CARI Infonet

 Forgot password?
 Register
Search
Carian Terbanyak:
Author: zek007

hadis - penilaian semula..

  [Copy link]
 Author| Post time 18-10-2017 10:03 PM | Show all posts
mbhcsf replied at 18-10-2017 09:55 PM
eh, kalau anda ada buku summarized version bukhari , sahih bukhari pun akan ade bab huraian maksud ...

so hadis boleh plak ko ambil secara literal?
ko yakin ke semua hadis tu literal?

jeng jeng jeng...
Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


 Author| Post time 18-10-2017 10:04 PM | Show all posts
zek007 replied at 18-10-2017 10:03 PM
so hadis boleh plak ko ambil secara literal?
ko yakin ke semua hadis tu literal?

oo dalam quran tak de rincian solat ye?

ok cuba terangkan menurut hadis plak bagaimana nak solat sambil berjalan dan sambil menaiki unta seperti yang tertera dalam quran?


Reply

Use magic Report

 Author| Post time 18-10-2017 10:11 PM | Show all posts
mbhcsf replied at 18-10-2017 09:55 PM
eh, kalau anda ada buku summarized version bukhari , sahih bukhari pun akan ade bab huraian maksud ...

AL BAQARA 239


And if you fear [an enemy, then pray] on foot or riding. But when you are secure, then remember Allah [in prayer], as He has taught you that which you did not [previously] know.

Jika kamu dalam keadaan takut (bahaya), maka shalatlah sambil berjalan atau berkendaraan. Kemudian apabila kamu telah aman, maka sebutlah Allah (shalatlah), sebagaimana Allah telah mengajarkan kepada kamu apa yang belum kamu ketahui.

mana hadis memperincikan tentang solat sambil berjalan dan naik unta (kenderaan) ni ek?

cuba carik sat..

Reply

Use magic Report

Post time 19-10-2017 09:51 AM | Show all posts
zek007 replied at 18-10-2017 09:36 PM
cuba kau terangkan sikit, yang mana satu yang benar ikut rasul?

senang je soalan tu pada ahli fiqh , kalau fiqh hadis dia argue dalam bidang dia kalau yg ahli fiqh yg memang fiqh ibadat  dia argue cara dia berdasarkan

dalil naqli m hadis etc

dan  kalau nak tahu jawapan , kenapa saudara susah payah nak attack hadis , kenapa tak rujuk balik pada rukun solat

kalau rujuk buku ustaz Dr Zaharuddin details je beliau bagi dari dalil setiap mazhab setipa perbuatan dalam solat

dan tak der hal lah


so , tak der masalah lah

kalau berfikiran macam saudara maka JAKIM tak keluarkanlah fatwa bersolat dalam ISS. kan?

see pemikiran mana yg dnamik?
Reply

Use magic Report

 Author| Post time 19-10-2017 05:21 PM | Show all posts
mbhcsf replied at 19-10-2017 09:51 AM
senang je soalan tu pada ahli fiqh , kalau fiqh hadis dia argue dalam bidang dia kalau yg ahli fiq ...

so jelaskan yang mana paling benar mengikut rasul? dan mengapa? tak perlu berdalih mcm mcm la..
Reply

Use magic Report

Post time 19-10-2017 09:45 PM | Show all posts
zek007 replied at 18-10-2017 10:04 PM
oo dalam quran tak de rincian solat ye?

ok cuba terangkan menurut hadis plak bagaimana nak sola ...

aku kena gantung kaki keatas pun
aku masih mampu BERSOLAT

Reply

Use magic Report

Post time 20-10-2017 10:35 PM | Show all posts
zek007 replied at 18-10-2017 10:03 PM
so hadis boleh plak ko ambil secara literal?
ko yakin ke semua hadis tu literal?

i kata jgn dok terjemah tafisr quran pakai kaedah literal je, kena kuasai ilmu ilmu sokongan etc.
bila pulak i kata hadis and literal understanding - ??? ini ayat you

okay untukmenjawab persoalan saudara

saudara boleh menemui jawapan kepada persoalan asas tersebut dengan

a- fahamkan apa maksud hadith , athar etc
dengan memahami komponen atau element yg dimaknakan sebaga hadis maka persoalan sama ada  nak ambil literal ke tak ke terjawab dengan sendirinya - sebab hadith nini dokumentasi perlakuan baginda baik verbal mahupun non verbal so .?

b - fahamlah sains hadith secara berguru so...i guess persoalan asas awak terjawab.


c - macam mana seseorang tu solat , mandi wajib etc kalau tak ada rincina hadis?


Reply

Use magic Report

 Author| Post time 22-10-2017 03:38 PM | Show all posts
orangbesi replied at 19-10-2017 09:45 PM
aku kena gantung kaki keatas pun
aku masih mampu BERSOLAT

tapi xde pon tulis dalam hadis kau tu...kekekek

oowh kau cipta sendiri solat kau tu ye..bidaah tul...kekekee
Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


 Author| Post time 22-10-2017 03:46 PM | Show all posts
mbhcsf replied at 20-10-2017 10:35 PM
i kata jgn dok terjemah tafisr quran pakai kaedah literal je, kena kuasai ilmu ilmu sokongan etc.
...

sbb tu jangan tafsir al quran secara literal je..
begitu juga hadis..

kalau kedua duanya disapu secara literal rosak lah pemahaman tu..

nak faham maksud hadis kau kena faham dlu fungsi quran tu..

guna quran untuk memahamkan hadis..
kerana hadis pon mengandungi unsur analogi / misalan / perumpamaan..

kalau kau nak tahu boleh je cari aku...

aku on bila bila masa..

masalah hari ni diorang ingat boleh tafsir / jelaskan quran dgn membaca hadis...

sebenarna quran lah yang menerangkn segala ilmu mengenai hadis..

selagi kau tak ada connection dgn quran jgn haraplah

tidak menyentuhnya kecuali org org yg disucikan - al waqia..

guna quran sebagai muhaimin (batu ujian / veirifikator) terhadap kitab kitab lain (termasuk hadis tu)

jumpa aku jom
Reply

Use magic Report

Post time 23-10-2017 12:53 AM | Show all posts
zek007 replied at 22-10-2017 03:38 PM
tapi xde pon tulis dalam hadis kau tu...kekekek

oowh kau cipta sendiri solat kau tu ye..bidaah  ...

tapi xde pon tulis dalam hadis kau tu...kekekek
oowh kau cipta sendiri solat kau tu ye..bidaah tul...kekekee


napalah kamu ni bodoh sangat
cuba kamu tanya angkasawan malaysia yg pertama ke angkasa tu
dia solat betul ke kakinya melekap ke lantai yg terhala ke bumi
tanyalah soalan yg pandai2 sikit tauuuuuu

apa yg susahnya SOLAT ni
berdiri rukuk sujud duduk
atau kalau sakit, sambil baring pun boleh DIRIKAN SOLAT
kamu je yg tak mau ikut
Reply

Use magic Report

Post time 19-11-2017 05:46 PM From the mobile phone | Show all posts
Tanpa hadis semua org tak tahu khasiat kencing unta.
Reply

Use magic Report

 Author| Post time 19-11-2017 07:55 PM | Show all posts
Otaku85 replied at 19-11-2017 05:46 PM
Tanpa hadis semua org tak tahu khasiat kencing unta.


Reply

Use magic Report

Post time 20-11-2017 09:46 AM | Show all posts
Edited by mnm77 at 20-11-2017 09:52 AM
Otaku85 replied at 19-11-2017 05:46 PM
Tanpa hadis semua org tak tahu khasiat kencing unta.

Golongan yang tolak selalu guna modal kisah 'kencing unta' untuk tolak hadith atau memperlekeh hadith... tun pun SALAH FAHAM dari bacaan hadith.

Ada pulak mamat mana salah baca tuduh nabi minum kencing unta.... hadith tu pasal orang yang MURTAD, terkena penyakit kulit pada zaman nabi, minta tolong nabi sebab mereka dah tak tahan sangat. Mereka lah yang diperintahkan minum kencing unta....orang yang MURTAD tu...pada masa tu.

Sambil tu elok juga cuba tolong si zek jawab kat bebenang ni yang dia dah segan nak sambung:
Guru paling baik...

Kat situ dia dah diam....tak tahu nak jelaskan cara dia solat, ruku dan sujud....

Satu lagi bebenang ni... beza Ahad dengan Wahid pun dia dah kantoi.... diam lagi...kau boleh tolong dia...
beza wahid dan ahad?

Errr....kalau kau bukan mulnitick si zek tu la... kalau kau multinick zek kau pun akan diam lah jugak....

Reply

Use magic Report

Post time 20-11-2017 11:47 AM From the mobile phone | Show all posts
mnm77 replied at 20-11-2017 09:46 AM
Golongan yang tolak selalu guna modal kisah 'kencing unta' untuk tolak hadith atau memperlekeh had ...

Rasanya kencing unta harus dijual di Malaysia sbb ia minuman sunnah
Reply

Use magic Report

Post time 20-11-2017 01:38 PM | Show all posts
Otaku85 replied at 20-11-2017 11:47 AM
Rasanya kencing unta harus dijual di Malaysia sbb ia minuman sunnah

boleh tanya sikit tak?
kamu ni jenis yg ada akal dan mampu berfikir tak?
atau kamu ni jenis yg ikut cam lembu kena cucuk idung ke?

bila berforum ni - kenalah adil dan dapatkan fakta dan huraian
bukan berkata ikut nafsu semata-mata
ok
selamat berforum
Reply

Use magic Report

Post time 20-11-2017 04:20 PM | Show all posts
Otaku85 replied at 20-11-2017 11:47 AM
Rasanya kencing unta harus dijual di Malaysia sbb ia minuman sunnah

Nampaknya kau pun sama lah macam mamat tu yang dah kena klentong dengan puak anti hadith yang salah faham itteww....

Tak ada dalam hadith pun kononnya nabi minum kencing unta...dah dijelaskan pun masih nak jaja fitnah tu.... hadith asal pasal orang yang kena penyakit...

Bawa lah sumber mana yang kau cedok tu, kalau kau rasa betul apa yang kau tulis tu.... boleh?


Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


Post time 20-11-2017 06:32 PM From the mobile phone | Show all posts
mnm77 replied at 20-11-2017 04:20 PM
Nampaknya kau pun sama lah macam mamat tu yang dah kena klentong dengan puak anti hadith yang sala ...

Kencing unta kan dapat merawat semua penyakit selain dijadikab minuman sunnah.
Reply

Use magic Report

Post time 21-11-2017 08:02 AM | Show all posts
Otaku85 replied at 20-11-2017 06:32 PM
Kencing unta kan dapat merawat semua penyakit selain dijadikab minuman sunnah.

Kau kutip kat mana fitnah tu?

Reply

Use magic Report

Post time 21-11-2017 12:12 PM From the mobile phone | Show all posts
mnm77 replied at 21-11-2017 08:02 AM
Kau kutip kat mana fitnah tu?

Dlm hadis sahih bang. Sumber wahyu paling holy selepas quran.
Reply

Use magic Report

Post time 21-11-2017 03:41 PM | Show all posts
Edited by mnm77 at 21-11-2017 03:43 PM
Otaku85 replied at 21-11-2017 12:12 PM
Dlm hadis sahih bang. Sumber wahyu paling holy selepas quran.

Bagi rujukan tu... sebab dikhuatiri kau kutip dari sumber yang diolah dan ditulis oleh pihak anti Islam, tujuan memburukkan dan memperlekehkan...

Malang sekali kalau orang Islam termakan fitnah puak anti Islam. Harapnya kau ni Islam lah...kalau kau adalah dari puak anti Islam, tak perlu panjangkan isu ini.

Hadith sahih yang mana? Kitab apa? Bab? Sila berikan...

Reply

Use magic Report

You have to log in before you can reply Login | Register

Points Rules

 

ADVERTISEMENT



 

ADVERTISEMENT


 



ADVERTISEMENT



ADVERTISEMENT


Mobile|Archiver|Mobile*default|CARI Infonet

5-10-2022 10:38 PM GMT+8 , Processed in 0.080486 second(s), 19 queries .

Powered by Discuz! X3.4

Copyright © 2001-2021, Tencent Cloud.

Quick Reply To Top Return to the list