pihak ten ...

kita pula nak tukar pada nama lama, selat champa
Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


Post time 18-6-2019 05:51 PM From the mobile phone | Show all posts
laa..selama ni igtkan pulau2 tu kepunyaan malaysia dah tak berpenghuni
Reply

Use magic Report

Post time 18-6-2019 07:07 PM From the mobile phone | Show all posts
Kepulauan ni antara syurga pemancing..
Reply

Use magic Report

Post time 19-6-2019 05:35 AM From the mobile phone | Show all posts
Kalau tgk geografi mmg jajahan malaysia
Reply

Use magic Report

Post time 19-6-2019 06:31 AM From the mobile phone | Show all posts
MFR_IN replied at 18-6-2019 10:23 AM
china dah bina pulau dikepulauan Paracel dkt laut cina selatan dipercayai untuk kegunaan pihak ten ...

Ini lama dulu daaaa indon dh claim
Reply

Use magic Report

Post time 19-6-2019 06:34 AM From the mobile phone | Show all posts
MFR_IN replied at 18-6-2019 10:40 AM
budi bahasa budaya kita.....

Budi bahasa budaya melayu dh makin jd ereb. Selamat hari jadi dh jd selamat hari lahir dh jd sannah halwa maskat. Ketupat rendang dh jd nasi mandi manda dn bamiyah bagai. Baju kuring baju melayu dh jd kurta jubah bagai
Reply

Use magic Report

Post time 16-10-2019 04:09 PM | Show all posts
indon kan kaki claim hahaha
Reply

Use magic Report

Post time 29-7-2021 05:07 PM | Show all posts
nice sharing
Reply

Use magic Report

Post time 4-8-2021 11:35 PM From the mobile phone | Show all posts
Tak banyak info Pulau Natuna yg ada di YouTube. Teringin nak tengok budaya masyarakat kat sana.
Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


Post time 6-8-2021 01:38 AM From the mobile phone | Show all posts
camna blh cakap ganu..teringin nk tgk org sana
Reply

Use magic Report

You have to log in before you can reply Login | Register

Points Rules

 

ADVERTISEMENT



 

ADVERTISEMENT


 



ADVERTISEMENT



ADVERTISEMENT


Mobile|Archiver|Mobile*default|CARI Infonet

3-10-2022 12:34 PM GMT+8 , Processed in 0.097635 second(s), 23 queries .

Powered by Discuz! X3.4

Copyright © 2001-2021, Tencent Cloud.

Quick Reply To Top Return to the list