CARI Infonet

 Forgot password?
 Register

ADVERTISEMENT

Search
Carian Terbanyak:
Author: annabellaruz2

jom kongsi gambar tanaman sekeliling rumah

  [Copy link]
Post time 5-9-2017 02:35 PM From the mobile phone | Show all posts
annabellaruz2 replied at 5-9-2017 01:46 PM
aku try tepek babe..tak tau leh nampak ke tak?

Ade u thank u . Camni eh rupa dia. Tak pernah tanam lagi yg macam ni.  
Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


Post time 6-9-2017 11:16 AM From the mobile phone | Show all posts
Nak tepek gambar tak boleh pula
Reply

Use magic Report

Post time 6-9-2017 11:27 AM From the mobile phone | Show all posts
Ok boleh pun... byk kali cuba tak boleh... klik kat adv baru berjaya... huhuu...

Ni pokok tepus wangi / guar kampung / serai acheh, tapi kami panggil pokok akar tomyam sebab buat bubuh dalam tomyam

Untuk  makan pula ambil akar dia sampai ke batang putih tu. Daun dia buang. Rendam dulu bagi buang tanah pasir tu. Ketuk2 sikit dalam 3 ke 4 batang campak dalam tomyam  seperiuk. Boleh juga isi dalam singgang.

Kalau perasan masakan tomyam orang siam letak benda ni macam lengkuas ada akar2 dia tapi kecil.

Kira ganti serai tapi kami bubuh serai dan tepus wangi ni.

Wangi tau pokok ni... kalau nak buat mandi pula ambil semua bahagian pendek kata sepokok la racik2 daun dia buat rebus. Dah didih nanti tunggu suam boleh buat mandi. Berkhasiat menghilangkan angin dalam badan. Perempuan lepas bersalin or anak dara ke pak dara ke anak teruna ke boleh je

Semoga bermanfaat  

This post contains more resources

You have to Login for download or view attachment(s). No Account? Register

x
Reply

Use magic Report

 Author| Post time 6-9-2017 11:39 AM | Show all posts
Catpaw replied at 6-9-2017 12:27 PM
Ok boleh pun... byk kali cuba tak boleh... klik kat adv baru berjaya... huhuu...

Ni pokok tepus  ...

babe...kat sarawak, tepus tu kami biasa masukkan dalam masakan pansuh..
kat sini, aku jarang nampak pokok tepus tu..
pokok dia mcm pokok kantan..
tapi bau dia lain..
biasa juga kami masukkan dalan pucuk ubi tumbuk..
klu masak ikan pais pun biasanya kami bubuh umbut tepus ni utk wangikan masakan..

kat semenanjung ni boleh dapat kat mana eik?

Reply

Use magic Report

Post time 6-9-2017 03:01 PM From the mobile phone | Show all posts
annabellaruz2 replied at 6-9-2017 11:39 AM
babe...kat sarawak, tepus tu kami biasa masukkan dalam masakan pansuh..
kat sini, aku jarang namp ...

Pokok kantan/kelacak (betul tak org srwk pgl nama tu hehe) besar kan. Pokok tepus ni pendek je macam pokok kunyit/halia. Pendek dari pokok kunyit. Bunga dia pun mcam bunga kunyit.

Selalu kalau pokok2 macam ni ada kat pasar2. Tak pernah jumpa lagi kat pasar raya besar.

Annabella duk kawasan mana
Reply

Use magic Report

Post time 6-9-2017 03:03 PM From the mobile phone | Show all posts
Dapat resipi baru hari ni. Tapi tak pernah lagi buat ayam pansuh yg masak dalam buluh tu.

Pucuk ubi tumbuk tu macam mana... mind to share ur resipi

Reply

Use magic Report

 Author| Post time 6-9-2017 04:33 PM | Show all posts
Catpaw replied at 6-9-2017 04:01 PM
Pokok kantan/kelacak (betul tak org srwk pgl nama tu hehe) besar kan. Pokok tepus ni pendek je mac ...

sure tak sama dengan pokok tepus yg biasa kami jumpa kat sarawak...
sebab tepu sarawak tu besar mcm pokok kantan..
dan buah dia pun sedap..ni yg biasa jumpa kat sarawak..
aku dari Kuching..

Reply

Use magic Report

 Author| Post time 6-9-2017 04:48 PM | Show all posts
Catpaw replied at 6-9-2017 04:03 PM
Dapat resipi baru hari ni. Tapi tak pernah lagi buat ayam pansuh yg masak dalam buluh tu.

Pucuk  ...

pucuk ubi tu tumbuk tapi jgn sampai lumat mcm daun inai...biarkan kasar2 sikit daripada daun inai.
masukkan seinchi2 panjang tepus tu masa tumbuk sekali dengan pucuk ubi..


masukkan minyak masak yg banyak untuk menggoreng (ini untuk mengelakkan pucuk ubi tu kering masa proses memasak)
masukkan bawang merah dan putih yg dihiris nipis (optional : masukkan sedikit ikan bilis supaya harum)
make sure kerap kacau dan gaul pucuk ubi supaya masak serata..
perhatikan juga pucuk ubi tu mesti nampak berkilat menunjukkan cukup minyak..
masukkan garam, ajinomoto & sedikit gula
rasa yg sempurna adalah sedikit masin & manis dihujung lidah..sedap dimakan dengan nasi panas & ikan masin

Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


Post time 6-9-2017 10:24 PM From the mobile phone | Show all posts
annabellaruz2 replied at 6-9-2017 04:48 PM
pucuk ubi tu tumbuk tapi jgn sampai lumat mcm daun inai...biarkan kasar2 sikit daripada daun inai. ...

Ty u resipi tu i tak pernah lagi buat pucuk ubi tumbuk ni.

Selalu i buat pucuk ubi masak tempoyak, lemak dan celur je.

Kalau tumbuk2 ni ubi tumbuk i selalu la makan yummeahh sangat
Reply

Use magic Report

Post time 6-9-2017 10:28 PM From the mobile phone | Show all posts
annabellaruz2 replied at 6-9-2017 04:33 PM
sure tak sama dengan pokok tepus yg biasa kami jumpa kat sarawak...
sebab tepu sarawak tu besar m ...

Nanti i pos gambar tepus wangi tu. Gigih i ambik gambar tadi kebetulan pulak ada dalam peti batang akar2 dia tu.

Wangi tangan pegang dia, bau macam limau mata kerbau (lemon), macam lengkuas macam serai bau dia

Rasa segar macam nak buat mandi nak buat minyak wangi bau dia
Reply

Use magic Report

 Author| Post time 7-9-2017 08:59 AM | Show all posts
Catpaw replied at 6-9-2017 11:28 PM
Nanti i pos gambar tepus wangi tu. Gigih i ambik gambar tadi  kebetulan pulak ada dalam peti bat ...

meh lekas tepek gambau..hehehe

Reply

Use magic Report

Post time 7-9-2017 03:37 PM From the mobile phone | Show all posts
Edited by Catpaw at 7-9-2017 03:39 PM

Baru free u sibuk kerja.. gigih i edit gambar dalam duk sibuk kerja @annabellaruz2

Bahan2 lain tu halia bawang kulit kayu manis etc tu saja letak nak flat lay sangat eh takda la i saja letak nak tunjuk anggaran saiz tepus wangi tu

Bau dia i tak dapat la nak bagi
Hantar bagi gambar je n gambaran bau

Enjoy mertua kesing pics

This post contains more resources

You have to Login for download or view attachment(s). No Account? Register

x
Reply

Use magic Report

Post time 7-9-2017 03:42 PM From the mobile phone | Show all posts
Awat gambar jadi lagu tu
Ni i try hantar satu2

This post contains more resources

You have to Login for download or view attachment(s). No Account? Register

x
Reply

Use magic Report

Post time 7-9-2017 03:47 PM From the mobile phone | Show all posts
Okay nampak dah succeed sekeping. Ni i hantar lagi 1

This post contains more resources

You have to Login for download or view attachment(s). No Account? Register

x
Reply

Use magic Report

Post time 7-9-2017 03:55 PM | Show all posts
@MMIS boleh lah tepek pic pokok2 hang kat sini
Reply

Use magic Report

 Author| Post time 7-9-2017 04:24 PM | Show all posts
Catpaw replied at 7-9-2017 04:37 PM
Baru free u sibuk kerja.. gigih i edit gambar dalam duk sibuk kerja  @annabellaruz2

Bahan2 lain ...

ooo...i c.....
akar ni la yg orang siam selalu buh dalam menu masakkan tom yam dengan sambal cicah dorg...
aku ingatkan akar serai...huhuhu

thanks babe....

Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


 Author| Post time 7-9-2017 04:25 PM | Show all posts
Catpaw replied at 7-9-2017 04:47 PM
Okay nampak dah succeed sekeping. Ni i hantar lagi 1

semua gambar u post, aku leh nampak babe...
tu la semenjak dah updgrade ni, biul sikit forum nih..huhuh

Reply

Use magic Report

 Author| Post time 7-9-2017 04:26 PM | Show all posts
intan_smsb replied at 7-9-2017 04:55 PM
@MMIS boleh lah tepek pic pokok2 hang kat sini

sila2...jemput meriahkan benang aku ni mod...thank you....thank you...
Reply

Use magic Report

Post time 7-9-2017 05:07 PM From the mobile phone | Show all posts
annabellaruz2 replied at 7-9-2017 04:25 PM
semua gambar u post, aku leh nampak babe...
tu la semenjak dah updgrade ni, biul sikit forum nih. ...

Ye ke... i selalu je dapat tgk gambar forom.com ni separuh2

Aah... org siam suka guna buat tomyam... sebabtu kami panggil akar tomyam
Reply

Use magic Report

 Author| Post time 7-9-2017 05:09 PM | Show all posts
Catpaw replied at 7-9-2017 06:07 PM
Ye ke... i selalu je dapat tgk gambar forom.com ni separuh2  

Aah... org siam suka guna buat ...

mana nak dapatkan benih ni babe??
mana2 nursery boleh dapat ke?

Reply

Use magic Report

You have to log in before you can reply Login | Register

Points Rules

 

ADVERTISEMENT



 

ADVERTISEMENT


 



ADVERTISEMENT



ADVERTISEMENT


Mobile|Archiver|Mobile*default|CARI Infonet

1-10-2022 07:27 AM GMT+8 , Processed in 0.079529 second(s), 19 queries .

Powered by Discuz! X3.4

Copyright © 2001-2021, Tencent Cloud.

Quick Reply To Top Return to the list